InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Voedingsmiddelen die het sporten bevorderen

Voedingsmiddelen die het sporten bevorderen

Voedingsmiddelen die het sporten bevorderen Tijdens het sporten zijn er allerlei processen gaande binnen het lichaam. De ene stof wordt omgezet in de andere, waardoor wij in beweging kunnen blijven, sterker en slanker worden. Wij kunnen deze processen zelf beïnvloeden en versnellen door bepaalde voedingsstoffen op te nemen. Om op gewicht te blijven/komen is het belangrijk om te bewegen. Bepaald voedsel kan u helpen om uw doelen sneller te behalen. De onderstaande voedingsmiddelen bieden allen bepaalde voedingsstoffen die uw lichaam vraagt tijdens het sporten. Hieronder staan tien voedingsmiddelen opgesomd die ervoor zullen zorgen dat u zich sneller fit voelt:

Havermout

Bij het sporten verbrand het lichaam koolhydraten. Deze koolhydraten worden in de spieren omgezet in glucose, de brandstof voor het lichaam. Niet alle koolhydraten zijn echter hetzelfde. Langzaam verteerbare koolhydraten, die onder andere te vinden zijn in havermout, zorgen voor een langdurig gelijkmatige bloedsuikerspiegel. Hierdoor wordt de energie geleidelijk opgebruikt, waardoor u niet als ‘energiebom’ van start gaat en op het einde geen puf meer heeft. Naast deze goede koolhydraten is havermout rijk aan vezels, die de spijsvertering bevorderen.

Koffie

Het drinken van een kop koffie, een uur voor u begint te sporten, bevordert het uithoudingsvermogen. Daarnaast vermindert de koffie de pijngevoeligheid tijdens het sporten, waardoor men zijn grenzen ook gemakkelijker verlegt. Uit onderzoek is gebleken dat cafeïne niet zorgt voor uitdroging, dus daar hoeft u niet bang voor te zijn tijdens het sporten.

Oesters

Deze schaaldieren bevatten erg veel ijzer. IJzer is de stof in uw bloed die zuurstof bindt. Hoe meer zuurstof u kunt binden, hoe meer zuurstof de spieren uiteindelijk tot hun beschikking hebben. Spieren gebruiken deze zuurstof weer voor de verbranding. Verzuring van de spieren vindt pas plaats bij een tekort aan zuurstof. Zolang de verbanding aeroob is zult u zich fit voelen, bij anaerobe verbranding raakt u al snel vermoeit, waardoor u sneller op moet geven.

Amandelen

Hoe meer u sport, hoe groter de hoeveelheid schadelijke vrije radicalen er in uw lichaam worden geproduceerd. Amandelen zijn een bron van anti-oxidanten, zoals vitamine E en fenolzuren. Deze anti-oxidanten beschermen u tegen vrije radicalen.

Rozijnen

Vervang de mueslirepen door een doosje rozijnen. Rozijnen bevatten snelle energie. Daarnaast zijn rozijnen rijk aan kalium. Deze stof regelt de concentratie van stoffen en water in cellen en in het bloed. Hiermee zorgt kalium ervoor dat u niet uitdroogt. Kramp wordt op deze manier voorkomen. Kalium gaat verloren met zweet, waardoor er dus tekorten kunnen ontstaan.

Water

Indien u minder dan een uur sport, of slechts matig intensief sport, is water vaak een betere keuze dan sportdrank. Water hydrateert het beste. Om erachter te komen hoeveel water u nodig heeft is het verstandig uzelf voor het sporten en na het sporten te wegen. Drink 2,5 kop water voor elke halve kilo die u verliest.

Magere Ricotta met honing

Na het sporten vragen uw spieren om eiwitten. Deze eiwitten zijn nodig voor het herstellen en opbouwen van de spieren. Door een bron van snel verteerbare koolhydraten, honing, toe te voegen nemen de spieren de eiwitten nog sneller op.

Zalm

Na een zware krachttraining helpt zalm bij het herstellen van de spieren. Daarnaast is zalm rijk aan vitamine D, een vitamine waar mensen vaak een tekort aan hebben. Deze vitamine helpt bij de opbouw van spier, waardoor men echt merkt dat hij sterker wordt!

Tomatensap

Indien u meer dan een uur sport, verliest u niet alleen water maar ook natrium en kalium. In plaats van sportdrank kunt u ervoor kiezen om naast een glas water ook een glas tomatensap te drinken. Dit sap is rijk aan kalium en natrium. Een glas tomatensap beval 6 keer zoveel natrium en 15 keer zoveel kalium als sportdrank.

Gember

Heeft het sporten last van spierpijn? Gember verlicht de pijn. Uit onderzoek is gebleken dat gember niet alleen spierpijn verzacht, maar ook zwellingen doet afnemen en stijfheid vermindert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Calorieverbruik sportDat sporten het calorieverbruik aanzienlijk verhoogt, is algemeen bekend. Maar hoeveel kcal verbrand je nu eigenlijk per…
Lichamelijke inspanning en verbrandingLichamelijke inspanning en verbrandingBij elke lichamelijke inspanning, bij alles wat we doen, zoals ademhalen, lopen, fietsen of denken, is energie nodig. En…
Kramp tijdens het sportenIedere sporter heeft wel een last gehad van kramp tijdens het sporten. Hier zijn verschillende aanleidingen voor en ook…
Afvallen en zwemmen!Afvallen en zwemmen!Sporten is altijd goed voor je lichaam, maar als er één sport goed voor je is dan is dat wel zwemmen. Als je een strakke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.cookinglight.com/healthy-living/healthy-habits/foods-drinks-exercising-00412000069944/

Reageer op het artikel "Voedingsmiddelen die het sporten bevorderen"

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 19-06-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!