InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Pepernotenwinkels: 20 speciaalzaken in Nederland (2016)

Pepernotenwinkels: 20 speciaalzaken in Nederland (2016)

Pepernotenwinkels: 20 speciaalzaken in Nederland (2016) De grootste pepernotenfabrikant van Nederland, Van Delft, heeft in de laatste maanden van 2014 een drietal pepernotenwinkels geopend waarin pepernoten in allerlei soorten zijn te verkrijgen. Voor 2015 is het aanbod van deze tijdelijke winkels uitgebreid naar zestien, verspreid over Nederland. In 2016 zijn opnieuw pepernotenwinkels geopend: vanaf september zijn deze speciaalzaken naast de blijvende winkel in Amsterdam in meerdere plaatsen te vinden, met zelfs één in Berlijn. Het pepernotenseizoen is weer begonnen maar als eind december de feestdagen voorbij zijn sluiten deze zogeheten pop-up winkels.

Hofleverancier Van Delft

De grootste pepernotenfabrikant van Nederland heet Van Delft en is gevestigd in Harderwijk. De fabrikant zegt jaarlijks tussen maart en december meer dan drie miljard pepernoten te bakken. Nagenoeg alle huismerken komen uit deze fabriek. Van alle in Nederland verkochte pepernoten is 70% afkomstig uit de fabriek van Van Delft Biscuits in Harderwijk die anno 2016 al 136 jaar ‘Hofleverancier van Sinterklaas’ is.

De Winkel van de Pepernotenfabriek

In oktober 2014 opent de fabrikant aan de Van Woustraat 101 in Amsterdam de eerste winkel met als naam ‘De Winkel van de Pepernotenfabriek’. Korte tijd later volgen winkels in Haarlem en in de Rotterdamse Markthal. Omdat pepernoten zonder twijfel tot de seizoensproducten kunnen worden gerekend zijn de winkels slechts tijdelijk open; als eind december de feestdagen voorbij zijn sluiten ze. De enige uitzondering hierop is de vestiging in Amsterdam (Van Woustraat) die, mede met het oog op toeristen, een blijvende winkel is.

Ruim assortiment in de 20 pepernotenwinkels in 2016

In het najaar van 2015 opent Van Delft verspreid over Nederland meerdere tijdelijke winkels (zogeheten pop-up stores) waarin allerlei soorten pepernoten zijn te verkrijgen. Van Delft levert hiermee rechtstreeks aan de klant. Door de uitbreiding van het aanbod in allerlei luxe soorten neemt de vraag toe. In de speciaalzaken worden tientallen verschillende soorten pepernoten verkocht. Zelfs op het gebied van de aloude pepernoot is sprake van trends, waaronder pepernoten in verschillende kleuren en met minder traditionele smaken als steranijs, (truffel)kaneel, nootmuskaat, gember, framboos, tiramisu of chocolade kruidnoten die smaken naar stroopwafel, yoghurt of sinaasappel.

Van Delft opent in het najaar van 2016 in een aantal plaatsen opnieuw speciaalzaken. In het assortiment voor 2016 zitten biologische en speltpepernoten maar ook ‘roomboter kruidnoten volgens oud recept’. Kortom, de pepernoot is verkrijgbaar in steeds meer varianten. Deze marketingstrategie zorgt ervoor dat het aloude product voor de consument interessant blijft, met als gevolg een stijgende omzet.

Behalve pepernoten zijn in de winkels tevens het bij Sinterklaas horende (honing)taai-taai en speculaaskoekjes verkrijgbaar. Allemaal oud-Hollandse producten die in nieuwe smaken opnieuw op de markt worden gebracht.

De Hemelse Pepernoot

Op 13 november introduceert Van Delft De Hemelse Pepernoot. Deze noot is tijdelijk en in beperkte oplage verkrijgbaar in de winkels in Groningen, Harderwijk en Maastricht. De mix van de pepernoot bestaat uit grasboter, honing, rietsuiker en volkoren spelt. De aparte smaak van De Hemelse Pepernoot wordt veroorzaakt door de kaneel, steranijs en verse bergamot.

Sri Lanka-kruidnoten

Vanaf 17 november zijn in veel winkels zogeheten Sri Lanka-kruidnoten verkrijgbaar. Deze kruidnoten zijn in opdracht van Van Delft gemaakt met een specerijenmix bestaande uit kruidnagel, nootmuskaat, witte peper, gember, kaneel, kardemom en steranijs. De mix is rechtstreeks bij een Sri Lankaanse boerencoöperatie ingekocht.

De plaatsen waar fabrikant Van Delft anno 2016 (tijdelijke) speciaalzaken in pepernoten heeft geopend (update 2 november)De plaatsen waar fabrikant Van Delft anno 2016 (tijdelijke) speciaalzaken in pepernoten heeft geopend (update 2 november)

Tijdelijke speciaalzaken (pop-up winkels)

Naast de bestaande winkel in Amsterdam aan de Van Woustraat 101 zijn vanaf september 2016 in de volgende plaatsen tijdelijke vestigingen geopend:
  • Amstelveen (Binnenhof 16);
  • Amsterdam (Heiligeweg 18, tweede winkel);
  • Arnhem (Jansstraat 32);
  • Den Bosch (Kerkstraat 5);
  • Den Haag (Vlamingstraat 47);
  • Eindhoven (Heuvel Galerie 110);
  • Enschede¹ (Van Heekplein 100);
  • Groningen (Folkingestraat 18);
  • Haarlem (Anegang 4);
  • Harderwijk (Hoofweg 4);
  • Leiden (Haarlemmerstraat 46);
  • Lelystad (Bataviaplein 20, Bataviastad);
  • Maastricht¹ (Kersenmarkt 5);
  • Nijmegen (Burchtstraat 63);
  • Rotterdam (Ds. Jan Scharpstraat 298, De Markthal);
  • Rotterdam (Beurstraverse 184, tweede winkel);
  • Utrecht (Vismarkt 22);
  • Zoetermeer (Andorralaan);
  • Zwolle¹ (Roggenstraat 1).

¹ De winkel in Maastricht is zondags gesloten en de winkels in Enschede en Zwolle zijn op die dag alleen open als het een koopzondag betreft.

Berlijn

Van Delft kijkt in 2016 ook buiten de landsgrenzen want in Berlijn is aan de luxe Friedrichstrasse 69 sinds begin oktober een pepernotenwinkel te vinden. De winkel met een oppervlakte van ruim honderd vierkante meter is, behalve op zondag, alle dagen geopend van 10.00 tot 19.00 uur. Er worden alleen pepernoten met chocolade verkocht.

Pepernoot of kruidnoot?

Pepernoten worden gemaakt van roggemeel gemengd met een beetje anijs, hetzelfde deeg dat wordt gebruikt voor taai-taai. Het deeg voor kruidnoten bestaat uit tarwebloem met veel speculaaskruiden. Pepernoten en kruidnoten zijn dus niet hetzelfde. In de volksmond worden kruidnoten vaak pepernoten genoemd. De term is dusdanig ingeburgerd dat dit ook correct Nederlands is geworden. ‘Kruidnoot is een synoniem van pepernoot’, aldus het Genootschap Onze Taal.

Nederlandse traditie

Pepernoten zijn met recht een Nederlandse traditie te noemen. Al in de zestiende eeuw kregen kinderen bij het Sinterklaasfeest pepernoten die waren gemaakt van deegresten afkomstig van peperkoek en kruidkoek. De pepernoot zoals we die vandaag de dag kennen stamt uit de achttiende eeuw en wordt gemaakt van de kruiden die ook voor speculaas worden gebruikt zoals peper, nootmuskaat, kaneel, gember en kruidnagel.

De traditie van het strooien van pepernoten komt uit de negentiende eeuw als Sinterklaas bij de mensen thuis komt. Dit strooien verwijst naar vruchtbaarheid; de boer die van oudsher op het platteland begin december de akker met zaad bestrooit.
© 2015 - 2017 Molleke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen de pepernoot en de kruidnootBij Sinterklaas horen pepernoten en kruidnoten. Veel mensen denken echter dat pepernoten en kruidnoten hetzelfde zijn. D…
Kruidnoten: geschiedenis, ingrediënten, recepten en prijzenKruidnoten: geschiedenis, ingrediënten, recepten en prijzenZijn het nu kruidnoten of pepernoten die Zwarte Pieten tijdens het Sinterklaasfeest strooien? Wat is de geschiedenis van…
Recept glutenvrije pepernoten en glutenvrij speculaasDe recepten voor glutenvrije pepernoten en glutenvrij speculaas, erg geschikt voor in de Sinterklaastijd. Mensen met coe…
Pepernoten, diverse soortenWanneer sinterklaasavond nadert zijn de kinderen vaak lekker nerveus. Voordat de pakjesavond kan beginnen is het verstan…
Hoe goed is al het snoepgoed van Sinterklaas?Hoe goed is al het snoepgoed van Sinterklaas?Sinterklaas komt weer bijna in het land, nou bijna… Het snoepgoed ligt al vanaf september in de winkels, maar de Sint ze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Keytraxz / Pixabay
  • http://www.bakkerswereld.nl/strategie/nieuws/2014/12/van-delft-opent-pepernotenwinkel-in-markthal-rotterdam-10116605
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruidnoot
  • http://www.dezaak.nl/waar-een-klein-land-groot-in-is-pepernoten-7081311.html
  • http://webshop.pepernotenfabriek.nl/
  • http://www.pepernotenfabriek.nl/nl/vestigingen/
  • https://www.facebook.com/depepernotenfabiek/

Reageer op het artikel "Pepernotenwinkels: 20 speciaalzaken in Nederland (2016)"

Reacties

Mary, 22-10-2016 16:10 #2
Hopelijk komt er in 2017 weer een pop-up winkel in Breda.

Binnendijk, 11-10-2016 09:31 #1
Wanneer gaat hij in Gouda weer open? Reactie infoteur, 11-10-2016
Op dit moment helaas nog geen info binnen over Gouda.

Met vriendelijke groet.

Infoteur: Molleke
Laatste update: 17-11-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!