InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Aardappels verrassend veelzijdig

Aardappels verrassend veelzijdig

Aardappels verrassend veelzijdig Al van oudsher kennen we de aardappel. Later kwamen ook rijst en pasta in trek, vanaf toen wilden we geen aardappels meer. Dat was zo gewoon en stond niet zo leuk op tafel bij een etentje met vrienden. Maar we zijn weer teruggekomen bij de aardappel. Hoe kan het ook anders, van Gogh schilderde niet voor niets ‘De aardappeleters’ in 1885. Nu er ook over recepten met aardappels is nagedacht, is de aardappel weer helemaal terug. Verrassender dan ooit.

Oorsprong van de aardappel

Amerikaanse wetenschappers onderzochten waar de aardappel oorspronkelijk vandaan kwam. Door het uitvoerig onderzoeken van het DNA van de aardappel zijn ze erachter gekomen dat de aardappel uit Peru komt. Het blijkt dat er 7000 jaar geleden in het zuiden van Peru al aardappels werden verbouwd. De aardappel werd geanalyseerd en er is DNA gevonden van 261 verschillende wilde aardappels en 98 gekweekte soorten. Al deze soorten hebben hun oorsprong in Peru. In het jaar 1570 werd de aardappel door Spaanse veroveraars over de Atlantische oceaan naar Spanje vervoerd. Daarna werd de aardappel over heel Europa verspreid.

Verschillende soorten

In de hele wereld zijn er ongeveer vierduizend verschillende soorten aardappelrassen. Hier volgen een aantal soorten:

Bintje:

Dit is een bekende aardappel, misschien wel de bekendste aardappel in Nederland. Het bintje is een prima aardappel om frites te bakken, om te koken of te gebruiken voor gebakken aardappels. Met het bintje kun je eigenlijk alle kanten op. Het bintje kun je het hele jaar door verkrijgen.

Bildtstar:

Deze aardappel is een vastkokende aardappel, deze is ook geschikt om te bakken en te frituren. De Bildtstar is het hele jaar verkrijgbaar.

Eigenheimer:

De eigenheimer is een kruimige aardappel, hij is vooral geschikt voor het maken van puree. De eigenheimer is het hele jaar door verkrijgbaar.

Krieltjes:

Krieltjes of Pommes Parisiennes, zijn kleine aardappeltjes die je kunt koken, bakken of frituren. Krieltjes zijn het hele jaar verkrijgbaar.

Opperdoezer:

Dit is een typisch Nederlandse aardappel. Ze worden geteeld rond het Westfriese dorp Opperdoes. Het is een stevige vastkokende aardappel en is lekker bij verse groenten en gesmolten roomboter. Opperdoezers zijn van juli tot oktober verkrijgbaar.

Rode Star:

Een zeer kruimige aardappel uit Noord-Nederland met een rode schil. Op zijn lekkerst als hij gekookt is, eventueel met jus. Ook als puree is deze aardappel heerlijk. De Rode Star is van maart tot april te verkrijgen.

Koopmans Blauwe:

Nederlandse aardappel met een paarsblauwe schil. De aardappel is licht kruimig, maar valt niet uit elkaar. Lekker voor stoofschotels, stamppotten en puree. De Koopmans Blauwe zijn van november tot februari te verkrijgen.

Pommes Primeur:

De Pommes Primeur is geen bepaalde aardappelsoort, het is de naam voor jonge, gemakkelijk te schillen aardappels van een nieuwe oogst. Deze aardappel kun je bakken, koken, stoven, frituren of puree van maken. De Pommes Primeur zijn het hele jaar te verkrijgen.

Vitelotte Noir:

Ook wel ‘truffelaardappel’ genoemd. Hij heeft een donkere schil en een lichtpaarse binnenkant. Dit is een luxeaardappel en smaakt heerlijk bij vlees en wildgerechten of meegebakken met kip uit de oven. De Vitelotte Noir is van oktober tot december te verkrijgen.

De aardappeleters 'van Gogh' 1885 / Bron: Vincent van Gogh, Wikimedia Commons (Publiek domein)De aardappeleters 'van Gogh' 1885 / Bron: Vincent van Gogh, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Recepten met aardappel

Pestopuree (bijgerecht 2 personen)
  • 500 gr zeer kruimige aardappels
  • 1-2 el groene pesto
  • 300 ml melk
  • 2 el geraspte Parmezaanse kaas
  • Peper, zout

Bereiding:
Schil en was de aardappels, snijd ze in stukken. Kook de aardappels in ongeveer 20 minuten gaar in water met zout. Giet ze af en stamp ze goed fijn. Roer de melk en de pesto erdoor. Zet de pan op laag vuur en laat de puree goed warm worden, af en toe doorroeren. Vlak voor het serveren de Parmezaanse kaas erdoor scheppen. Op smaak brengen met peper en zout.

Truffelaardappel chips (bijgerecht of snack 2 personen)
  • 2 el zout
  • 250 gr Vitelotte Noir
  • Olie om in te frituren
  • Zout

Bereiding:
Doe de twee eetlepels zout in een ruime kom en schenk er royaal water op. Boen de aardappels schoon en snijd deze in plakjes van ongeveer 1 à 2 mm. Laat de schijfjes vijftien minuten in het zoute water staan. Verhit de frituurolie tot 170 graden Celsius. Frituur de aardappelschijfjes per portie ongeveer 2 à 3 minuten knapperig. Let erop dat ze tijdens het frituren niet aan elkaar plakken. Laat ze op keukenpapier uitlekken en bestrooi ze net voor het serveren met zout.

Tip: Geef er een lekker dipsausje bij.

Aardappelsoep: (Lunchgerecht 4 personen)
  • 500 gr vastkokende aardappels
  • 3 bosuitjes
  • 1 plak parmaham, 100 gr
  • 1 el olijfolie
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 el provinciaalse kruiden
  • 300 gr verse gewassen spinazie
  • 2 kruidenbouillontabletten
  • ½ bakje mascarpone of zure room
  • Peper

Bereiding:
Was en schil de aardappels en kook ze in 15 minuten beetgaar. Giet ze af en laat ze iets afkoelen, snijd de gekookte aardappels in dobbelsteentjes. Maak de bosuitjes schoon en snijd deze in smalle ringetjes. Snijd de parmaham in kleine dobbelsteentjes. Verhit de olie in een soeppan en bak de blokjes ham hierin langzaam krokant. Schep ze uit de pan en laat ze uitlekken op keukenpapier. Doe de geperste knoflook bij het bakvet in de pan en voeg de provinciaalse kruiden toe. Schep de spinazie beetje bij beetje in de pan bij de kruiden en schep telkens om op hoog vuur. Als de spinazie is geslonken, giet er dan 1 liter gekookt water bij en voeg de bouillontabletten toe. Breng dit aan de kook. Voeg de aardappelblokjes en de bosui toe en laat vijf minuten zachtjes koken. Op smaak brengen met peper (zout is niet nodig, want dat zit al ruim in de bouillontabletten). Schep de soep in kommen en serveer de mascarpone of zure room er apart bij.

Lees verder

© 2012 - 2019 Alephschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de aardappelAlles over de aardappelDe aardappel is zo gewoon dat het lijkt alsof er niets over te schrijven valt. Toch is dat niet het geval. Zo werd het g…
Voorgerechten met aardappelLekkere en gemakkelijke voorgerechten, wie wil dat niet. Heerlijke recepten om een makkelijk voorgerecht te bereiden, bi…
Dieet en aardappelen: aardappelen ongezond of supervoedsel?Dieet en aardappelen: aardappelen ongezond of supervoedsel?Gaat een dieet en aardappelen wel samen? Zijn aardappelen ongezond of zijn aardappelen een supervoedsel? Diverse dieetgo…
Aardappelen bereiden op verschillende manierenAardappelen bereiden op verschillende manierenAardappels! Het is één van de populairste gerechten die wordt geserveerd in de Nederlandse keuken. Maar ook buiten de Ne…
Gemakkelijke aardappelgerechtenAardappelgerechten: Een aardappel heeft iemand bijna altijd wel in huis. Bij onverwachte gasten en een niet zo gevulde k…
Bronnen en referenties
  • Aardappels: boekje van AH speciale uitgave
  • http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2005/10_oktober/04/buitenland/1004_0715_Piepers_komen_uit_Peru.xml
  • Afbeelding bron 1: Vincent van Gogh, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Aardappels verrassend veelzijdig"

Reactie

Rijkie (infoteur), 04-02-2012 11:11 #1
Wat een leuk artikel.
Bij ons in Frankrijk heb je niet van die lekkere aardappels.
Je weet toch wel dat als je wilt afvallen dat je dan wel gewoon aardappels kunt blijven eten?
Lekker ook die recepten.

Dank je wel. Reactie infoteur, 04-02-2012
Hallo Rijkie,
Volgens mij zijn zoveel soorten aardappels alleen in Nederland te verkrijgen. Ik woon zelf in Griekenland en daar is volgens mij maar één soort te krijgen. Uit Frankrijk komen echter de Franceline, de Charlotte, de Roseval, deze heb ik niet opgenomen in het artikel, maar de 'truffelaardappel' komt ook uit Frankrijk. Raar dat je die daar niet zo makkelijk kunt krijgen.

Graag gedaan!

Infoteur: Alephschrijft
Laatste update: 10-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!