InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Dennenthee – thee van dennennaalden

Dennenthee – thee van dennennaalden

Dennenthee – thee van dennennaalden Dennen geuren niet alleen lekker, de naalden van de bomen blijken ook nog eens een smakelijke en gezonde thee te leveren. Dennen zijn in oude culturen een beproefde medicinale bron. Een kopje thee getrokken van dennennaalden blijkt een vitaminerijk slokje te zijn met heilzame stoffen voor haar, huid, ogen, groei en weerstand. Het kopje thee levert de geur, de vitaminen, de smaak en het ontspannende gevoel dat je goed bezig bent. De thee wordt vooral in noordelijke landen veel gedronken en is een veel gebruikt middel om het lichaam te ontgiften.

Dennennaalden

Een den is een naaldboom met groene naalden. Een dennenboom is te herkennen aan de groeiwijze van de naalden, die met z’n tweeën als setje aan de tak groeien. Een spar is ook een naaldboom, maar die heeft enkele naalden aan de tak. De kerstboom is een spar, die in het kerstliedje zo mooi “Oh dennenboom, oh dennenboom” wordt genoemd, vanwege de vertaling uit het Duits en de dichterlijke vrijheid van de vertaler. Van sparrennaalden is overigens ook thee te maken. Een andere boom met naalden is de larix, te herkennen aan meer naalden die samenkomen in een bundeltje. Zet geen thee van larixnaalden, want die zijn giftig.
Het ezelsbruggetje biedt de helpende hand:
  • Spar = single = één naald
  • Den = duo = twee naalden
  • Larix = legio = meer naalden

Naalden

Voor de thee hebben we dennennaalden nodig. Ze zijn het meest smaakvol en sappig in de maanden maart tot en met mei, maar ook buiten het voorjaar kunnen ze geplukt worden. Ook dan zijn geur, smaak en vitaminen volop aanwezig. Dennennaalden vind je in een dennenbos en aan een dennenboom.

Borsthoogte

De gezondste naalden met de beste smaak zijn te vinden in de jonge toppen van de bomen. Jong en frisgroen is doorgaans het lekkerste. Pluk nooit van onderaan de boom, om te vermijden dat je naalden plukt waar een hond of man tegenaan heeft geplast. Borsthoogte en zover je arm reikt, is de beste plukhoogte. Ga er geen halsbrekende toeren voor uithalen, want een kopje thee helpt niet tegen blauwe plekken en kneuzingen of ergere kwetsuren door een val uit een boom. De naalden moeten groen en vers zijn. Uitgedroogde naalden zijn niet geschikt voor de thee.

Vitaminen

In de naalden zitten vitaminen C, vitaminen A en provitamine A bètacaroteen. In een kopje dennenthee zitten wel vijf keer zoveel vitaminen C als in een glas sinaasappelsap.

Bron: Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Bron: Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Dennenthee

Een bosje dennennaalden wordt thuis in kleine stukjes gesneden en samen met kokendheet water uit de waterkoker in een pan gegooid. Twee dikke theelepels zijn voldoende voor een geurige kop. Laat de thee een kwartiertje trekken. Verhit het geheel daarna opnieuw. De naalden verkleuren in het hete water en zakken naar de bodem: de thee is bijna schenkklaar. Het moet nog een minuut of vijf blijven staan en dan kan het door een theezeefje in een kop worden geschonken. Het kan met een soeplepel uit de pan worden geschept. De zoetbekken kunnen de thee zoeten met honing.

Zagen of kneuzen

Dennennaalden zijn taaie naalden. Vorm van de naalden een bosje en zaag er met een scherp gekarteld mes doorheen. Het bosje dat je overhoudt kun je in een glas zetten voor een volgende keer. De naalden kunnen in plaats van gesneden ook gekneusd worden.

Sterke thee

Je kunt ook sterke thee zetten door de naalden tien minuten in het water te laten koken in een pannetje met deksel. Dit levert een thee op met sterke smaak, een thee die je kunt drinken als je al verkouden bent of moet hoesten.

Heilzaam

Dennenthee zou goed zijn voor van alles. Het verhoogt je weerstand en is daarmee een goed middel tegen verkoudheid en griep en het ontspant en zou ontvettend werken. Ook zou het schelen bij depressie en dementie. Het werkt ontsmettend, opwekkend en urineafdrijvend. Dennenthee is een lichaamsontgifter.

Tot besluit

In het hoge noorden wordt al heel lang de heilzame werking van de den erkend. In het westen kunnen we volop beschikken over voedingsmiddelen waar vitaminen in zitten. Niemand hoeft meer aan scheurbuik te lijden. Dennennaaldenthee is heel wat anders dan het thee met een smaakje uit een zakje. Je moet er wat voor doen, maar de beloning is er dan ook naar. Heb je een den in je eigen tuin, dan ben je spekkoper: je kun je dennennaaldenthee maken van je eigen boom. Zoals met zoveel dingen is de lol van het zoeken, bereiden en drinken van je eigen dennenthee een deel van de heilzame werking.

Lees verder

© 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactorenDementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactorenDementie komt vooral voor bij mensen met een leeftijd van boven de 65, maar kan zich ook al op jongere leeftijd openbare…
O2 Intraceuticals: Zuurstofbehandeling tegen huidverouderingDe zuurstofbehandeling O2 Intraceuticals is het geheim waarmee Madonna huidveroudering tegengaat. Hierbij worden naast z…
Dementie (hersenaandoening)Dementie is een hersenaandoening, waardoor alle mentale vermogens steeds verder achteruitgaan, tot uiteindelijk zelfstan…
Aandoeningen: vergeetachtigheidWanneer iemand last heeft van vergeetachtigheid denkt men al snel aan dementie. Je hoort het mensen vaak voor de grap ze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • http://www.50plusser.nl/?page=magazine&p=artikelen&article_id=8088#.WWyOr9PyiqA geraadpleegd op 17 juli 2017
  • http://www.paradijsvogelsmagazine.nl/thee-van-dennennaalden/ geraadpleegd op 17 juli 2017
  • http://gogreenbuddy.com/dennennaaldenthee/ geraadpleegd op 17 juli 2017
  • http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2014/09/dennen-thee.html geraadpleegd op 17 juli 2017
  • https://tallsay.com/page/4294968174/recepten-en-gebruik-van-de-den geraadpleegd op 17 juli 2017
  • Afbeelding bron 1: Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Reageer op het artikel "Dennenthee – thee van dennennaalden"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 17-07-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Bijzonder voedsel
Schrijf mee!