InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Indische rijsttafel, bamisoep, sajoer lodeh en lamssaté

Indische rijsttafel, bamisoep, sajoer lodeh en lamssaté

De Indische keuken is bij uitstek een keuken waarin men op velerlei manieren kan variëren. Met de vijf basiskruiden: ketoembar, djintan, sereh, laos en djahé kan men alle gerechten een heerlijke andere smaak geven. Deze kruiden, vaak ook gemengd met andere, vormen de boemboe voor groente- en vleesgerechten, en zijn de veroorzakers van de vele fantastische smaken in de Indische keuken. Hier zijn wat recepten voor gerechten, die dit weer bewijzen. Alle gerechten zijn voor vier personen.

Bamisoep

Ingrediënten

  • 5 cm sereh, 1 tjabé rawit
  • 4 kipvleugels, 1 runderbouillonblok
  • 1 mergbeentje, 4 djeroek perut bladeren
  • 1 nestje bami per persoon
  • 2 gekookte eieren
  • 1 zakje Thaise wokgroente
  • sesamolie

Bereiding

Trek een bouillon van de sereh, de tjabé rawit, 4 kipvleugels, 1 runderbouillonblok, 1 mergbeentje en de djeroek perut. Het geheel moet onder water staan, ongeveer 1 cm. Kook de bami en laat hem uitlekken. Gebruik een beetje van de boemboe uit het recept van de lamssaté (zie hieronder) en doe de wokgroente erbij, even fruiten. Voeg dan de bami toe. Verdeel de bami over 4 grote soepkommen, doe er partjes gekookt ei bij en enkele druppels sesamolie. Voeg de gloeiend hete bouillon toe. De groente gaart dan iets, maar blijft wel knapperig.

Saté van lamsvlees

Ingrediënten

  • 1 kilo lamsvlees, zonder bot.
  • 4 sjalotten, 2 tenen knoflook
  • 2 theelepels ketoembar, 1 theelepel djintan
  • 1 theelepel sereh, 2 tjabé rawits
  • 2 theelepels sambal naar keuze
  • 1 á anderhalf theekopje ketjap benteng
  • eventueel een theelepel kerrie

Bereiding

Snijd het lamsvlees in blokjes en ontvet het. Verdeel zout goed over de massa. Doe alle kruiden in de keukenmachine, of. lekker ouderwets, in de vijzel. Voeg naar believen eventueel een theelepel kerrie toe. Stort de boemboe in een grote schaal en meng het lamsvlees erdoorheen. Laat de schaal afgedekt een etmaal in de koelkast staan. Rijg de lamsblokjes aan satéstokjes. Natuurlijk zult u het vlees in de zomer op de barbecue leggen. In koudere tijden kan het ook in de oven onder de grill. Zet de oven op 220 graden en grill de stokjes 10 minuten aan elke kant.

Sajoer Lodeh

Indrediënten

  • 5 cm sereh, 1 tjabé rawit
  • 4 kipvleugels, 1 runderbouillonblok
  • 1 theelepel ketoembar, een halve theelepel djintan, laos en djahé
  • 2 sjalotjes
  • groenten zoals boontjes, kool, winterpeen en paprika (kan men zelf kiezen)
  • klappermelk (kokos)

Bereiding

Trek een bouillon van de sereh, de tjabé rawit, de kipvleugels, met een runderbouillonblok, 1 mergbeentje en 4 djeroek perut bladeren. Maak een boemboe van bovenstaande kruiden en de sjalotjes, in de keukenmachine of in de vijzel. Fruit de boemboe in olie. Kook de boontjes even. Doe dan alle groenten bij de boemboe met een klein scheutje klappermelk. Zet het geheel even weg. Giet er na een half uur de hete bouillon op.

Nasi goreng met Guleh Malang Adoe

Ingrediënten

  • 750 gram lamsvlees
  • rijst, sambal naar keuze
  • 2 sjalotten, 2 tenen knoflook
  • een halve theelepel trassi, 2 theelepels kerrie marsala
  • 1 theelepel ketoembar, een halve theelepel djintan
  • kokosmelk

Bereiding

Doe de sjalotten, de knoflook, de trassi, de marsala, de ketoembar en de djintan in de keukenmachine of vijzel. Fruit de boemboe dan in een beetje olie en doe het vlees erbij. Roer het geheel goed door elkaar. Doe er een pollepel bouillon bij en een scheutje kokosmelk en laat alles ongeveer een uur sudderen. Kook de rijst. Doe in de wokpan wat olie, een schep sambal naar believen en bak de rijst. Schep de rijst goed om.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Indische rijsttafel, bamisoep, sajoer lodeh en lamssaté"

Infoteur: Wilvdvleuten
Gepubliceerd: 23-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!