InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kerstmis kaastaart met eggnog

Kerstmis kaastaart met eggnog

Kerstmis is onmogelijk weg te denken zonder de traditionele eggnog. Wist je trouwens dat dit godendrankje op basis van room, eieren, suiker, nootmuskaat, kaneel, vanille en rum zich perfect leent tot het maken van kaastaart? Wedden dat je met deze kerstmis kaastaart op basis van eggnog bij de hele familie hoge ogen zult scoren.

Wat is eggnog?

In het geval je nog nooit over eggnog gehoord zou hebben, het is een drank op basis van room, eieren, suiker, nootmuskaat, kaneel, vanille en rum die zowel warm als koud gedronken kan worden. Eggnog is enkel in de herfst en de winter verkrijgbaar. Enkele van de bekendste Eggnog merken zijn: Québon, Farmland, Organic Valley, Horizon, Kemps, Garelick Farms, Umpqua, Hood, Hannaford, Stewart Ford, Price Chopper, Darigold, Derle Farms, Chipwich, Axelrod, Borden, Anderson Erickson en Matanuska Maid. Eggnog kan je ook heel gemakkelijk zelf maken.

Waar de naam eggnog vandaan komt is nog steeds een raadsel. Waarschijnlijk is het een samenraapsel van de Engelse woorden ‘egg’ (ei) en ‘grog’ (rum). Het woord ‘eggnog’ zou echter ook kunnen afstammen van de benaming ‘noggin’. Een noggin is een houten mok die vroeger vaak in Engelse pubs gebruikt werd.

Ingrediënten voor de korst

  • 1 kopje verkruimelde digestives
  • ¼ kopje boter
  • ¼ kopje bloemsuiker

Ingrediënten voor de kaastaart vulling

  • 1 blaadje gelatine
  • ¼ kopje water
  • 1 pakje roomkaas
  • 1 theelepel vanille extract
  • 2 eieren
  • ¼ theelepel nootmuskaat
  • ¼ kopje bloemsuiker
  • 1 kopje eggnog
  • 1 kopje slagroom

Bereidingswijze

Verkruimel de digestives en voeg ze samen met de bloemsuiker en de boter. Zorg ervoor dat je zo fijn mogelijke suiker neemt, want doordat het deeg zo droog is, lossen grotere suikerkristallen minder gemakkelijk op. Als alles goed gemengd is, druk je het deeg in een kaastaart pan. Bak de korst gedurende 10 minuten in een voorverwarmde oven. Haal uit de oven en laat afkoelen.

Zet een beetje water op een zacht vuur en doe hierin de gelatine totdat die helemaal opgelost is. Voeg de roomkaas samen met ¼ kopje bloemsuiker en zet er de blender in. Voeg vervolgens één voor één de eieren toe; goed mengen. Doe hier beetje bij beetje de opgeloste gelatine, de eggnog, het vanille extract en de nootmuskaat bij en mix opnieuw totdat je een gladde massa verkrijgt. Laat de massa vervolgens een tijdje afkoelen (om goed te zijn, moet het mengsel een dikkere textuur gekregen hebben). Doe hier de slagroom bij.

Giet het mengsel over de korst en zet in de koelkast om te laten afkoelen en stijf worden. Pas op het einde van de koelperiode mag je de bakvorm verwijderen en de kerstmis kaastaart in stukken snijden. Smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kerstmis kaastaart met eggnog"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 26-09-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Kerstmis
Schrijf mee!