InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Is deze ananas rijp? Beoordeel in drie stappen een ananas

Is deze ananas rijp? Beoordeel in drie stappen een ananas

Is deze ananas rijp? Beoordeel in drie stappen een ananas Een verse ananas is een heerlijk zoete tropische vrucht, boordevol vitamine C en vetarm. Lekker en gezond fruit dus! Hoe zie je of een ananas goed rijp is? En wanneer kun je hem beter laten liggen? Je wilt natuurlijk ook geen overrijpe ananas! Moet je nu letten op de kleur, het blad of de geur? Combineer deze drie tips en zie snel of een ananas klaar is om op te eten.

Verse ananas is heerlijk!

Hoewel ananas vaak in blik wordt verkocht gaat er niets boven verse ananas. Het aroma en de geur van verse ananas springen er echt uit! Daarnaast is de structuur van verse ananas onovertroffen: stevig, licht draadvormig vruchtvlees dat toch lekker sappig is wanneer je er in bijt. Een volzoete boventoon met een soms friszure nasmaak. Heerlijk aromatisch in salades, maar ook lekker op de grill, in (oosterse) gerechten of gewoon uit het vuistje!

Op dus naar de winkel of de markt voor verse ananas. Natuurlijk kun je verse ananas ook voorgesneden kopen. Dit is niet alleen wat duurder; je mist ook iets van dat kenmerkende aroma. Het blijft immers machinaal gesneden en is verpakt onder een beschermende atmosfeer.

Drie checks bij het kopen van verse ananas

Als je een hele verse ananas koopt is het goed opletten of de ananas rijp genoeg is. De vrucht rijpt namelijk nauwelijks na. Maar het is vooral erg belangrijk om geen overrijpe ananas te kopen! Deze zijn nergens meer goed voor en kun je beter gelijk weggooien. Gebruik daarom deze drie checks om een goede ananas te kopen:

Ruiken

Dit is de belangrijkste check. Een rijpe ananas geeft een prettige, zoete geur af vanaf de stam (onderkant) Een ananas die nergens naar ruikt is nog niet rijp. Wanneer de ananas gefermenteerd ruikt (naar gist, alcohol of azijn) dan is hij overrijp en niet meer geschikt om te eten.

Kijken

Een ananas moet er gezond en uitzien. Het blad moet groen zijn, er mogen geen beurse (roodbruine) plekken op de ananas zitten en de huid moet gaaf en stevig zijn zonder beschadigingen. Voel je vrij erin te knijpen: Een zachte ananas is een rotte ananas.
Let op: Kleur zegt niet alles! Niet elke ananas is geel als hij rijp is. Sommige soorten blijven groenig gekleurd als ze rijp zijn. Staar je daar dus niet op blind.

Plukken

Pluk een blad uit de kruin. Wanneer een ananas rijp is laat een blad na een kort rukje los. Laat het blad zonder enige weerstand los, dan is de ananas waarschijnlijk overrijp. Niet kopen dus!

Het gaat bij deze checks om het totaalbeeld, wees dus niet te streng als je een rijpe ananas zoekt. Het blijft een natuurproduct! Ruikt de ananas lekker, ziet hij er goed uit maar laat het blad niet goed los dan kun je deze gerust kopen. Tekenen van bederf of overrijpheid kun je beter altijd serieus nemen: ruikt de ananas niet lekker, koop hem dan vooral niet.

Bewaren

Verse ananas

Bewaar een ananas op kamertemperatuur. Zo uit de winkel kan een ananas zon 3 tot 7 dagen worden bewaard. Moet de ananas nog wat rijpen? Bewaar hem dan ondersteboven. Dit zorgt ervoor dat de suiker uit de stam makkelijk verdeeld wordt over de ananas. Bewaar een ongeschilde ananas nooit in de koelkast! De ananas is een tropische vrucht en zal dan snel gaan van binnenuit gaan bederven. Is de ananas goed rijp, bereid deze dan zo snel mogelijk.

Gesneden ananas

Gesneden ananas bewaar je in de koelkast 4 tot 5 dagen. Zorg om zwarte plekken te voorkomen dat de kern en schil verwijderd zijn. Bewaar de sneden of stukken liefst in een luchtdicht doosje en laat voor de beste smaak de ananas op kamertemperatuur komen voordat je deze serveert!

Verse ananas bewaar je op kamertemperatuur. Gesneden ananas bewaar je in de koelkast.
© 2014 - 2018 Fmnf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over Ananas (van afvallen tot een prikkelende tong)Alles over Ananas (van afvallen tot een prikkelende tong)Ananas is een tropische vrucht die in elke supermarkt in Nederland te koop is. Ananas is lekker sappig en zoet en bevat…
Afvallen met ananas of ananassapAfvallen met ananas of ananassapTegenwoordig hoor je steeds vaker berichten over het afvallen met ananas of ananassap. Het is een gezonde vrucht waarvan…
De geneeskracht van ananasDe geneeskracht van ananasVan een vergrote schildklier tot difterie; de ananas werkt òp vele gebieden in het lichaam. De ananas is een sappige, tr…
Ananas, zoete lekkernij en geneeskrachtige vruchtAnanas, zoete lekkernij en geneeskrachtige vruchtAnanas is eigenlijk een onderschatte plant, want veel meer dan gewoon een lekkere vrucht zien de meeste mensen niet in d…
Is ananas gezond?Is ananas gezond?Is ananas gezond? Het eten van een ananas is namelijk niet alleen lekker maar ook erg gezond. Binnen dit artikel worden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pineapplesupplyco, Pixabay
  • Wetenswaardigheden: http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia/product/ananas.html
  • Wetenswaardigheden: http://www.verseoogst.nl/producten/ananas/
  • Geïllustreerde uitgebreide handleiding: http://nl.wikihow.com/Zo-weet-je-of-een-ananas-rijp-is
  • Voedingswaarde van ananas: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=32
  • Titelafbeelding: Courtesy from SOMMAI at FreeDigitalPhotos.net http://www.freedigitalphotos.net/images/Fruit_g104-Pineapple_p74529.html

Reageer op het artikel "Is deze ananas rijp? Beoordeel in drie stappen een ananas"

Infoteur: Fmnf
Gepubliceerd: 24-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!