InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Superfoods: quinoa, kokosolie en gojibessen

Superfoods: quinoa, kokosolie en gojibessen

Superfoods zijn erg populair. Maar wat zijn superfoods nu precies en waar zijn ze goed voor? Zaden, noten, groenten en fruit verdienen de naam superfood als ze extra vol zitten met gezonde voedingsstoffen. Je hoeft ze niet iedere dag te gebruiken. Superfoods horen bij een gezonde levensstijl en zijn prima te combineren met verschillende diëten en ze zijn ook een perfecte aanvulling voor mensen die veel sporten. De meeste voedingsstoffen bevatten maar twee of drie verschillende voedingsstoffen, maar superfoods bevatten soms wel meer dan twaalf verschillende voedingsstoffen. Deze voedingstoffen bestaan vaak uit vitaminen, mineralen en antioxidanten. Je lichaam gebruikt deze stoffen om schadelijke stoffen, ziektekiezen en bacteriën uit te schakelen. Vroeger kon je superfoods alleen in natuurwinkels kopen, maar tegenwoordig vind je ze ook in de supermarkt, bij de Xenos of bij de Action. Doordat het aanbod van superfoods erg groot is, is de prijs ook een stuk lager dan vroeger.

Quinoa

Quinoa zijn zaden die lijken op granen. Deze zaden komen uit de quinoaplant. Quinoa is glutenvrij en ideaal voor mensen die een glutenallergie hebben. Quinoa is een goede vervanger voor rijst of couscous. Heel gezond met wokgroente en kipfilet.

Quinoa bevat heel veel calcium, ijzer, magnesium en zink. Dit is goed voor de werking van je spieren en je zenuwstelsel, maar ook voor een goede doorbloeding. In quinoa zitten veel eiwitten, vezels en wel negen essentiële aminozuren, welke bouwstoffen voor je lichaam zijn en perfect zijn voor mensen die veel sporten. Verder bevat quinoa langzame koolhydraten De suikers uit deze koolhydraten komen langzaam in je bloedbaan terecht. Op deze manier blijft je suikerspiegel stabiel en wordt de suiker niet omgezet in vet, maar in energie.

Kokosolie

Kokosolie is een perfecte vervanger voor boter waarmee je bakt en kookt. Kokosolie is verkrijgbaar is een smaak- en geurloze versie. Kokosolie is vaak hard als je het koopt. Bij 25 graden Celsius wordt kokosvet vloeibaar. Hierdoor is kokosolie geschikt om mee te roerbakken, bakken, braden en frituren.

Kokosolie is een plantaardige vetsoort en bevat antibacteriële, antivirale en schimmeldodende eigenschappen. Kokosolie is licht verteerbaar en daarom erg geschikt voor mensen met gevoelige darmen. Ook zorgt kokosolie voor een langer verzadigd gevoel. Je krijgt dus minder snel trek in eten. Verder is kokosolie ook goed voor je cholesterol. Het houdt je hart en bloedvaten gezond, waardoor je minder kans hebt op hart- en vaatziekten.

Gojibessen

Gojibessen zijn echte superbessen. Ze lijken erg op rozijnen. Gojibessen week je in wat water zodat ze niet meer zo droog zijn. De smaak van gojibessen is bitterzoet. Ze zijn erg lekker in yoghurt, door muesli of in salades. Je kan ze natuurlijk ook eten als snack. Een handje gojibessen per week is voldoende, je hoeft ze niet elke dag te eten. Echte superfoods dus.

Gojibessen bevatten veel vezels en zijn daardoor goed voor je spijsvertering. Ook zitten de bessen vol met antioxidanten eiwitten. Daarnaast bevatten ze ook veel vitamine B en E, welke zorgen voor energie. Als je je vaak moe voelt, zul je eens gojibessen moeten proberen. Gojibessen zijn ook ideaal om te gebruiken voor je gaat sporten en natuurlijk kun je ze ook na de sport gebruiken. Lekker door bijvoorbeeld kwark. Deze combinatie zorgt weer voor een goed herstel van de spieren en verkleint de kans op spierpijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Superfoods: quinoa, kokosolie en gojibessen"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 27-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!