InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Verse kruiden in de keuken

Verse kruiden in de keuken

Verse kruiden in de keuken Kruiden zijn een zeer geliefde toevoeging in de keuken immers kunnen kruiden een geheel eigen smaak geven aan een bepaald gerecht. Er bestaan vele soorten kruiden welke zowel vers als in convenience verkrijgbaar zijn. De meest bekende kruiden doornemen met korte uitleg en informatie over de extractiewaarde in een gerecht.

Basilicum

Basilicum is zowel vers als gedroogd verkrijgbaar. Het is vooral in keukens ronde de Middellandse Zee populair. Basilicum is zeer goed te combineren met tomaat en in Provençaalse gerechten. Al in oudheid bekend en altijd zeer geliefd geweest, basillicos betekent koning.

Extractiewaarde

Laag, als laatste toevoegen, sterke vervliegende geur, geen kleurafgifte.

Bieslook

Bieslook is vers, gedroogd en gevriesdroogd verkrijgbaar. Het wordt vaak als afwerkkruid in soepen, sauzen en salades gebruikt. Bieslook heeft een slechte combinatie met andere kruiden. Familie van de ui en knoflook. Bieslook in bloei is niet meer te gebruiken.

Extractiewaarde

Weinig of geen, niet mee laten koken, lichter dan van ui. Weinig geur.

Bonekruid

Bonekruid is zowel vers, gedroogd, gemalen als gevriesdroogd in de handel. Wordt net als bieslook voornamelijk als afwerkkruid gebruikt maar dan vooral in gerechten waar peulvruchten in zijn verwerkt. Bonekruid wordt ook wel saterskruid genoemd.

Extractiewaarde

Vrij hoog, zeer geurig, lichte kleurafscheiding, toevoegen als laatst.

Citroenkruid

Citroenkruid is alleen vers verkrijgbaar, geeft frisse toon aan soep, gevogelte of salades. In patisserie wordt citroenkruid ook verwerkt in koeken, taarten en desserts. Citroenkruid bestaat in vele soorten.

Extractiewaarde

Laag, voeg toe aan het eind, frisse citroengeur maar smaak minder.

Dille

Dille is vers, gedroogd en gevriesdroogd verkrijgbaar. In de keuken worden zowel de bladen als de zaden gebruikt. Smaak lijkt sterk op anijs. Vooral in Scandinavië populair bij vis of aardappelen. Op zijn best wanneer het in bloei staat.

Extractiewaarde

Laag tot geen, beste als afwerkkruid.

Dragon

Dragon is vers, gedroogd en gevriesdroogd in de handel. Onmisbaar in bouqet garni, goed in salades, kruidensaus, vinaigrettes, bij kip en vis gerechten. Verschillende soorten waaronder de Russiche.

Extractiewaarde

Hoog, Kan goed worden mee gekookt. Licht dropsmaak met frisse toon.

Engelwortel

Engelwortel is in de handel als vers kruid en gedroogd als in poeder verkrijgbaar. Voornamelijk toegepast in de banket bakkerij bij het maken van cake, kruidkoek en pudding.

Hysop

Hysop is zowel vers als gedroogd verkrijgbaar. Vooral in dranken, oa bij het maken van chartreuse. Wordt geplukt voordat de heester bloeit.

Extractiewaarde

Hoge extractiewaarde, gebruik in mate is erg bitter.

Jeneverbessen

Jeneverbessen zijn gedroogd verkrijgbaar in hele vorm en zijn ongeveer een halve centimeter groot. Heel of gemalen gebruikt bij wild, zuurkool en marinades. Goed te combineren met sommige kruiden. Beste jeneverbessen voor consumptie komen uit italie, wordt geplukt van de verstruik of de juniperas.

Extractiewaarde

Hoog, smaak en kleurafgifte vind op het laatste moment plaats.

Kappertjes

Kappertjes zijn alleen gemarineerd verkrijgbaar in de handel. Worden vaak verwerkt in koude sauzen en warme schotels. Voeg als laats toe. Ook zeer vaak toegepast bij visgerechten door de frisse toon. Een kappertje is een gesloten bloemknop van de kappertjesstruik.

Kervel

Kervel is zowel vers, droog als gevriesdroogd verkrijgbaar en wordt op dezelfde manier gebruikt als bieslook en peterselie. Ook en veelvoorkomende wijze van gebruik is om gerechten af te werken. Er bestaan drie soorten kervel: gekruld blad, glad blad en kervel met wortelknolletjes.

Extractiewaarde

Vers is het beste, weinig extractiewaarde.

Knoflook

Knoflook wordt ook bij de kruiden gerekend en is vers, gedroogd, gemalen en als pulp verkrijgbaar. Heeft een breedtewerking, het bindt andere geuren en smaken. Is erg smaakbepalend en populair in een groot aantal verschillende keukens. Knoflook kan je vers z'n 4 tot 6 maanden bewaren. Soorten variëren van witte en paarse knoflook tot olifanten knoflook.

Extractiewaarde

Hoge extractiewaarde wanneer weefsel kapot is.

Komijn

Komijn is alleen verkrijgbaar als gedroogd zaad. Gebruikt bij voornamelijk vette gerechten en vaak in de Indonesische keuken. Heeft een warme, pikante, bittere smaak. Wordt ook verwerkt in Leidse kaas. Komijn is groter dan karwij en komt voornamelijk uit Noord-Afrika.

Koriander

Koriander is zowel vers als koelvers verkrijgbaar. Rond de Middellandse Zee en Oost-Europa veel gebruikt. Onmisbaar in kerststol, kruidkoek en speculaas. Koriander komt oa in kerrie voor en is een goede drager voor andere kruiden en specerijen.

Kummel

Kummel zijn kleine donkerbruine, licht gekromde zaadjes en past met als komijn goed bij vette gerechten en smaken. Smaak zit tussen anijs en venkel in. Komt uit Klein-Azië, in Nederland ook verbouwd op kleigrond.

Laurier

Laurier is zowel vers, gedroogd, losse blaadjes en als poeder verkrijgbaar. Gedroogde blaadjes zijn de bekendste soort. Laurier is het blaadje van de laurierboom of struik. Wordt gebruikt om extra aroma toe te voegen aan gerechten. Wordt dan ook meestal alleen gebruikt tijdens de bereidingsperiode.

Extractiewaarde

Kan makkelijk overheersend worden na lang trekken.

Lavas

Lavas is zowel verkrijgbaar als blad, wortel, vruchtje, vers en gedroogd. Gebruik jonge blaadjes altijd vers, vruchtjes worden vaak gebruikt bij inmaken. Doet Provençaals aan qua smaak. Doet ook denken aan selderijknol. De wortel is scherp en bitter. Ook wel maggikruid genoemd omdat Lavas de basis is van maggi.

Extractiewaarde

Pas op met de dosering.

Maanzaad

Maanzaad is zowel verkrijgbaar als witte en blauwe soort. Het is vooral bekend van decoratie van broodjes. Maanzaag is afkomstig van de papaverplant welke opium bevat.

Extractiewaarde

Nootachtige smaak rijk aan etherische oliën.

Majoraan

Majoraan is zowel vers, gedroogd als gevriesdroogd in de handel verkrijgbaar. Komt uit het middellandse zeegebied en is goed te combineren met gerechten uit die streek. Is een overjarige plant van de munt familie en er bestaat ook een wilde versie van.

Extractiewaarde

Zachter dan oregano en sterker en bitterder en dominanter.

Mierikswortel

Mierikswortel is vers of geraspt in potjes te krijgen. Een traditioneel kruid in de keuken van Scandinavië, Elzas, Rusland, en Duitsland. Geschikt voor gebruik bij vlees, worsten en salades (aardappel). Heeft een hoog gehalte aan vitamine C.

Extractiewaarde

Scherpe smaak, doet denken aan mosterd. Friszuur maar ook bitter van smaak.

Munt

Munt is zowel vers, koelvers, gedroogd als gevriesdroogd verkrijgbaar. In salades, vinaigrettes, mintsaus, bereiding van lam en schapenvlees een goede toevoeging. Vele soorten, twee bekende zijn kruizemunt en de pepermunt.

Extractiewaarde

Menthol reukend kruid.

Oregano

Oregano is vers, gedroogd en gemalen in de handel. Pas uitstekend bij pizza's, goulasj, tomatensaus, aardappelsoep, lam en visschotels uit de oven. Ook wel wilde majoraan genoemd.

Extractiewaarde

Laten meekoken voor een goede smaak.

Peterselie

Peterselie is een zeer bekend kruid en vers, koelvers, gevriesdroogd of gedroogd verkrijgbaar. Wordt zowel als garnering gebruikt maar ook verwerkt in sauzen en boters. Kan ook worden geblancheerd of gefrituurd. Peterselie is te verkrijgen in drie soorten, gewone, gladde en licht ingekerfde.

Extractiewaarde

Is een solitair kruid. Frisse en groene smaak.

Rozemarijn

Rozemarijn is vers, koelvers, gevriesdroogd en gedroogd in de handel verkrijgbaar. Wordt veel gebruikt bij wild, grillades, lam en speenvarken maar ook bij kalf. Van oorsprong een Zuid-Frans Italiaans kruid.

Extractiewaarde

Gepronceerde smaak en geur. Hoge waarde.

Salie

Salie is vers, koelvers, gevriesdroogd en gedroogd in de handel tekoop. In Frankrijk gebruikt men het bij wit vlees en groentesoepen. In Italië wordt het gebruikt in saltimbocca, osso buco en minestrone rijst. Ook gefrituurd geserveerd ala garnituur. Verschillende soorten zoals grote met dikke harige grijsgroene langwerpige tot avola bladeren. Provençaalse salie heeft een kleiner blad waarvan het aroma beter is.

Extractiewaarde

Beetje bitter en bloemig. Minst fris van Italiaanse kruiden.

Selderie

Selderie is van het blad, bleekselderie van knolselderij. Zijn beide vers verkrijgbaar. Wordt vooral als groente gebruikt of als toevoeging bij zware soepen als bonen en erwtensoep vanwege het frisse.

Extractiewaarde

Zeer aromatisch en kan snel overheersen.

Sesamzaad

Sesamzaad is in de handel in de vorm van zaad, olie, drank, pasta en saus. Veel gebruikt voor olie. Vele andere toepassingen kent sesamzaad. Komt van de sesamplant.

Extractiewaarde

Verschillende soorten met sterk verschillende smaken. Kleur geel tot rood.

Tijm

Tijm is zowel vers, gevriesdroogd als gedroogd verkrijgbaar. Is een van de meest gebruikte kruiden. Er bestaan twee soorten; Franse tijm en Duitse tijm.

Extractiewaarde

Zeer bruikbaar, domineert niet bij normale dosering.

Tuinkers

Tuinkers is alleen vers verkrijgbaar en wordt voornamelijk gebruikt als garnituur in kleine hoeveelheden.

Extractiewaarde

Jonge kleine blaadjes hebben een radijsachtige smaak.

Venkel

Venkel is alleen vers verkrijgbaar en wordt gebruikt bij inmaken augurken en komkommer. Is een onderdeel van Five spice kruid uit China.

Extractiewaarde

Zachte anijssmaak kan ook als groenten worden gegeten.

Waterkers

Ook waterkers is alleen vers verkrijgbaar. Gebruikt als zowel garnering of groenten garnituur, kan ook warm verwerkt worden. Ook wel bitterkers genoemd, groeit in stromend water.

Extractiewaarde

Frisse maar scherpe smaak en licht aromatisch.

Zuring

Zuring is alleen vers in de handel. Bekendste gerecht ermee is saumon a l'oseille van de gebroeders Troisgros. Klaar maken als spinazie. Heeft langwerpige lichtgroene blaadjes met een prettige, lichtzure smaak. Verse zuring is glanzend en stevig van blad.

Extractiewaarde

Fris en lichtzuur. Niet rauw eetbaar.
© 2006 - 2019 Webchef, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelfgemaakt broodbeleg met groentenZelfgemaakt broodbeleg met groentenDe volgende recepten voor zelfgemaakt broodbeleg bestaan uit een mengsel van gepureerde groenten en verse kruiden. Op br…
Kruiden: LaurierLaurier is een van oudsher bekend kruid. In het oude Griekenland werden de winnaars van de Olympische Spelen getooid met…
Gezonde boterhampasta's met kaasDit zijn enkele van de meest veelzijdig bruikbare recepten voor boterhampasta, omdat de toepassingsmogelijkheden vrijwel…
Zo bewaar je verse kruidenZo bewaar je verse kruidenHoe bewaar je het best verse kruiden? Men kan ze al dan niet opgelost in olie of boter in de koelkast bewaren, men kan z…
Hoe gebruik ik kruiden en specerijen?Hoe gebruik ik kruiden en specerijen?Welke kruiden zijn onmisbaar? Wat heb je minimaal nodig aan kruiden om de meeste dingen goed op smaak te kunnen maken? W…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Verse kruiden in de keuken"

Reacties

Andrew, 14-08-2008 15:34 #2
Kocht een vingerhoedsplant in tuin cetrum op kaartje stond dat deze alz kruiden gebruikt kon worden maar bij nader onderzoek blijk deze zeer giftig wat is waar vriendelijke groet andrew

Jose van den Berg, 07-05-2008 17:06 #1
Geachte heer/mevrouw. Hoe lang zijn kruiden houdbaar?

Infoteur: Webchef
Laatste update: 28-03-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!