InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Pepernotenwinkels: 35 speciaalzaken in Nederland (2018)

Pepernotenwinkels: 35 speciaalzaken in Nederland (2018)

Pepernotenwinkels: 35 speciaalzaken in Nederland (2018) De grootste pepernotenfabrikant van Nederland, Van Delft, heeft in de laatste maanden van 2014 een drietal pepernotenwinkels geopend waarin pepernoten in allerlei soorten zijn te verkrijgen. Voor 2015 is het aanbod van deze tijdelijke winkels verspreid over Nederland uitgebreid naar zestien en in 2016 naar twintig winkels. In het najaar van 2018 zijn van Van Delft 35 winkels in Nederland te vinden. Het pepernotenseizoen is weer begonnen maar als eind december de feestdagen voorbij zijn sluiten deze zogeheten pop-up winkels.

Hofleverancier Van Delft

De grootste pepernotenfabrikant van Nederland heet Van Delft en is gevestigd in Harderwijk. De fabrikant zegt jaarlijks tussen maart en december meer dan drie miljard pepernoten te bakken. Nagenoeg alle huismerken komen uit deze fabriek. Van alle in Nederland verkochte pepernoten is 70% afkomstig uit de fabriek van Van Delft Biscuits in Harderwijk die anno 2018 al 138 jaar ‘Hofleverancier van Sinterklaas’ is.

De Winkel van de Pepernotenfabriek

In oktober 2014 opent de fabrikant aan de Van Woustraat 101 in Amsterdam de eerste winkel met als naam ‘De Winkel van de Pepernotenfabriek’. Korte tijd later volgen winkels in Haarlem en in de Rotterdamse Markthal. Omdat pepernoten zonder twijfel tot de seizoensproducten kunnen worden gerekend zijn de winkels slechts tijdelijk open; als eind december de feestdagen voorbij zijn sluiten ze. De enige uitzondering hierop is de vestiging in Amsterdam (Van Woustraat) die, mede met het oog op toeristen, een blijvende winkel is.

Ruim assortiment in de pepernotenwinkels c.q. speciaalzaken

2015

In het najaar van 2015 opent Van Delft verspreid over Nederland in zestien plaatsen tijdelijke winkels (zogeheten pop-up stores) waarin allerlei soorten pepernoten zijn te verkrijgen. Van Delft levert hiermee rechtstreeks aan de klant. Door de uitbreiding van het aanbod in allerlei luxe soorten neemt de vraag toe. In de speciaalzaken worden tientallen verschillende soorten pepernoten verkocht. Zelfs op het gebied van de aloude pepernoot is sprake van trends, waaronder pepernoten in verschillende kleuren en met minder traditionele smaken als steranijs, (truffel)kaneel, nootmuskaat, gember, framboos, tiramisu of chocolade kruidnoten die smaken naar stroopwafel, yoghurt of sinaasappel.

2016

In het assortiment voor 2016 zitten biologische en speltpepernoten maar ook ‘roomboter kruidnoten volgens oud recept’. Kortom, de pepernoot is verkrijgbaar in steeds meer varianten. Deze marketingstrategie zorgt ervoor dat het aloude product voor de consument interessant blijft, met als gevolg een stijgende omzet.

2017

In 2017 zijn vijftien nieuwe smaken gelanceerd waaronder appeltaart, tompouce, drop en bitterkoekjes. ‘Populair zijn de mix, de stroopwafel en de caramel-zeezout, evenals de truffel en cappuccino. 'We hebben vijftig soorten, van witte chocolade tot roomboter en fruitsoorten blueberry pie, sinaasappel en lemon cheesecake. Ook hebben we wereldse kruidnoten: seroendeng (Indonesisch), Ras el hanout (Marokkaans) en sweet chili paprika,’ aldus Oscar de Lange, directeur/eigenaar van Van Delft.

Behalve pepernoten zijn in de winkels tevens het bij Sinterklaas horende (honing)taai-taai en speculaaskoekjes verkrijgbaar. Allemaal oud-Hollandse producten die in nieuwe smaken opnieuw op de markt worden gebracht.

2018

Vanaf oktober 2018 zijn in de volgende plaatsen tijdelijke speciaalzaken (pop-up winkels) geopend:
  • Alkmaar (Laat 151);
  • Almere (Citadel 14);
  • Alphen aan den Rijn (Van Mandersloostraat 48);
  • Amersfoort (Riddergang 11-13);
  • Amstelveen (Buitenplein 81);
  • Amsterdam (Singel 500 / Ferdinand Bolstraat 65 / Schiphol, New Yorkstraat 3-7);
  • Arnhem (Jansstraat 8a);
  • Den Bosch (Burg. Loefplein 56);
  • Den Haag (Spuistraat 43);
  • Deventer (Lange Bisschopstraat 78);
  • Eindhoven (De Heuvelgalerie 110);
  • Emmen (Dalipassage 57);
  • Enschede (Hendrik Jan van Heekplein 104);
  • Groningen (Brugstraat 18-20);
  • Haarlem (Grote Houtstraat 120);
  • Harderwijk (Luttekepoortstraat 6);
  • Helmond (Markt 15);
  • Hilversum (Groest 86);
  • Hoofddorp (Marktlaan 21-23);
  • Leeuwarden (Wirdumerdijk 19);
  • Leiden (Donkersteeg 17);
  • Lelystad/Bataviastad (Bataviaplein 60; unit 69);
  • Maastricht (Wolfstraat 18);
  • Middelburg (Lange Delft 3);
  • Nijmegen (Marikenstraat 19);
  • Purmerend (Hoogstraat 7G);
  • Roosendaal (Designer outlet Rosada);
  • Rotterdam (Ds. Jan Scharpstraat 298 / Lijnbaan 150);
  • Utrecht (Vismarkt 22);
  • Venlo (Vleesstraat 31);
  • Zwolle (Diezerstraat 10).

Pepernoot of kruidnoot?

Pepernoten worden gemaakt van roggemeel gemengd met een beetje anijs, hetzelfde deeg dat wordt gebruikt voor taai-taai. Het deeg voor kruidnoten bestaat uit tarwebloem met veel speculaaskruiden. Pepernoten en kruidnoten zijn dus niet hetzelfde. In de volksmond worden kruidnoten vaak pepernoten genoemd. De term is dusdanig ingeburgerd dat dit ook correct Nederlands is geworden. ‘Kruidnoot is een synoniem van pepernoot’, aldus het Genootschap Onze Taal.

Nederlandse traditie

Pepernoten zijn met recht een Nederlandse traditie te noemen. Al in de zestiende eeuw kregen kinderen bij het Sinterklaasfeest pepernoten die waren gemaakt van deegresten afkomstig van peperkoek en kruidkoek. De pepernoot zoals we die vandaag de dag kennen stamt uit de achttiende eeuw en wordt gemaakt van de kruiden die ook voor speculaas worden gebruikt zoals peper, nootmuskaat, kaneel, gember en kruidnagel.

De traditie van het strooien van pepernoten komt uit de negentiende eeuw als Sinterklaas bij de mensen thuis komt. Dit strooien verwijst naar vruchtbaarheid; de boer die van oudsher op het platteland begin december de akker met zaad bestrooit.
Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen de pepernoot en de kruidnootBij Sinterklaas horen pepernoten en kruidnoten. Veel mensen denken echter dat pepernoten en kruidnoten hetzelfde zijn. D…
Kruidnoten: geschiedenis, ingrediënten, recepten en prijzenKruidnoten: geschiedenis, ingrediënten, recepten en prijzenZijn het nu kruidnoten of pepernoten die Zwarte Pieten tijdens het Sinterklaasfeest strooien? Wat is de geschiedenis van…
Servies: Delfts blauwServies: Delfts blauwDelfts blauw is een blauw met wit gemaakt aardewerk dat erg populair is en zowel in Nederland als het buitenland erg bek…
De drie Nederlandse Technische UniversiteitenDe drie Nederlandse Technische UniversiteitenJe bent klaar voor je volgende studie en je vindt de techniek interessant, dan is het goed om te weten dat je in Nederla…
Studentenverenigingen in DelftStudentenverenigingen in DelftJe gaat studeren, maar zit te twijfelen of je bij een studentenvereniging wil. Natuurlijk is een studentenvereniging hee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Keytraxz, Pixabay
  • http://www.bakkerswereld.nl/strategie/nieuws/2014/12/van-delft-opent-pepernotenwinkel-in-markthal-rotterdam-10116605
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruidnoot
  • http://www.dezaak.nl/waar-een-klein-land-groot-in-is-pepernoten-7081311.html
  • http://webshop.pepernotenfabriek.nl/
  • http://www.pepernotenfabriek.nl/nl/vestigingen/
  • https://m.facebook.com/depepernotenfabiek/

Reageer op het artikel "Pepernotenwinkels: 35 speciaalzaken in Nederland (2018)"

Reacties

Mary, 22-10-2016 16:10 #2
Hopelijk komt er in 2017 weer een pop-up winkel in Breda.

Binnendijk, 11-10-2016 09:31 #1
Wanneer gaat hij in Gouda weer open? Reactie infoteur, 11-10-2016
Op dit moment helaas nog geen info binnen over Gouda.

Met vriendelijke groet.

Infoteur: Molleke
Laatste update: 21-10-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!