InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > South Beach Dieet

South Beach Dieet

South Beach Dieet Eigenlijk heeft ieder dieet een bepaalde levensduur als het gaat om populariteit. Toch zijn er veel diëten die in basis om leefwijze en gezonde voeding gaat en dus altijd uit te proberen zijn, als je denkt dat je een dieet moet gaan volgen. Het South Beach dieet heeft een achtergrond die in dat plaatje past. Hoe werkt het South Beach dieet?

Waarop gebaseerd?

Het South Beach dieet, met als basis cardioloog Agatston, is gebaseerd op het vertrouwen dat je slechts de goede koolhydraten en vetten tot je neemt. Agatston geeft overigens ook aan dat het dit geen dieet is, maar meer een levenswijze. Er zijn overigens geen enorme studies naar dit dieet gedaan, maar de leefwijze kent enkele basisregels die eigenlijk nooit echt slecht zijn,

Atkinson is deels vergelijkbaar, maar South Beach gaat wat verder in de onderverdeling tussen goede en slechte koolhydraten. Agatston geeft bijvoorbeeld aan dat slechte koolhydraten tot je blijven nemen, kan leiden tot het immuun worden voor insuline. Dit kan suikerziekte en overgewicht tot gevolg hebben.Om te komen tot de levenswijze die Agatston voorstaat, is het opgebouwd uit drie fasen.

Het verschil

Bron: Couleur, PixabayBron: Couleur, Pixabay
Koolhydraten
Goede koolhydraten zijn terug te vinden in vezelrijk voedsel, denk hierbij aan volkerenproducten en zilvervliesrijst. Koolhydraten die niet veel voor je doen zitten bijvoorbeeld in wit brood. Volkorenproducten hebben een lage ‘glycemische index’, dit is een maat voor het effect van koolhydraten op de bloedglucosespiegel (wordt het snel of niet snel opgenomen).

Vetten

Goede vetten zijn meervoudig onverzadigde vetten, denk hierbij aan plantaardige olie. Daar staan verzadigde vetten tegenover. Je moet dank denken aan volvette kaas, vet vlees en de volle melkproducten. In zoetigheid zitten ook meestal verzadigde vetten, denk aan gebak, koekjes, snacks en zoutjes.

Als er enige vorm van twijfel is, lees dan goed het etiket. Hoewel het met kleine letters soms half weggemoffeld is, moeten alle ingrediënten er op staan.

Bron: Estefania17, PixabayBron: Estefania17, Pixabay

Hoe werkt het South Beach dieet?

Het dieet of de levenswijze kent eigenlijk maar drie fases die wel strikt gehanteerd moeten worden.

Fase 1, de ontwen fase

In deze fase neem je in zijn geheel geen koolhydraten tot je. Dit moet je twee weken vol weten te houden. Denk dus aan voeding zoals porties:
  • vlees
  • kip
  • kalkoen
  • vis
  • schaaldieren
  • veel groenten

Fase 2, het geleidelijke afvallen

Een belangrijke fase, want dit is een fase van volhouden tot je het streefgewicht hebt weten te bereiken. Dat wil zeggen, hoe meer kilo's eraf moeten, hoe langer je in deze fase zit. Goede koolhydraten mogen in deze fase ook weer genuttigd worden, denk hierbij aan:
  • fruit
  • volkoren producten

Kortom, alles met een lage glycemische waarde.

Fase 3, het gewichtsbehoud

Dit gaat over de toekomst. De ‘slechte vetten en koolhydraten’ zijn - als het goed is - uit je systeem en het is nu geen dieet meer, maar het is een leefwijze geworden. Je eet gewone producten in normale porties, met in het achterhoofd de basisregels van het dieet.

De levenswijze zit hem dus in het uit je systeem halen van de 'slechte koolhydraten en vetten’ en als dit in je eet- en leefpatroon is ‘ingeburgerd’ kan je volgens Agaston met deze gezonde voeding de toekomst in.

Resultaat

Mensen die het South Beach dieet volgen geven eigenlijk allemaal aan geen hongergevoel te hebben. Dit valt te verklaren door het hoge eiwitgehalte wat i de voeding terug te vinden is (zeker in fase 1 en 2). Eiwitten geven prettig verzadigd gevoel.

De eerste weken val je stevig af en dit zit hem in de overtollige koolhydraten, die het lichaam als eerste verlaten. De vetreserves worden daarna pas aangesproken. De volgende fases van het South Beach dieet werken echter alleen maar als je dat bewustwordingsproces goed genoeg doorlopen hebt en je het ook als zodanig ervaar. Anders zul je snel terugvallen in oude eetgewoontes.

Tot slot

Het South Beach dieet is niet uitzonderlijk, maar heeft wel een herkenbare basis met gezonde producten, onverzadigde vetten en vezelrijke producten die een lage glycemische-index hebben. Deze wijze van bewust met voeding omgaan moet in je systeem komen en helpt je bij een gezonde leefwijze. Dit naast voldoende bewegen en niet teveel stress, dan leef je in balans.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Low carb dieten: Atkins en South beach vergelekenIedereen wil wel eens een paar kilo’s kwijt, zich beter in zijn vel voelen en er beter uitzien. Er zijn twee diëten die…
Afvallen met het South Beach dieetHet South Beach dieet kan een manier zijn voor hartpatiënten om gewicht te verliezen en op gewicht te blijven. De bedenk…
Overgewicht en dieetOvergewicht is een van de grootste gezondheidsproblemen in de westerse landen. Om van overgewicht af te komen bestaan er…
Sterren en hun diëtenWaarom heeft Jessica Alba zo'n jaloermakend strakke buik? En hoe heeft Renée Zellweger al die kilo's die ze aan moest ko…
Het South Beach dieet: het schrappen van koolhydratenmijn kijk opHet South Beach dieet: het schrappen van koolhydratenSnel gewicht verliezen zonder honger te lijden en op een gezonde wijze, is dit echt mogelijk? Het South Beach Dieet is e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Congerdesign, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/south-beach.aspx
  • http://www.hetsouthbeachdieet.nl/
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/verzadigd-vet.aspx
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/glycemische-index.aspx
  • Afbeelding bron 1: Couleur, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Estefania17, Pixabay

Reageer op het artikel "South Beach Dieet"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 19-08-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Afvallen
Schrijf mee!