InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Pepernotenwinkels: naar 40 speciaalzaken in Nederland (2017)

Pepernotenwinkels: naar 40 speciaalzaken in Nederland (2017)

Pepernotenwinkels: naar 40 speciaalzaken in Nederland (2017) De grootste pepernotenfabrikant van Nederland, Van Delft, heeft in de laatste maanden van 2014 een drietal pepernotenwinkels geopend waarin pepernoten in allerlei soorten zijn te verkrijgen. Voor 2015 is het aanbod van deze tijdelijke winkels verspreid over Nederland uitgebreid naar zestien en in 2016 naar twintig winkels. Voor 2017 heeft Van Delft het plan opgevat dit aantal te verdubbelen naar veertig winkels: vanaf september zijn deze speciaalzaken naast de blijvende winkel in Amsterdam in meerdere plaatsen te vinden. Het pepernotenseizoen is weer begonnen maar als eind december de feestdagen voorbij zijn sluiten deze zogeheten pop-up winkels.

Hofleverancier Van Delft

De grootste pepernotenfabrikant van Nederland heet Van Delft en is gevestigd in Harderwijk. De fabrikant zegt jaarlijks tussen maart en december meer dan drie miljard pepernoten te bakken. Nagenoeg alle huismerken komen uit deze fabriek. Van alle in Nederland verkochte pepernoten is 70% afkomstig uit de fabriek van Van Delft Biscuits in Harderwijk die anno 2017 al 137 jaar ‘Hofleverancier van Sinterklaas’ is.

De Winkel van de Pepernotenfabriek

In oktober 2014 opent de fabrikant aan de Van Woustraat 101 in Amsterdam de eerste winkel met als naam ‘De Winkel van de Pepernotenfabriek’. Korte tijd later volgen winkels in Haarlem en in de Rotterdamse Markthal. Omdat pepernoten zonder twijfel tot de seizoensproducten kunnen worden gerekend zijn de winkels slechts tijdelijk open; als eind december de feestdagen voorbij zijn sluiten ze. De enige uitzondering hierop is de vestiging in Amsterdam (Van Woustraat) die, mede met het oog op toeristen, een blijvende winkel is.

Ruim assortiment in de pepernotenwinkels

2015

In het najaar van 2015 opent Van Delft verspreid over Nederland in zestien plaatsen tijdelijke winkels (zogeheten pop-up stores) waarin allerlei soorten pepernoten zijn te verkrijgen. Van Delft levert hiermee rechtstreeks aan de klant. Door de uitbreiding van het aanbod in allerlei luxe soorten neemt de vraag toe. In de speciaalzaken worden tientallen verschillende soorten pepernoten verkocht. Zelfs op het gebied van de aloude pepernoot is sprake van trends, waaronder pepernoten in verschillende kleuren en met minder traditionele smaken als steranijs, (truffel)kaneel, nootmuskaat, gember, framboos, tiramisu of chocolade kruidnoten die smaken naar stroopwafel, yoghurt of sinaasappel.

2016

Van Delft opent in het najaar van 2016 opnieuw speciaalzaken in maar liefst twintig plaatsen, te weten Amstelveen, Amsterdam (twee stuks), Arnhem, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Harderwijk, Leiden, Lelystad, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam (twee stuks), Utrecht, Zoetermeer en Zwolle.

In het assortiment voor 2016 zitten biologische en speltpepernoten maar ook ‘roomboter kruidnoten volgens oud recept’. Kortom, de pepernoot is verkrijgbaar in steeds meer varianten. Deze marketingstrategie zorgt ervoor dat het aloude product voor de consument interessant blijft, met als gevolg een stijgende omzet.

2017

Voor 2017 is Van Delft van plan het aantal pop-up winkels vanaf begin september geleidelijk uit te breiden naar veertig. De pepernotenfabrikant gaat dit jaar voor een recordaantal van anderhalf miljoen winkelbezoekers en een verdubbeling van de omzet.

In 2017 zullen vijftien nieuwe smaken worden gelanceerd waaronder appeltaart, tompouce, drop en bitterkoekjes. ‘Populair zijn de mix, de stroopwafel en de caramel-zeezout, evenals de truffel en cappuccino. We hebben vijftig soorten, van witte chocolade tot roomboter en fruitsoorten blueberry pie, sinaasappel en lemon cheesecake. Ook hebben we wereldse kruidnoten: seroendeng (Indonesisch), Ras el hanout (Marokkaans) en sweet chili paprika,’ aldus Oscar de Lange, directeur/eigenaar van Van Delft.

Behalve pepernoten zijn in de winkels tevens het bij Sinterklaas horende (honing)taai-taai en speculaaskoekjes verkrijgbaar. Allemaal oud-Hollandse producten die in nieuwe smaken opnieuw op de markt worden gebracht.

Tijdelijke speciaalzaken (pop-up winkels) in 2017

Voor het najaar van 2017 staan in de volgende plaatsen tijdelijke vestigingen op het programma (update 22 september):
  • Amersfoort (vanaf 9 september - Riddergang 11-13, St. Jorisplein);
  • Apeldoorn;
  • Arnhem (vanaf 21 september - Vijzelstraat 20);
  • Assen (om en nabij 1 oktober - Koopmansplein);
  • Breda (vanaf 16 september - Karrestraat 5);
  • Den Bosch (vanaf 2 september - Markt 69);
  • Deventer;
  • Eindhoven (vanaf 6 september - De Heuvelgalerie 153);
  • Emmen (om en nabij 1 oktober - Picassopassage);
  • Enschede (vanaf 16 september - Van Heekplein 104);
  • Groningen (vanaf 9 september - Brugstraat 18-20);
  • Harderwijk (vanaf 20 september - Luttekepoortstraat 6);
  • Hilversum (vanaf 16 september - Kerkstraat 54);
  • Leiden (vanaf 9 september - Haarlemmerstraat 163);
  • Lelystad (vanaf 31 augustus - Batavia Stad Fashion Outlet);
  • Maastricht (vanaf 15 september - Spilstraat 12);
  • Nijmegen (vanaf 13 september - Marikenstraat 19);
  • Rotterdam (vanaf 7 september - Koopgoot Beursplein, Beurstraverse 184);
  • Tilburg;
  • Utrecht;
  • Veenendaal (vanaf 21 september - Hoofdstraat 59);
  • Venlo (vanaf 14 september - Maasstraat 38);
  • Zwolle (vanaf 14 september - Roggenstraat 8).

Albert Heijn

Naast de hierboven genoemde winkels zijn de pepenoten van Van Delft ook te koop in meer dan 300 vestigingen van Albert Heijn. Daar zijn niet alle smaken verkrijgbaar, maar wel acht verschillende.

Buiten de landsgrenzen

Van Delft kijkt ook over de landsgrenzen. In 2016 wordt in Berlijn aan de luxe Friedrichstrasse al een tijdelijke winkel geopend en in 2017 staan pop-up stores in Antwerpen, Barcelona en mogelijk Düsseldorf op het programma. Ook naar winkels in Frankrijk wordt uitgekeken.

Pepernoot of kruidnoot?

Pepernoten worden gemaakt van roggemeel gemengd met een beetje anijs, hetzelfde deeg dat wordt gebruikt voor taai-taai. Het deeg voor kruidnoten bestaat uit tarwebloem met veel speculaaskruiden. Pepernoten en kruidnoten zijn dus niet hetzelfde. In de volksmond worden kruidnoten vaak pepernoten genoemd. De term is dusdanig ingeburgerd dat dit ook correct Nederlands is geworden. ‘Kruidnoot is een synoniem van pepernoot’, aldus het Genootschap Onze Taal.

Nederlandse traditie

Pepernoten zijn met recht een Nederlandse traditie te noemen. Al in de zestiende eeuw kregen kinderen bij het Sinterklaasfeest pepernoten die waren gemaakt van deegresten afkomstig van peperkoek en kruidkoek. De pepernoot zoals we die vandaag de dag kennen stamt uit de achttiende eeuw en wordt gemaakt van de kruiden die ook voor speculaas worden gebruikt zoals peper, nootmuskaat, kaneel, gember en kruidnagel.

De traditie van het strooien van pepernoten komt uit de negentiende eeuw als Sinterklaas bij de mensen thuis komt. Dit strooien verwijst naar vruchtbaarheid; de boer die van oudsher op het platteland begin december de akker met zaad bestrooit.
© 2015 - 2017 Molleke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen de pepernoot en de kruidnootBij Sinterklaas horen pepernoten en kruidnoten. Veel mensen denken echter dat pepernoten en kruidnoten hetzelfde zijn. D…
Datum uitbetaling Albert Heijn - Uitbetaaldata 2012Datum uitbetaling Albert Heijn - Uitbetaaldata 2012Albert Heijn betaalt al haar medewerkers tegelijkertijd uit. Heb je een (bij)baan bij Albert Heijn? Lees hieronder wanne…
Kruidnoten: geschiedenis, ingrediënten, recepten en prijzenKruidnoten: geschiedenis, ingrediënten, recepten en prijzenZijn het nu kruidnoten of pepernoten die Zwarte Pieten tijdens het Sinterklaasfeest strooien? Wat is de geschiedenis van…
Albert Heijn: Salaris uitbetalingen 2012 + PersoneelskortingAlbert Heijn: Salaris uitbetalingen 2012 + PersoneelskortingHeb je een (bij)baan bij Albert Heijn? Ben je benieuwd wat de betaaldata van je salaris zijn? Kijk dan in het onderstaan…
Albert Heijn, de grootste supermarkt van NederlandAlbert Heijn, de grootste supermarkt van NederlandDe Albert Heijn is al enige tijd ronduit de grootste supermarktketen van Nederland. Sterker nog, één op de 3 supermarkte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Keytraxz, Pixabay
  • http://www.bakkerswereld.nl/strategie/nieuws/2014/12/van-delft-opent-pepernotenwinkel-in-markthal-rotterdam-10116605
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruidnoot
  • http://www.dezaak.nl/waar-een-klein-land-groot-in-is-pepernoten-7081311.html
  • http://webshop.pepernotenfabriek.nl/
  • http://www.pepernotenfabriek.nl/nl/vestigingen/
  • https://m.facebook.com/depepernotenfabiek/

Reageer op het artikel "Pepernotenwinkels: naar 40 speciaalzaken in Nederland (2017)"

Reacties

Mary, 22-10-2016 16:10 #2
Hopelijk komt er in 2017 weer een pop-up winkel in Breda.

Binnendijk, 11-10-2016 09:31 #1
Wanneer gaat hij in Gouda weer open? Reactie infoteur, 11-10-2016
Op dit moment helaas nog geen info binnen over Gouda.

Met vriendelijke groet.

Infoteur: Molleke
Laatste update: 22-09-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!