InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Knoflook gezond: voor welke kwalen is knoflook goed?

Knoflook gezond: voor welke kwalen is knoflook goed?

Knoflook gezond: voor welke kwalen is knoflook goed? Is knoflook gezond? Knoflook is een gezonde en geneeskrachtige smaakmaker dat lekker is in zeer veel gerechten, van de Nederlandse tot de Oosterse keuken. Knoflook heeft een pittig aroma en is een onmisbaar ingrediënt in de wereldkeuken. Maar voorzichtigheid is geboden: te veel knoflook kan een gerecht verpesten en te weinig knoflook maakt sommige schotels smakeloos en saai. Al sinds mensenheugenis wordt knoflook ook voor medicinale doeleinden gebruikt. Er zijn sterke aanwijzingen voor (kleine) positieve effecten van knoflook op de gezondheid en dan vooral op hart- en bloedvaten. Het gebruik van verse knoflook (1 tot 2 teentjes per dag) is aan te raden. Nederlanders eten relatief weinig knoflook. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Spanjaarden, die per persoon gemiddeld anderhalve kilo knoflook per jaar eten, wat neerkomt op zo'n 450 teentjes: zo'n beetje de aanbevolen hoeveelheid.

Knoflook gezond

Wat is knoflook?

Knoflook is een kruid uit de lookfamilie en is waarschijnlijk afkomstig uit het westen van Azië. Het is een smaakmaker en kan vers of in de vorm van poeder aan het eten toegevoegd worden. Knoflook kent ook veel medicinale toepassingen voor een groot aantal ziekten en aandoeningen. Verse knoflook of (knoflook)supplementen worden gebruikt in de natuurgeneeskunde.

Knoflook in de oudheid

Knoflook is een geweldig antimicrobieel kruid, waarvan de medicinale oorsprong reeds aanvangt met Sumeriaanse kleitabletten, die dateren van 2600 v.Chr. Egyptische papyrusrollen van circa 1500 v.Chr. maken melding van maar liefst 22 geneeskrachtige recepten waar knoflook in verwerkt is en vooral gericht zijn op het verbeteren van het uithoudingsvermogen. Hoe belangrijk 'het witte goud' in het oude Egypte was blijkt ook uit een bericht van de Griekse schrijver Herodotus (die leefde van ca. 485 v.Chr. - 425/420 v.Chr.), waarin hij melding maakt dat bij de bouw van de grote piramide van Cheops zo'n 1.600 zilvertalenten werden gespendeerd voor de aankoop van een voorraad uien (een andere soort dan die wij nu kennen), knoflook en radijzen ten behoeve van de slaven die aan dit bouwwerk werkten.

Knoflook in de bijbel

In de bijbel wordt knoflook vermeld als een van de planten waarnaar de Israëlieten terugverlangen na de vlucht uit Egypte: "Wij denken terug aan de vis, die wij in Egypte aten om niet, aan de komkommers en de meloenen, het look, de uien en het knoflook." (Numeri 11:5) Vermoedelijk door de vermoeienissen van de tocht en de onzekerheid en de ongemakken die het verblijf in de Sinaï-woestijn met zich meebrengt. Nu het volk het moeilijk heeft idealiseren de vroegere slaven hun verleden.

Wat zit er in knoflook?

Knoflook is rijk aan vitaminen en mineralen. In knoflook zit vitamine A (welke het immuunsysteem ondersteunt), een viertal B-vitaminen te weten vitamine B1 of thiamine (onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam), vitamine B3 of niacine (van belang voor de energievoorziening en daarnaast speelt het een rol bij de aanmaak van vetzuren in het lichaam), vitamine B5 of pantotheenzuur (ook deze vitamine is nodig voor de energievoorziening van het lichaam en tevens voor de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten), vitamine B6 (welke van belang is voor de productie van afweercellen) en vitamine C (zeer belangrijk voor een goede weerstand). Daarnaast zit er een aantal mineralen in knoflook:
  • seleen/selenium (dat als antioxidant functioneert);
  • mangaan (welke betrokken is bij de energiestofwisseling);
  • fosfor (welke samen met calcium stevigheid geeft aan botten en tanden en voorts beïnvloedt fosfor de energiestofwisseling in het lichaam);
  • koper (is betrokken bij de vorming van bindweefsel en botten en het zorgt tevens voor de vorming van pigment van het haar en een goede werking van het afweersysteem); en
  • calcium (een onmisbaar mineraal welke nodig is voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit, een kardinale rol speelt bij het goed laten werken van de zenuwen en spieren, de bloedstolling alsook het transport van andere mineralen in het lichaam).

Voorts is dit ondergronds groeiende, winterharde bolgewas een bron van het aminozuur tryptofaan, wat zorgt voor de aanmaak van serotonine, een neurotransmitter met een overwegend inhiberende werking.

De medicinale werking van knoflook: knoflook is gezond!

Knoflook is zeer gezond: het geeft een boost aan het hele immuunsysteem. Wanneer knoflook versneden of gekneusd wordt, komt er allicine vrij, een antibioticum, dat eerst in het bloed circuleert en daarna wordt uitgescheiden via de longen, de darmen, de huid en de urine-wegen. Deze organen worden gedurende dat proces in feite gedesinfecteerd. De antibacteriële werking van knoflook is behulpzaam bij het tegengaan en bestrijden van velerlei kwalen. Ook bevordert knoflook de spijsvertering en draagt het bij aan een goede darmflora.

Knoflook is gezond / Bron: Istock.com/MallivanKnoflook is gezond / Bron: Istock.com/Mallivan
Hart- en bloedvaten
Knoflook wordt gebruikt voor vele kwalen en ziekten met betrekking tot hart- en bloedvaten, zoals hoge bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte, coronaire hartziekten (aandoeningen die worden veroorzaakt door afwijkingen in de kransslagaders oftewel coronairarterieën), hartaanval, en aderverkalking (atherosclerose). Sommige van deze toepassingen worden ondersteund door de wetenschap. Knoflook is bewezen effectief in het vertragen van de ontwikkeling van atherosclerose en het levert een bescheiden bijdrage bij het onder controle houden van de bloeddruk.

Kanker

Sommige mensen gebruiken knoflook om de volgende kankersoorten te voorkomen:

Knoflook wordt ook gebruikt om prostaatkanker en blaaskanker te behandelen.

Andere aandoeningen

Knoflook wordt toegepast voor de behandeling van een vergrote prostaat (benigne prostaathyperplasie, BPH), diabetes, artrose, hooikoorts, reizigersdiarree, hoge bloeddruk laat in de zwangerschap (pre-eclampsie), griep en verkoudheid. Het wordt ook gebruikt voor het voorkomen tekenbeten en het voorkomen en behandelen van bacteriële- en schimmelinfecties.

Knoflook om vermoeidheid tegen te gaan / Bron: Istock.com/BartekSzewczykKnoflook om vermoeidheid tegen te gaan / Bron: Istock.com/BartekSzewczyk
Andere toepassingen zijn de behandeling van koorts, hoesten, hoofdpijn, buikpijn, voorhoofdsholteontsteking (bijholteontsteking), jicht, reuma, aambeien, astma, bronchitis, kortademigheid, lage bloeddruk, een lage bloedsuikerspiegel, een hoge bloedsuikerspiegel en het wordt gebruikt voor de bestrijding van stress en vermoeidheid en het behoud van een gezonde leverfunctie. Sommige mensen passen knoflookolie toe op hun huid om schimmelinfecties, wratten en likdoorns te behandelen. Er is enig bewijs ter ondersteuning van het lokaal gebruik van knoflook voor schimmelinfecties zoals ringworm en voetschimmel, maar de effectiviteit van knoflook tegen wratten en likdoorns is nog onzeker.

Knoflook heeft een antibacteriële werking

Van knoflook is bekend dat het een antibacteriële werking heeft. Er zijn aanwijzingen dat verse knoflook bepaalde bacteriën die voedselinfecties veroorzaken kan bestrijden: Escherichia coli of E.coli, Listeria en Campylobacter. De laatste is één van de belangrijkste oorzaken van voedselvergiftiging, waarbij besmetting vooral plaatsvindt door rauw voedsel met symptomen als diarree, kramp, buikpijn en koorts. Onderzoek suggereert dat de eigenschappen van de smaakstof diallyl sulfide een bacterie kan doden wanneer het beschermd is door een slijmlaag (biofilm). Deze laag fungeert als een soort pantser en maakt de bacterie resistent voor antibiotica. Onderzoek wijst uit dat diallyl sulfide gemakkelijk door de slijmlaag heengaat, waarna de bacterie het loodje legt.¹

Tip
Knoflook moet bij voorkeur rauw gegeten worden, omdat veel van de gezonde eigenschappen door verhitting verloren gaan. De volledige voedingswaarde van knoflook komt het beste tot zijn recht door versnijden of kneuzen en hem dan 10 minuten te laten staan voor het consumeren of bakken. Hierdoor worden allicine en de daarvan afgeleide stoffen actief.

Knoflook gebruiken bij ringworm / Bron: ProjectManhattan / Wikimedia CommonsKnoflook gebruiken bij ringworm / Bron: ProjectManhattan / Wikimedia Commons

Hoe effectief is knoflook?

de zogeheten Natural Medicines Comprehensive Database beoordeelt de effectiviteit van onder meer kruiden, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs volgens de volgende verdeelsleutel: effectief, waarschijnlijk effectief, mogelijk effectief, mogelijk ineffectief, waarschijnlijk ineffectief, ineffectief en onvoldoende bewijs om te beoordelen.

De effectiviteit ratings voor knoflook zijn als volgt:

Knoflook is mogelijk effectief voor:

  • Hoge bloeddruk. Uit sommige onderzoeken blijkt dat knoflook de bloeddruk bij mensen met hoge bloeddruk kan verlagen met maar liefst 7 tot 8 procent. Het schijnt ook de bloeddruk bij mensen met een normale bloeddruk te verlagen. De meeste studies hebben een specifiek knoflookpoeder product (Kwai, van Lichtwer Pharma) gebruikt. Kwai Knoflookdragees worden ook in Nederland verkocht.
  • Aderverkalking (atherosclerose) eigenlijk slagaderverkalking, wat duidt op het dichtslibben van de slagaderen. Knoflook lijkt het effect van aderverkalking te verminderen.
  • Dikkedarmkanker, endeldarmkanker en maagkanker. Het eten van (verse) knoflook lijkt het risico op het ontstaan van de deze kankersoorten te verminderen. Knoflook supplementen lijken echter niet hetzelfde voordeel te bieden.
  • Tekenbeten. Wetenschappers hebben het aantal tekenbeten bij mensen die hoge doses van knoflook innemen vergeleken met mensen die geen knoflook innemen. Hoge doses van knoflook wat is verwerkt door het eten over een periode van vijf maanden, lijkt het aantal tekenbeten significant te verminderen.
    Knoflook bij voetschimmel / Bron: Ellington / Wikimedia CommonsKnoflook bij voetschimmel / Bron: Ellington / Wikimedia Commons
  • Schimmelinfecties van de huid (zoals ringworm en voetschimmel). Een bestanddeel van knoflook, ajoen genaamd, lijkt goed te werken bij voetschimmel en ringworm. Ringworm en voetschimmel reageren op een behandeling met een knoflook gel dat 0,6 % ajoen bevat, welke lokaal wordt aangebracht. Ajoen bestaat uit een verbinding van allicine en het enzym allinase en heeft een schimmelwerende werking. Bij voetschimmel is een 1% ajoen-gel nodig om effectief te zijn. Ajoen (1% gel) lijkt even goed te werken als de reguliere medicatie bij voetschimmels, zoals het medicijn Lamisil.²

Knoflook is mogelijk niet effectief voor:

  • Diabetes. Het nemen van knoflook lijkt geen significant effect te hebben op de bloedsuikerspiegel, zowel bij mensen met diabetes als mensen zonder diabetes.
  • Verhoogd cholesterol. Er is veel onderzoek verricht om de effectiviteit van knoflook in het verlagen van cholesterol en triglyceriden (bepaalde vetsoort) te meten. De resultaten zijn tegenstrijdig. De onderzoeken die werden beschouwd als van hoge kwaliteit, concluderen dat knoflook niet significant het cholesterolgehalte of triglyceride-niveaus verlaagden.
  • Borstkanker. Het nemen van knoflook lijkt het risico op het krijgen van borstkanker niet te verminderen.
  • Longkanker. Het nemen van knoflook lijkt het risico op het krijgen van longkanker niet te verminderen.
  • Pijn in de benen bij het lopen als gevolg van een slechte bloedcirculatie in de benen (perifeer arterieel vaatlijden of PAD). Het nemen van knoflook, zelfs gedurende 12 weken, lijkt geen soelaas te bieden voor mensen met deze aandoening.

(Vooralsnog) onvoldoende bewijs voor de effectiviteit in de behandeling van:

  • Benigne prostaathyperplasie (BPH). Er zijn aanwijzingen dat het nemen van knoflook via de mond nuttig kan zijn voor de verbetering van de urinestroom, het verminderen van de frequentie van urineren en andere symptomen die worden geassocieerd met BPH.
  • Verkoudheid. Voorlopig onderzoek suggereert dat knoflook de frequentie en het aantal verkoudheden vermindert wanneer het preventief genomen wordt.
  • Likdoorns. Vroeger onderzoek suggereert dat de toepassing van bepaalde knoflookextracten om likdoorns op de voeten te behandelen (tweemaal daags lokaal aanbrengen) helpt om likdoorns tegen te gaan.
  • Hoge bloeddruk bij zwangerschap (pre-eclampsie). Er zijn aanwijzingen dat het nemen van een specifieke knoflook extract (Garlet, 800 mg per dag) tijdens het derde trimester van de zwangerschap, het risico op het ontwikkelen van pre-eclampsie in hoog-risico vrouwen niet vermindert.
  • Prostaatkanker. Mensen in China die ongeveer één teentje knoflook per dag eten, lijken een 50 procent lager risico te hebben op het ontwikkelen van prostaatkanker. Of dit voordeel ook geldt voor mannen in westerse landen, is niet bekend.
  • Wratten. Voorlopig bewijs suggereert dat middels een specifieke knoflookolie, wat tweemaal daags wordt aangebracht op wratten op je handen, de wratten binnen 1-2 weken doet verdwijnen. Een extract op waterbasis lijkt ook een bescheiden verbetering te laten zien, maar wel pas na 30-40 dagen behandeling.

Noten:
  1. Xiaonan Lu, Derrick R. Samuelson, Barbara A. Rasco, and Michael E. Konkel. Antimicrobial effect of diallyl sulphide on Campylobacter jejuni biofilms. J. Antimicrob. Chemother. first published online May 1, 2012 doi:10.1093/jac/dks138
  2. Ledezma E, Marcano K, Jorquera A, De Sousa L, Padilla M, Pulgar M, Apitz-Castro R. Efficacy of ajoene in the treatment of tinea pedis: A double-blind and comparative study with terbinafine. J Am Acad Dermatol 2000; 43:829-832

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruidengeneeskunde: knoflookKruidengeneeskunde: knoflookIs knoflook gezond? Ja! Knoflook is een van de weinige geneeskrachtige kruiden waarvan de heilzame werking door zowel de…
Knoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is bijzonder in de keuken, knoflook is zeer gezond en ook nog eens geneeskrachtig. Knoflook, look, verbetert de…
Koken met knoflook: de vieze geur tegengaanKoken met knoflook: de vieze geur tegengaanKnoflook (Allium Sativum) is een plant uit de lookfamilie. Knoflook wordt vaak door gerechten heen gedaan. Het geeft een…
Knoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemenKnoflook bevordert de erectie en voorkomt hartproblemenLast van erectieproblemen, een te hoog cholesterolgehalte of dichtslibbende kransslagaderen? Het eten van vier teentjes…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Radu Sebastian
  • F. Hunter. Voeding die baat, voeding die schaadt. Complete gids over de invloed van voedsel op onze gezondheid. The reader's Digest BV, Amsterdam, Brussel, 2011.
  • http://naturaldatabase.therapeuticresearch.com
  • Ledezma E, Marcano K, Jorquera A, De Sousa L, Padilla M, Pulgar M, Apitz-Castro R. Efficacy of ajoene in the treatment of tinea pedis: A double-blind and comparative study with terbinafine. J Am Acad Dermatol 2000; 43:829-832
  • Jan Dries & Inge Dries. Handboek voeding en gezondheid. Veltman uitgevers, Utrecht, 3e druk 2013.
  • Lesley Bremness. De kruidengids - Complete gids met alle kruiden die u nodig hebt voor een gezond en vitaal leven. Librero, Kerdriel, 2009.
  • Marcus A. Webb & Richard Craze. Kruiden & specerijen. Librero, Kerkdriel, 2008.
  • NBV (Nieuwe Bijbel Vertaling)
  • Prof. dr. H.G.L. Peels en prof. dr. P.H.R. van Houwelingen (hoofdredactie). Studiebijbel in perspectief. Jongbloed, Heerenveen, 2009.
  • www.nlm.nih.gov/medlineplus
  • www.voedingscentrum.nl
  • Xiaonan Lu, Derrick R. Samuelson, Barbara A. Rasco, and Michael E. Konkel. Antimicrobial effect of diallyl sulphide on Campylobacter jejuni biofilms. J. Antimicrob. Chemother. first published online May 1, 2012 doi:10.1093/jac/dks138
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Mallivan
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/BartekSzewczyk
  • Afbeelding bron 3: ProjectManhattan / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 4: Ellington / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Knoflook gezond: voor welke kwalen is knoflook goed?"

Reacties

Patricia, 18-09-2017 19:07 #3
Knoflook (verse) i.c.m geconcentreerde tomatenpuree, laat wratten verdwijnen. Wel opletten dat de pasta alleen op de wrat gesmeerd wordt en niet op de omliggende gezonde huid, i.v.m verbranding door de zwavel in de knoflook. Enkele dagen s'nachts herhalen, en de wrat verdwijnt.

P. V. D. Ploeg, 22-05-2017 17:46 #2
Knoflook is puur gezond voor de mensen maar dan elke dag gebruiken want beter is er haast niet. Ook beter voor de eetlust.

met. vr. groet,
Dhr.v.d.Ploeg

Elizbeth Tober, 25-02-2015 09:30 #1
L.S.

Welke knoflook pillen kan ik gebruiken, ik heb astma en gebruik 2x per dag Symbicort
welke merk is de beste? Reactie infoteur, 28-02-2015
Ik ben zelf bekend met Flinndal Knoflook, maar daarmee niet gezegd dat dit de beste is. Verse knoflook is naar mijn mening te prefereren boven voedingssupplementen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 12-03-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Knoflook en gezondheid
Reacties: 3
Schrijf mee!