InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Spaanse lekkernijen zijn leuk om zelf te maken

Spaanse lekkernijen zijn leuk om zelf te maken

Spaanse lekkernijen zijn leuk om zelf te maken Spaanse lekkernijen zijn er in Spanje volop te vinden en men kan dan ook in restaurants en op terrassen altijd een uitgebreide keuze maken aan zoetigheden. Al direct na het ontbijt wordt er in veel gezinnen gestart met Magdalena's. Dat zijn kleine cakejes. Op de voormiddag of bij een bezoek aan de markt wordt genoten van chocolate con churros. Op de namiddag is een stukje vijgentaart een gezonde lekkernij. De Spanjaarden eten ook graag koekjes. Kaneelkoekjes en vijgentaart zijn eenvoudig zelf te maken.

Verschillen in provincie en klimaat in Spanje geven verschillende lekkernijen

Spanje is een groot land en kent verschillende provincies. Er is tevens een groot verschil in klimaat tussen het noorden en het zuiden van Spanje. Dit maakt dat er ook een grote diversiteit aan producten bestaat. In het noorden kennen we weer andere gerechten dan in het zuiden. Hier is het zonnig en warm en zien we dan ook enorme hoeveelheden groenten en fruit. In de streken rond Valencia groeien de sinaasappels en citroenen, terwijl in het warme Andalusië vooral de olijven groeien. Een ding hebben de Spanjaarden echter gemeen; ze houden allemaal van lekker eten met veel zoetigheid.

Chocolate con churros

Het woord chocolate zou volgens taalkundigen afkomstig zijn van de Azteken. Het woord cacaualt betekent cacao. De Spanjaarden brachten de cacao omstreeks de 16e eeuw mee uit Mexico. Spanjaarden maken graag de stroperige chocoladedrank van melk en speciale chocoladerepen. Men voegt water en maïzena toe zodat de drank zo dik is dat de lepel er rechtop in blijft staan. De warme churros die men doopt in de chocolate zijn gemaakt van ons oliebollendeeg maar worden met een spuit in de frituurpan gedaan. Men serveert de churros in vetvrij papier en eet ze niet met poedersuiker maar met kristalsuiker. Wanneer er een volksfeest is in Spanje dan zal een kraam met chocolate con churros niet ontbreken zodat men aan het eind van de avond nog een portie van deze lekkernij] kan verorberen. Ook worden tijdens de weekmarkt in de meeste dorpen heerlijke verse churros verkocht.

Churros zelf maken is in principe wel mogelijk, maar over het algemeen is het veel lekkerder om deze vers gebakken lekkernij aan de kraam te consumeren. De churros worden in lange slierten gebakken in de olie en daarna met de schaar in stukken geknipt. Gloeiend heet worden ze in een papieren zak aan de klant overhandigd.

Vijgen

Vijgen worden zowel vers als gedroogd verkocht. Spanjaarden houden ervan om gedroogde vijgen te dopen in chocolade. Bij de verwerking van vijgen wordt wel zwavel gebruikt. Een vijg bevat mineralen, kalium, calcium en fosfor. De pitten zijn goed voor de spijsvertering. Erg lekker is het om een schaaltje verse vijgen te presenteren met een schaaltje amandelen. In de periode dat de vijgen vers gerijpt verkocht worden is het in Spanje gebruikelijk dat je zelf een plastic schaaltje neemt en daar zorgvuldig de vijgen in legt. Het is heel kwetsbaar fruit dat zorgvuldig behandeld moet worden. Veel mensen die zelf een vijgenboom hebben maken ook vijgenjam. Dat is een bijzondere lekkernij die niet op veel plaatsen verkocht wordt.

Frutos de Aragon

Reeds in 1603 schreef Bartolomé Joly in zijn boek viaje por Espana (reis door Spanje) dat het in Catalonië gebruikelijk was om gasten gesuikerde vruchten aan te bieden. Deze vruchten werden met suiker gekarameliseerd en vervolgens in chocolade gedoopt. Thans zijn de frutas de Aragon met een C kwalitatief zeer goed. Zo worden de geconserveerde vijgen en andere vruchten in kleine houten kistjes zowel in Spanje als daarbuiten verkocht. Kleurstoffen en andere conserveermiddelen worden niet gebruikt.

Pan de higos ofwel vijgenbrood

Benodigdheden:

  • 1 kg. gedroogde vijgen in stukjes gesneden
  • 250 gram gehakte hazelnoten
  • 250 gram gehakte amandelen
  • 1 theelepel kaneel
  • 2 eetlepels suiker
  • 1 theelepel geraspte sinaasappelschil
  • 50 gram chocolade aan een stuk
  • 20 milliliter anis
  • 2 eetlepels geroosterde sesamzaadjes
  • 40 gram gepelde amandelen

Bereiding

Meng de vijgen, hazelnoten en amandelen goed door elkaar. Voeg kaneel, suiker en sinaasappelrasp toe. Laat de chocolade smelten op een waterbad (au bain marie) en schep deze door het vijgenmengsel. Voeg anis toe. Kneed alles nogmaals goed door elkaar en doe het mengsel in een springvorm. Ook is het mogelijk om er rolletjes van te vormen. Dan het sesamzaad als garnering toevoegen. Het geheel enige uren laten stijf worden in de koelkast.

Polvorones of kaneelkoekjes

Polvorones zijn kaneelkoekjes die we zelf gemakkelijk kunnen maken. We hebben de volgende ingrediënten nodig:
  • 500 gram bloem
  • 200 gram boter
  • 200 gram poedersuiker
  • 1 eetlepel kaneel
  • sap van een halve citroen
  • bloem om te bestuiven
  • poedersuiker om te garneren

Bereiding

Zeef de bloem oven de bakplaat en laat deze daarna lichtbruin worden in een gematigd hete oven. Wel een paar keer omscheppen. Van de bakplaat halen en af laten koelen. Daarna storten en een kuiltje in het midden maken. Boter in kleine stukjes snijden. Poedersuiker, kaneel en citroensap toevoegen. Kneed met de handen tot een soepel deeg en vorm een grote bal. Deze kan men in folie wikkelen en een uurtje in de koelkast stijf laten worden. Daarna op een met bloem bestrooid werkvlak het deeg uitrollen tot een lap van 1cm. dikte. Steek met een glas rondjes uit met een doorsnee van ongeveer 5 cm. Bekleed de bakplaat met bakpapier en leg de deegrondjes erop. Bak de koekjes in 25 minuten goudbruin in een oven van ongeveer 175 graden Celsius. Laat de koekjes afkoelen en dien ze op bestrooid met poedersuiker.
Gerelateerde artikelen
Churros, de Spaanse donutChurros, de Spaanse donutIedereen kent ze wel, de lekkere zoete frietjes van op de kermis. Ondergedompeld in lekkere Nutella, een ware lekkernij!…
De Culinaire Erfenis van de Arabieren in SpanjeIn de achtste eeuw veroverden de Arabieren grote delen van Spanje en gaven het de naam Al-Andaluz. De Arabieren hulden z…
Ontstaan der Nederlanden: Europese vorstenhuizenOntstaan der Nederlanden: Europese vorstenhuizenTijdens het ontstaan der Nederlanden, onder Karel V en onder de Bourgondische hertogen, hadden huwelijk en diplomatiek o…
De Spaanse keuken: de typische Spaanse smaak in gerechtenDe Spaanse keuken: de typische Spaanse smaak in gerechtenDe traditionele, typische Spaanse keuken is beroemd om zijn veelzijdige gerechten, gevarieerde ingrediënten en verrassen…
Spanje: politieke indeling: de gemeentenSpanje kent zowel miljoenensteden als gemeenten waar minder dan 100 inwoners wonen. Hoe is het gemeentebestuur geregeld…
Bronnen en referenties
  • Culinaria Espana.

Reageer op het artikel "Spaanse lekkernijen zijn leuk om zelf te maken"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-11-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!