InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Halloween: cupcakes, taart en koekjes

Halloween: cupcakes, taart en koekjes

Halloween: cupcakes, taart en koekjes Halloween. Alles kleurt oranje, zwart, wit en paars. Spinnen, webben, spoken, zwarte katten, heksen, grafzerken, skeletten, doodshoofden, pompoenen. Wat dacht je er van om je gebak te versieren in het thema van Halloween? Cupcakes zijn momenteel erg in. Maar ook platte koekjes kan je versieren in het thema van het grote griezelfeest. En die grote cake? Die moet niet onderdoen. Ook daar kan je een prachtwerkje van maken. Op naar een smakelijk en griezelig dessert voor Halloween! Een leuk dessert maken voor Halloween of een aangename namiddag doorbrengen met de kinderen tijdens het herfstverlof? Een kinderfeestje organiseren met als thema Halloween? Makkelijk: versier cupcakes, koekjes of een grote cake in de kleuren en het thema van het grote griezelfeest. Mogelijkheden genoeg! Voor verdere ideeën voor een cupcakeparty kan je ook nog hier terecht: Kinderfeestje: een cupcakeparty!

Cupcakes

Om cupcakes te maken kan je heel eenvoudig een kant en klare deeg in een pakje kopen bij bijvoorbeeld Aveve. Of je kan zelf een quatre-quarts deeg maken.

Recept deeg cupcakes

Neem 250 gr zelfrijzende bloem, 250 gr malse boter in blokjes gesneden, 250 gr suiker, 2 zakjes vanillesuiker en 4 eieren. Doe de bloem in een kom, voeg de vanillesuiker en de suiker toe. Voeg daarna de malse boter toe en de vier eieren. Meng goed. Met dit mengsel kan je zo'n 17 à 18 cupcakes maken. Zet de vormpjes in een speciale cupcakeplaat, dan gaan je cupcakes niet allerlei rare vormen krijgen tijdens het bakken. Zet ongeveer een half uur in de oven, voorverwarmd op 180 °C. Wanneer de cupcakes goudbruin zijn en een vork er droog uitkomt wanner je in de cupcakes prikt, zijn de cupcakes klaar.

Versiermateriaal

Voor de versiering van de cupcakes kan je rolfondant of marsepein gebruiken. Beide werken even goed, dus het hangt een beetje van de persoonlijke smaak af. Je kan beide kopen bij Aveve en sommige kleuren ook bij bijvoorbeeld Emté of Albert Heijn. Zowel rolfondant als marsepein zijn verkrijgbaar in meer dan tien kleuren. Is er een kleur die je niet hebt, dan kan je die gewoon maken door twee of meer kleuren te mengen. Je kan ook witte rolfondant of marsepein kopen en kleuren met kleurstof voor voedingstoffen. Dit is echter tamelijk omslachtig en je moet dan ook zien dat je goed mengt, anders krijg je witte vlekken in je versiering. Je kan zowel plat als in 3D werken met beide materies. Verder heb je ook nog nodig: schrijfstiften voor voedingswaren, eetbare glitters, snoepfiguurtjes, uitsteekvormen, etc.

Versierideeën

  • een spinnenweb: dek je cupcake af met een dun velletje witte rolfondant / marsepein. Neem nu een zwarte schrijfstift voor voedingswaren en teken een spinnenweb op je cupcake. Eventueel afwerken met een 3D spin. Rol hiervoor een zwart bolletje en acht poten.
  • een spin: maak van je cupcake een griezelige spin! Leg een velletje zwarte rolfondant / marsepein over je cupcake, ook op de zijkanten. Steek twee rode snoepbolletjes als ogen op de voorkant. Neem zwarte dropveters en trek er een reepje af. Maak hiervan acht poten, vier aan weerszijde van het lijf.
  • heksenhoed: leg een velletje witte rolfondant / marsepein op je cupcake. Snij een smalle driehoek uit in donkerblauw of paars. Dit is je heksenhoed. Maak een rand in dezelfde kleur. Versier de hoed met gele sterretjes, zelfgemaakt of uit een potje met snoepfiguurtjes. Eventueel versieren met glitters.
  • heksenhoofd: leg een wit vel rolfondant / marsepein op je cupcake. Maak een gezicht in profiel van een heks met een enorme neus met een dikke wrat op. Zet een hoed op haar hoofd en maak met dunne slierten vies haar.
  • spook: leg een dun, zwart velletje rolfondant / marsepein op je cupcake. Snij uit een wit velletje een spookje. Leg dit op de cupcake. Geef je spookje ogen en een mond met een zwarte schrijfstift voor voedingswaren.
  • doodshoofd: Leg een dun vel zwarte rolfondant / marsepein over je cupcake. Snij een doodshoofd uit een vel witte rolfondant / marsepein. Snij ogen, neus en mond uit. Leg op de cupcake.
  • zwarte kat: Leg een oranje, dun velletje rolfondant / marsepein over je cupcake. Snij een kat uit in zwart. Leg op de cupcake en werk verder af met een zwarte schrijfstift voor voedingswaren voor de snorharen. Maak twee ogen met geel en zwart.
  • pompoenfiguur plat: leg een dun vel witte rolfondant / marsepein op je cupcake. Snij een pompoen uit een velletje oranje rolfondant / marsepein. Leg op de cupcake. Maak een steeltje op de pompoen.
  • pompoencupcake: leg een vel oranje rolfondant/ marsepein over je cupcake, ook over de zijkanten. Teken er de groeven in en maak er een oranje steeltje aan.
  • pompoen 3D: Leg een groen vel rolfondant / marsepein op je cupcake. Boetseer met oranje rolfondant / marsepein een klein pompoentje. Trek er de groeven in en maak er een steeltje aan. Zet het pompoentje op je cupcake. Eventueel nog ogen, neus en mond uitsnijden.
  • rat: maak een rood velletje uit rolfondant / marsepein om over je cupcake te leggen. Snij een zwarte rat uit. Leg hem op je cupcake en teken met een rode schrijfstift voor voedingswaren ogen. Eventueel nog meer doen schitteren met wat glitter. Teken een zwarte staart met zwarte schrijfstift voor voedingswaren of rol een heel fijn zwart worstje.
  • vleermuis: maak een purperen achtergrond met een vel rolfondant / marsepein. Snij twee zwarte vleugels uit. Leg ze op de cupcake. Rol een zwart worstje en leg als lijf tussen de twee vleugels. Maak een hoofdje en werk af met twee donkere ogen.

Natuurlijk kan je al deze versieringen ook maken op zelfgebakken of gekochte zanddeegkoekjes. Je kan hier in plaats van rolfondant of marsepein ook glazuur gebruiken.

Halloweencake

Recept cake

Met hetzelfde 4/4 recept als hierboven kan je ook een ronde of een langwerpige cake maken. Laat deze cake wel zo'n veertig minuten in de oven staan, voorverwarmd op 180 °C. De cake is klaar wanneer de bovenkant goudbruin is en een vork er droog uitkomt wanneer je in het midden van de cake prikt.

Versierideeën

  • een grafzerk: maak een vierkante en een langwerpige cake. Snij de twee cakes in de vorm van een grafzerk: de ene als grafsteen, de andere als grafstijl. Bedek ze beide helemaal met grijze rolfondant / marsepein (eventueel zwart en wit mengen indien geen grijs). Schrijf R.I.P. op de grafstijl met een schrijfstift voor voedingswaren of kras het er in met een scherp mes. Maak bloemetjes om op de grafsteen te leggen of een hand die uit de grafsteen lijkt te komen voor een griezeliger effect. Ook kan je er een paar zwarte ratten op boetseren met rode ogen.
  • een doodskist: maak een langwerpige cake en snij hem in de vorm van een doodskist. Snij het deksel er af en hol de onderkant een weinig uit. Leg over de hele doodskist een lichtbruin vel rolfondant / marsepein. Binnenin kan je ene vel purpere rolfondant / marsepein draperen als zijde of velours. Leg daarna in de kist een aantal witte botjes, eveneens gemaakt uit rolfondant / marsepein. Laat het deksel halfopen, zodanig dat de inhoud van de doodskist zichtbaar is.
  • pompoen: maak een ronde cake. Leg een dik vel oranje rolfondant / marsepein over de cake, ook over de zijkanten. Snijd de groeven van de pompoen en maak een steeltje. Je kan ook ogen, neus en mond uitsnijden, zodanig dat je echt een halloweenpompoen krijgt.
  • spinnenweb: maak een ronde cake. Leg er een dun vel oranje rolfondant / marsepein over. Teken met een zwarte schrijfstift voor voedingswaren een spinnenweb. Maak een spin met een zwart bolletje en acht poten met stukjes zwarte dropveter. Maak rode ogen met een schrijfstift voor voedingswaren.
  • halloweentafereel: maak twee langwerpige cakes en leg ze naast elkaar. Leg er een vel grijze rolfondant / marsepein over. Boetseer nu een klein zerkje met grijze rolfondant / marsepein. Zet op de taart. Werk af met zwarte ratten met glinsterende rode ogen, witte spoken, witte, rondslingerende beenderen, oranje pompoenen en zwarte katten met fonkelende, gele ogen. Je kan dit plat maken (op de taart) of in 3D.
  • heksentafereel: snij een heks uit met een zwart kleed en een zwarte hoed, een lange neus met een enorme wrat en lekker vies haar. Je kan ze laten vliegen op een bruine bezem door de gele maan of je kan ze neerzetten bij een enorme ketel met een vies, groen, pruttelend goedje in.

Veel plezier en smakelijk!!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Recept voor cake popsCake pops zijn dé trend van 2013. De leuke kleurige bolletjes op een stokje bestaat uit verkruimelde cake met daarover e…
Sinterklaas: cupcakes maken met leuke verieringenSinterklaas: cupcakes maken met leuke verieringenWie Sint zegt, denkt onmiddellijk aan pakjes, aan een schoorsteen, aan een wit paard, aan een wortel, aan schoentjes en…
Cupcakes voor Pasen: konijntjes, kuikentjes en lammetjesCupcakes voor Pasen: konijntjes, kuikentjes en lammetjesPasen staat synoniem voor lente, voor eitjes, voor paashazen, voor lammetjes en voor gezellig samenzijn. En bij dat geze…
Cupcakes voor ValentijnCupcakes voor ValentijnWil je met Valentijn je geliefde verrassen met een zoet dessert met een boodschap? Of hem of haar een klein, origineel g…
Kerst: cupcakes maken en versieren in kerstthemaKerst: cupcakes maken en versieren in kerstthemaEen middagje bakken en versieren met of zonder de kids, met vrienden of met familie. Met rolfondant of marsepein en figu…

Reageer op het artikel "Halloween: cupcakes, taart en koekjes"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 02-07-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Cupcakes
Schrijf mee!