InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Dille, lekker in de keuken en tegen winderigheid

Dille, lekker in de keuken en tegen winderigheid

Dille, lekker in de keuken en tegen winderigheid Dille en andere kruiden gaan bijna niet samen. Toch is het heerlijk om dille te eten. Bij vis, maar ook in andere gerechten. Bovendien helpt het tegen winderigheid. Dille, een heel bijzonder kruid.

Hoe ziet dille eruit?

Dille ziet eruit als een dun takje met hele fijne blaadjes die nauwelijks als zodanig te onderscheiden zijn. Ze lijken eigenlijk meer op naalden.

De smaak van dille

De smaak van dille is erg verfijnd. In de verte heeft het iets van karwei, maar het is tegelijkertijd pittiger en toch frisser. Vers geplukte dille heeft zelfs een beetje een citrussmaak. In gedroogde vorm is die smaak bijna niet te herkennen.

Dille in de keuken: al zo oud als de jaartelling en daarvoor

Dille wordt al eeuwen en eeuwen gebruikt in de keuken. Het is bewezen dat tot nu toe in Zwitserland dille al in de steentijd werd gekweekt om zijn goede eigenschappen in de keuken en daarbuiten.

Waar komt dille vandaan?

Dille komt uit noordelijke landen,waar het koud is. Vooral in de Oost-Europese gebieden wordt het dan ook veel gebruikt. De keukens die dille het meest gebruiken zijn:
  1. Scandinavische keuken
  2. Baltische keuken
  3. Duitse keuken

Dille in Egypte

Toch kennen ook warmere streken het kruid. Bij het graf van de Egyptische faroa Amenhotep II (1400 voor Christus) zijn takjes dille gevonden. Ook wordt dille in de Bijbel genoemd. De Farizeers betaalden met het kruid hun belastingen.

Geneeskrachtige werking van dille

Dille heeft veel geneeskrachtige eigenschappen zo wordt gesteld. Dit zijn onder ander:
  1. Het werkt verdoven. De Egyptenaren verwerkten dille in een pijnstiller. Ook in Europa moet bekend zijn geweest dat dille kalmerend werkt, want het Saksische woord dilla of dillan betekent sussen.
  2. Het is goed voor de spijsvertering. Wie zwaar en vet heeft gegeven kan het best op een takje dille gaan kauwen. Het schijnt net als pepermunt maagpijn weg te nemen. Ook bij winderigheid biedt het uitkomst.
  3. Het werkt versterkend. Althans dat dachten de Romeinse gladiatoren. Zij verwerkten dan ook in bijna al hun eten bergen dille.

De smaak van dille bewaren: niet koken

Wie de smaak van dille wil bewaren moet het kruid absoluut niet koken. Wie de smaak in zín meest pure vorm wil bewaren eet het vers en rauw. Bovendien wordt het effect van dille teniet gedaan als er andere kruiden aan een gerecht worden toegevoegd. Dille laat zich dan ook het best combineren met gewoon wat peper en wat zout.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eigen moestuin: DilleJe eigen moestuin: DilleDille is een kruid dat eigenlijk niet in je eigen moestuin mag ontbreken. Het is een kruid dat gemakkelijk te zaaien en…
Hoe gezond is dille?Hoe gezond is dille?We kennen dille inmiddels allemaal als het bekende kruid wat we met veel plezier in allerlei gerechten toepassen. De sma…
Zelf Graved Lax makenZelf Graved Lax makenLees hier het recept om zelf Graved Lax te maken. Dit is echt een heerlijk en eenvoudig recept. Met dit recept kan ieder…
De geneeskracht van dilleDe geneeskracht van dilleDille is een gezond en geneeskrachtig kruid. Het is niet alleen lekker in een potje met zure augurken om extra smaak te…
De helende werking van dilleDe helende werking van dilleDille is een kruid dat populair is in de Scandinavische en Oost-Europese keuken, het wordt vaak gecombineerd met visgere…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Friesch Dagblad
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Dille, lekker in de keuken en tegen winderigheid"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Kruiden
Schrijf mee!