InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Koffie is gezond!

Koffie is gezond!

Koffie is gezond! Koffie is één van de meest geliefde dranken in Nederland. Lange tijd werd gezegd dat koffie ongezond is, omdat het de bloeddruk omhoog drijft. Ook zou koffie vocht aan het lichaam onttrekken. Dit blijkt niet waar te zijn. Steeds meer studies bewijzen hoe gezond koffie eigenlijk is.

Onderzoek

Wetenschappelijk onderzoekers uit Boston (USA) volgden twaalf jaar lang 150.000 vrouwen en deden daar een interessante observatie: Vrouwen, die vier of meer koppen koffie per dag drinken lijden minder aan een hoge bloeddruk dan vrouwen die geen koffie drinken.

Afname kans op ziektes

Weliswaar drijft de cafeïne in koffie de hartslag omhoog, maar tegelijkertijd verwijdt het ook de bloedvaten en daardoor zakt de bloeddruk weer.
Onderzoekers van dezelfde universiteit stelden vast, dat het diabetes-risico afneemt met 35% als men vijf tot zeven kopjes koffie per dag drinkt, maar dan wel zonder suiker.
En onlangs deelde een Canadees-Amerikaans Team daarover in een vaktijdschrift mee dat meer dan vier koppen koffie per dag het risico op jicht duidelijk vermindert.

De stemming verbetert

Laat de donkere winter uw stemming naar het nulpunt zakken? Drink dan een kopje koffie, want dat heeft hetzelfde effect als licht. De heerlijke bonen laten de serotoninespiegel in de hersenen stijgen en daarmee ook uw stemming. Het is dus ook niet verbazend, dat de Skandinaviërs op nummer één staan als het gaat om de hoeveelheid koffie die gedronken wordt. Tenslotte hebben zij de langste winter.

Onttrekt koffie vocht aan het lichaam?

Men heeft nog maar nauwelijks koffie gedronken, of men moet naar het toilet. Daarom denkt men, dat koffie vocht aan het lichaam onttrekt. Dit is niet waar, zoals inmiddels meerdere onderzoeken hebben bewezen. In één zo'n onderzoek werden de deelnemers in twee groepen verdeeld. De ene helft moest verscheidene dagen lang koffie drinken, terwijl de andere groep alleen cafeïnevrije dranken gebruikte. Het resultaat: koffie doet hetzelfde met het lichaam als andere dranken.
Ook voor het gebit is koffie goed, daarvoor zorgt de tannine. Die verhindert dat er tandplak en daarmee ook cariës optreedt. Uiteraard is suiker in de koffie dan niet goed.

Tot slot

Nieuwe wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat koffie ook tegen kanker kan beschermen. Bijvoorbeeld blaaskanker: bij mensen die met regelmaat koffie drinken komt deze ziekte veel minder voor en dan vooral bij rokers. In vergelijking met niet-rokers zijn ze zeven keer vatbaarder voor deze ziekte. Als sterke rokers regelmatig koffie drinken, halveert het verhoogde risico hierop.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is koffie?Hoe gezond is koffie?Is koffie gezond? De cafeïne die erin zit zorgt voor een hogere concentratie en gaat vermoeidheid tegen. Koffie is niet…
De voordelen van het drinken van koffieDe voordelen van het drinken van koffieVele Nederlanders hebben als ochtend ritueel het drinken van een kop koffie voordat ze beginnen met hun dag. Velen geven…
Koffie verkleint de kans op borstkanker en prostaatkankerRecent onderzoek toont aan dat het drinken van koffie het risico op bepaalde soorten kanker kan verkleinen. Mannen hebbe…
Ziekten: KankerZiekten: KankerAf en toe merk je wat op aan je lichaam wat je niet vaker hebt gezien. Je gaat je allerlei dingen in je hoofd zitten hal…
Koffie en wetenschappelijke onderzoekenKoffie en wetenschappelijke onderzoekenDe afgelopen tientallen jaren zijn er veel wetenschappelijke onderzoeken verricht naar de effecten op het menselijk lich…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Koffie is gezond!"

Reacties

Tommy, 27-08-2012 18:58 #2
Ja, zo is het zeker lastig. Of het echt zo gezond is weet ik niet. Ik merk wel van koffie dat er een laag op je tong en darmen komt. En dat je vaak in de ochtend na een bakje nummertje 2 moet doen in de wc. Dat het helpt tegen tandplak of carriers merk ik niet veel van en ik ben niet zo zoet liefhebber. Maar koffie is best wel lekker, Volgens mij zijn veel onderzoeken er alleen maar om je te verwarren en misschien zelfs door producenten geplaats. Hoe zit het dan met de verslavende werking van koffie? ik vertrouw weinig van de vele informaties en ga maar liever op eigen gevoel af. Want degene met het geld hebben de macht en als mensen merken dat koffie of wijn ongezond is, dan moeten ze er snel wat op verzinnen om dat om te draaien om zo hun economie te redden. En iets verzinnen van maar dit zit er ook in, dus het kan toch ergens goed voor zijn.

maar ik persoonlijk denk toch dat het beter is zonder. Toen ik maanden lang gestopt was en alleen water dronk merkte ik een hele vooruitgang in gevoel en gebit.
Het lichaam bestaat nou eenmaal het meeste uit water. En mineralen en vitamines haal je uit het eten. Dus al drink ik koffie, ik zal het niemand aanmoedigen.

Gydo87, 01-08-2012 10:32 #1
Toch vreemd allemaal. De één beweerd dat koffie ongezond is en dus de kans op hart en vaatziekte zou doen vergroten. En berichten als deze beweren juist het tegengestelde dat de kans op zulke aandoeningen met een paar bakken koffie per dag juist zou doen verkleinen. Ik ben nog steeds veelzijdig opzoek naar het juiste antwoord. Zo blijft het dus lastig.

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 22-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 2
Schrijf mee!