InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Knoflooksoep en variaties

Knoflooksoep en variaties

Als je van soep en knoflook houdt, zal knoflooksoep je zeker bevallen. Lekker als voorgerecht en ook mogelijk als vegetarisch gerecht. Knoflook is gezond, net als dit gerecht en is ook laag in calorieën. Hier vind je de basis voor knoflooksoep en de variaties. De soep is makkelijk te bereiden en is past ook in een glutenvrij dieet.

Bereidingstijd

Ongeveer 60 minuten
Over voorverwarmen op 150 graden

Ingrediënten voor 2 personen

  • 3 bollen knoflook (bij vier personen zijn 4 bollen genoeg)
  • 3 flinke eetlepels bloem of maizena (indien glutenvrij bereiden)
  • boter
  • 1 ui
  • witte wijn en/of sherry
  • tijm en/of rozemarijn (vers of gedroogd)
  • 1 liter heet water of bouillon
  • peper en zout

Bereiding

  • Snijd een halve tot een hele cm van de top van de knoflookbollen, zodat de toppen van knoflookteentjes afgesneden zijn. Leg de bollen met de opengesneden kant boven in een ovenschaal. Bestrooi ze met tijm en / of rozemarijn en besprenkel de bollen vervolgens met olie. De bollen gaan 20 tot 30 minuten in de oven tot de bovenkant mooi bruin is.
  • Snij ondertussen de ui.
  • Als de knoflook klaar is, lepel je met een klein lepeltje de knoflookteentjes uit de bol. Verwijder eventuele harde schillen van de teentjes maar neem de tijm en rozemarijn gewoon mee. Pureer de knoflookteentjes met een vork.
  • Fruit ondertussen de ui in flink wat boter (ongeveer 4 a 5 eetlepels). Bak vervolgens de knoflookpuree even mee.
  • Zet het vuur wat lager en voeg de bloem toe. Blijf flink scheppen tot de bloem en boter een mooie gele pap zijn geworden.
  • Voeg bij constant roeren kleine beetjes water of bouillon toe en laat laat het geheel binden.
  • Voeg peper en zout, eventueel nog extra tijm of rozemarijn, naar smaak toe en giet een scheutje sherry of witte wijn in de soep.
  • Laat het geheel nog een 20 minuten zachtjes koken. Af en toe even roeren.

Knoflook-uiensoep

Neem voor deze variatie meer uien. Neem eventueel sjalotten voor een sterkere smaak. Fruit de uien apart aan en voeg de uien en knoflookpuree toe na het aanmaken van de bloem in boter.

Romige soep

Vervang een half liter water door halfvolle melk en een pakje (125 ml) slagroom. Voor een frisse smaak kun je ook crème fraîche toevoegen in plaats van slagroom en citroensap toevoegen.

Knoflooksoep met kikkererwten

Gebruik een handje kikkererwten per persoon. Breng de gewelde of kikkererwten uit blik (met vocht) aan de kook. De kooktijd is afhankelijk van of ze uit blik komen of geweld zijn. Voeg de kikkererwten en het kookvocht toe aan de soep en laat ze 20 minuten meekoken. Kikkererwten zijn zwaar en blijven op de bodem liggen. Regelmatig roeren is belangrijk om aanbakken van de kikkererwten te voorkomen.

Andere variaties

  • Voeg gebakken spekjes toe
  • Voeg roerbakken champignons toe
  • Voor een steviger zoute smaak voeg fond toe
  • Voeg chilipeper toe voor een meer pittige bite
  • Maak een maaltijdsoep door gekookte pasta, vlees (gerookte kip, ham of gebakken spekjes) of kikkererwten toe te voegen en groenten naar smaak

De sherry geeft een kenmerkende stevige smaak. Hou je meer van een lichte smaak, dan kan je alleen witte wijn toevoegen.

Door het poffen van de knoflook, zal je de volgende dag nauwelijks last hebben van een knoflookgeur uit je mond.
© 2012 - 2019 Chezue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Meer soepreceptenMeer soepreceptenSoep kan altijd, de koude soep of lichte bouillon in de zomer of de heerlijke maaltijdsoep in de winter. Voor ieder wat…
Uiensoep met port: het receptMet het koude weer is er niets zo lekker als met een warme kom soep voor de openhaard te zitten. De klassieke uiensoep i…
Winterkost: recept voor soepWinterkost: recept voor soepSoep als voorgerecht of als hoofdmaaltijd doet het altijd goed, niet alleen in Nederland. Soep is in vele landen onderde…
Soep, groentesoep,vissoep, uiensoep,venkelsoep,maaltijdsoepSoep, groentesoep,vissoep, uiensoep,venkelsoep,maaltijdsoepElke soep heeft een basis van bouillon. Die kan men trekken van rundvlees, van beentjes, van wild of gevogelte, van vis…
Rode bonensoep receptenDe rode bonensoep recepten die je op deze pagina kunt lezen staan bekend om hun hartige smaak. Dankzij de grote hoeveelh…

Reageer op het artikel "Knoflooksoep en variaties"

Infoteur: Chezue
Laatste update: 30-04-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!