InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Hoelang is een geopende fles witte of rode wijn houdbaar?

Hoelang is een geopende fles witte of rode wijn houdbaar?

Hoelang is een geopende fles witte of rode wijn houdbaar? Na het openen van een fles wijn wordt de fles wijn, vaak gelijk in zijn geheel leeggedronken, maar het gebeurt ook regelmatig dat een geopende fles wijn overblijft met daarin een restant wijn. Veel wijndrinkers gooien de overgebleven wijn dan gelijk weg. Dit doet men omdat men denkt dat rode en witte wijn niet houdbaar zijn. Jammer, want ook wanneer een fles wijn open is geweest, kun je de fles wijn nog rustig een paar dagen in de koelkast bewaren.

Wijn

Waarom blijft wijn niet lang houdbaar?

Hoewel je een geopende fles wijn prima een paar dagen kunt bewaren, is een geopende fles wijn toch niet heel lang houdbaar. De smaak van de wijn zal al na een dag bewaren achteruit zijn gaan. Dit heeft te maken met het gegeven dat wijn in een geopende fles gaat oxideren. Het oxideren begint zodra de wijn in contact komt met zuurstof. Deze oxidatie veroorzaakt een azijnachtige geur en smaak. Hoe leger de wijnfles is hoe sneller het oxidatieproces in werking zal treden.

Ziek

Hoewel de smaak van de wijn snel zal veranderen hoef je niet bang te zijn dat je na een paar dagen al ziek zult worden van wijn afkomstig uit een open fles. Wijn kan kan bijna niet bederven en de fles zal dan ook zeker maanden open moeten staan, voordat je wellicht klachten zult krijgen van de oude wijn.

Tannine

Een belangrijke stof in wijn is tannine. Tannine is een chemische verbinding. Deze chemische verbinding wordt ook wel looizuur genoemd. Tannine komt van nature voor in planten en vruchten. Dus ook in druiven, maar ook in het hout van wijnvaten. Tannine heeft een belangrijke functie tijdens de wijnproductie. Het remt de groei van bacteriën, het ontwikkelt de specifieke geur van wijn en tannine zorgt ervoor dat de wijn langer houdbaar blijft.

Een geopende fles witte wijn bewaren

Bron: Stevepb, PixabayBron: Stevepb, Pixabay
Witte wijnen en rosé zijn beter houdbaar dan rode wijn. Een algemene regel is dat ook witte wijnen in geopende flessen niet langer dan een dag of vijf bewaard kunnen worden. Wie een geopende fles witte wijn een dag heeft bewaard, zal dan ook al snel verschil in de smaak waarnemen. Hoewel de wijn wat minder fris en fruitig zal zijn, is de wijn niet gelijk bedorven. Je kunt deze wijn nog prima een dag of vijf drinken. Ook al lijkt de wijn minder fris en fruitig van smaak te zijn. Een open fles wijn is nog wel tot een week nadat de fles is geopend op te drinken.

Zware witte wijnen bewaren in de koelkast

Heb je in je koelkast een fles zware witte wijn staan, zoals bijvoorbeeld een Chardonnay of een Viognier, houd er dan rekening mee dat deze zware witte wijnen veel sneller zullen gaan oxideren. Het oxideren van een Chardonnay of een Viognier gaat veel en veel sneller dan bij een lichte witte wijn. De wijn oxideert sneller doordat er tijdens het verouderingsproces van de zware witte wijn meer zuurstof vrijkomt. Wil je de zwaardere witte wijn toch zo lang mogelijk houdbaar houden, zorg er dan goed voor dat je de wijnfles goed afsluit en in de koelkast bewaart.

Houdbaarheid van rode wijn

Bron: Sponchia, PixabayBron: Sponchia, Pixabay
Rode wijn is over het algemeen iets minder goed houdbaar dan de witte wijn. In de meeste gevallen geldt dan ook, dat je een geopende fles rode wijn, het beste kunt nuttigen binnen twee à drie dagen nadat je de fles geopend hebt. Al is het wel zo dat de houdbaarheid sterk afhankelijk is van de soort rode wijn waar het bij het bewaren om gaat. Wanneer het een fles rode wijn betreft met veel tannine of een fles wijn uit een goed jaar dan is het soms best mogelijk om de wijn een dag langer te bewaren. Wie zo lang mogelijk wil genieten van een fles rode wijn met optimale smaak, doet er goed aan om de wijn altijd op een donkere en koele plek te bewaren. Dit geldt niet alleen voor de open fles, maar zeer zeker ook voor de ongeopende fles.

Wijnen met brandy

Naast de gewone rode en witte wijn zijn er ook versterkte wijnen op de markt. Deze versterkte wijnen, zoals bijvoorbeeld madeira, port en sherry, zijn veel langer houdbaar dan de gemiddelde witte of rode wijn. De langere houdbaarheid dan een paar dagen komt doordat aan deze versterkte wijnen brandy is toegevoegd. Door deze toevoeging zijn deze wijnen tot wel vier weken na de eerste opening van de fles houdbaar. Wel is het belangrijk om ook deze wijnen koel en donker te bewaren.

Tip: Laat een geopende fles ook tijdens een zonnige dag niet op tafel staan. Wanneer de wijn namelijk wordt blootgesteld aan zonlicht, dan zullen ook deze soorten wijn al snel hun smaak verliezen.

Champagne en mousserende wijnen

Mousserende wijnen, zoals champagne, zijn echter weer moeilijk houdbaar. Je kunt champagne best nog, na drie dagen drinken, zonder dat je er ziek van zult worden, maar de smaak van champagne en mousserende wijnen is vaak al na één dag verdwenen. Naast de smaakverandering verdwijnt ook het aanwezige koolzuur in de champagne erg snel.

Bewaaradvies

Het beste bewaaradvies voor een fles champagne is dan ook eigenlijk, bewaar hem niet, maar drink hem meteen na opening van de fles leeg.
© 2018 Tekstschrijvert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wijn - bewaren van wijnen en tannineWijn - bewaren van wijnen en tannineIn iedere supermarkt en levensmiddelen winkel kom je het verschijnsel tegen, de wijnfles. Een gigantisch assortiment aan…
Wijn bewaren: wordt wijn altijd beter naarmate hij ouder is?Wijn bewaren: wordt wijn altijd beter naarmate hij ouder is?Sommige mensen denken dat wijn altijd beter wordt als hij ouder wordt. De oudste flessen wijn worden bij bezoek voor de…
Bezinksel, volkomen natuurlijkBezinksel, volkomen natuurlijkDat de wijn bezinksel afzet, betekent niet dat hij slecht is, integendeel. Maar om een "schone" wijn te schenken als u d…
Trendy zomerwijnenTrendy zomerwijnenBij mooi weer horen gemakkelijke en soepele zomerwijnen. De trendy zomerwijnen voor 2009 worden dan ook weer gevormd doo…
Cremant de Bourgogne, sprankelend wijntjeCremant de Bourgogne, sprankelend wijntjeEen lekkere mousserende wijn is cremant de Bourgogne. De wijn is een goed alternatief voor champagne. Misschien iets voo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://fem-fem.nl/hoelang-geopende-rode-wijn-bewaren/
  • http://www.elleeten.nl/Drinks/houdbaarheid-rode-witte-wijn-bewaren-koelkast
  • https://nieuws.nl/populair/20160921/zo-lang-kun-geopende-fles-wijn-bewaren/
  • www.stap.nl
  • http://www.dewijnhoek.nl/database/info111.html
  • https://www.gezondezaken.nl/2017/08/19/altijd-ziek-van-wijn-lees-dit/
  • http://www.stap.nl/nl/home/feiten-en-cijfers.html
  • http://www.stap.nl/nl/home/feiten-en-cijfers.html#Alcoholconsumptie
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Sponchia, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoelang is een geopende fles witte of rode wijn houdbaar?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 16-01-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!