InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Waterkerssoep, gedroogde tomaten en paprika in kruidenolie

Waterkerssoep, gedroogde tomaten en paprika in kruidenolie

Waterkerssoep, gedroogde tomaten en paprika in kruidenolie Waterkerssoep: Deze soep wordt ijskoud geserveerd met couscous waarin pepertjes, munt en citroen zijn verwerkt. De soep kan ook warm worden gegeten. Gedroogde tomaten in olijfolie: Aan het einde van de zomer zijn tomaten op hun lekkerst: sappig, vlezig en geurig. Deze tomaten in olijfolie zijn tot maximaal 6 maanden houdbaar. Gedroogde paprika's in kruiden olie: Gaan goed samen met knoflook croûtons.

Inhoud

Waterkerssoep

Benodigdheden

Voor 6 personen
  • 1 ui
  • 3 eetlepels olijfolie
  • Geraspte nootmuskaat
  • Zwarte peper
  • 1,25 l groente bouillon
  • 500 g waterkers
  • 30 cl yoghurt
  • Zeezout
  • 1/2 rode paprika
  • 1/2 gele paprika
  • 2 milde groene pepertjes
  • 1 teentje knoflook
  • 1/2 rode ui
  • 200 g couscous
  • 20 blaadjes munt
  • 1 onbespoten citroen
  • 3 eetlepels olijfolie
  • Zout en peper

Een stoompan

Bereidingswijze

Gooi de gele of niet gave blaadjes waterkers weg. Was de rest grondig en snijd ze grof. Maak de soep minstens vier uur van te voren klaar om hem ijskoud te kunnen opdienen.
  1. Pel en snipper de ui en fruit hem in de olijfolie. Strooi de nootmuskaat en de zwarte peper eroverheen. Giet de warme groentebouillon erbij en breng alles aan de kook.
  2. Voeg de waterkers toe, zet het vuur laag en laat 5 minuten zachtjes koken.
  3. Giet de soep door een zeef in een kom. Voeg al roerende de yoghurt toe. Breng de soep op smaak met zout, laat hem afkoelen en zet hem in de koelkast.
  4. Ontdoe de paprika's en de pepertjes van hun zaden en zaadlijsten en snijd ze in dobbelsteentjes. Pers het teentje knoflook uit giet de koude soep erbij en garneer met een paar blaadjes munt.

Gedroogde tomaten in olijfolie

Benodigdheden

  • 1 kilo kleine Roma-tomaten of grote sherry-tomaatjes, eventueel in verschillende kleuren (rood, oranje, geel)
  • Peper en zout
  • Olijfolie
  • Verse kruiden, zoals rozemarijn, citroen-tijm, goud-salie en citroenmelisse
  • Glazen potten.

Bereidingswijze

Koop tomaten met een stevig vel, Bij voorkeur kleine Roma-tomaten, in verband met het lange droogproces in de oven.
  1. Was de tomaten en dep ze droog. Snijd ze in de lengte doormidden.
  2. Vet een ovenplaat met wat olijfolie in en strooi er dan peper en zout overheen. Leg de tomaten met de bolle kant naar beneden op de ovenplaat.
  3. Besprenkel de tomaten met een beetje olijfolie. Strooi er peper en zout overheen en daarna nog twee handjes gemengde frisse kruiden.
  4. Laat de tomaten 1 uur lang op een lage temperatuur - ongeveer 75 graden - in de oven drogen. Laat ze afkoelen, Doe ze in glazen potten en giet er zoveel olijfolie bij dat de tomaten onder staan.

Paprika in kruiden olie

Benodigdheden

  • Rode, gele en groene paprika's
  • Olijfolie
  • Verse kruiden, zoals bieslook, lavendel, tijm, citroentijm, strobloem, salie en peterselie
  • Peper en zout

Glazen potten

Bereidingswijze

Gebruik zowel rode als groene als gele paprika's. Zo varieert u op een vrolijke manier drie kleuren en drie smaken, want rode paprika is vrij zacht van smaak, groene is knapperig en scherper en gele is zacht en zoet.
  1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Was de paprika's en droog ze af. Verwijder de kapjes. Snijd de paprika's in stukken en verwijder de zaden en zaadlijsten.
  2. Leg de stukken paprika op een met olijfolie ingevette bakplaat.
  3. Strooi 2/3 van de verse kruiden, zout en peper over de paprika. Giet er nog wat olijfolie overheen en zet de plaat 45 minuten in de oven.
  4. Laat afkoelen. Doe de stukken geroosterde paprika in de glazen potten, voeg de rest van de verse kruiden toe en schenk er zoveel olijfolie bij dat de paprika onder staat.

Lees verder

© 2012 - 2017 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Couscous met chorizo en saus en zomerse couscous saladeEen makkelijk en snel, maar onwijs lekker gerecht, couscous met rode pesto saus, paprika en chorizoworst. En voor de war…
Soep van de dag - tomatensoepLekkere tomatensoep, van verse tomaten, met camembert of feta. Of wat denkt u van koude tomatensoep?
Gazpacho en Ajo Blanco - Spaanse koude soepDe koude Spaanse soep Gazpacho werd oorspronkelijk klaargemaakt door alle ingrediënten in een vijzel met een stamper fij…
Gemakkelijke soepjesGemakkelijke soepjesEen gemakkelijk soepje klaarmaken als je even niet veel tijd hebt, is ideaal. Dan moet het geen soep zijn waar je exotis…
Heerlijke supergezonde Italiaanse receptenHeerlijke supergezonde Italiaanse receptenDe Italiaanse keuken staat bekend om haar kleurrijke en gezonde keuken. Olijfolie, tomaat en pesto zijn veel gebruikte i…

Reageer op het artikel "Waterkerssoep, gedroogde tomaten en paprika in kruidenolie"

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!