InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met pompoenen, pompoensoep, pompoencake,

Recepten met pompoenen, pompoensoep, pompoencake,

Recepten met pompoenen, pompoensoep, pompoencake, Pompoenen zijn echte herfstvruchten die veel gebruikt worden als decoratie voor huis en tuin. Pompoenen zijn onlosmakelijk verbonden met Halloween. Het vruchtvlees dat bij het uithollen van de pompoenen overblijft maar laat zich goed gebruiken in tal van heerlijke pompoenrecepten. Wat de denken van pompoensoep en pompoencake. Daarnaast zit een pompoen ook nog eens boordevol gezonde voedingstoffen. Zo bevat een pompoen een hoog gehalte aan vitamine C.
Bron: Gellinger, PixabayBron: Gellinger, Pixabay

Pompoenen gezond en lekker

Pompoenen zijn onlosmakelijk verbonden met Halloween en worden dan ook echte herfstvruchten die graag gebruikt worden ter decoratie. Naast het gebruik van pompoenen ter decoratie kun je pompoenen ook prima in tal van lekkere gerechten. Het vruchtvlees van de pompoen er erg lekker, maar bevat daarnaast ook tal van vitaminen en mineralen. Zo bevat de pompoen veel goed opneembaar ijzer waardoor het consumeren van pompoenen ook vooral voor vegetariërs en veganisten erg gezond is.

Vitamine C

Naast ijzer bevat de pompoen ook veel vitamine C dat weer nodig is om bijvoorbeeld het ijzer goed te kunnen opnemen, maar voldoende inname van vitamine C is ook erg belangrijk voor botten, tanden en bloedvaten. Bij onvoldoende inname van vitamine C, zal je weerstand tegen virussen en bacteriën verminderen.

Voedingswaarde per 100 g pompoen

  • Energie 26 kcal 109 kJ
  • Vezels 0,5 g
  • Koolhydraten 6,5 g
  • Vet 0,10 g
  • Eiwit 1 g
  • Water 91,60 g
  • Vitamine C 9 mg

Hoe snij je een pompoen?

Wanneer je pompoenen wil verwerken in heerlijke recepten zoals pompoensoep en pompoencake moet je de pompoenen eerst goed wassen me lauw water. Daarna kun je de pompoen met een scherp mes doormidden snijden. Verwijder de zaden en snij de twee helften in halve manen. Verwijder als laatste de schil van elke halve maan.

Heerlijke pompoensoep met een vleugje tomaat

ingrediënten voor 4 personen

  • 200 gram in blokjes gesneden vruchtvlees van de pompoen
  • 2 in blokjes gesneden tomaten
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 1 eetlepel ketchup
  • 2 eetlepels droge witte wijn
  • 1 liter bouillon
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 gesnipperde rode ui
  • 1 in stukjes gesneden groene paprika
  • 2 gehakte teentjes knoflook
  • een halve gesneden prei
  • 1 eetlepel verse basilicum
  • 1 eetlepel verse koriander

Bereidingswijze

Verwarm een beetje olie in een pan en bak de ui glazig en voeg ook de prei, paprika, basilicum, koriander en tomaten toe. Eventueel kan naar wens een snufje zout worden toegevoegd. Voeg vervolgens de gesneden pompoen toe en bak het geheel nog 2 minuten op hoog vuur. Daarna voeg je de wijn toe en laat je de groenten 10 minuten sudderen om vervolgens de tomatenpuree toe te voegen.

Ondertussen kun je een pan met bouillon klaar maken. Dit kan naar eigen wens kippen, rundvlees of groentebouillon zijn. Voeg je mengsel van groenten en tomatenpuree aan de bouillon toe en laat het geheel nog drie kwartier sudderen op een laag pitje.

Serveertip

Serveer de pompoensoep met enkel plakjes geroosterd stokbrood en een takje koriander

Verrassende pompoencake

Ingrediënten

  • 150 gram vruchtvlees van de pompoen
  • 3 eieren
  • 150 gram basterdsuiker
  • 200 gram tarwebloem
  • 1 snufje zout
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1/2 theelepel kaneel
  • 1/4 theelepel nootmuskaat
  • wat boter en paneermeel
  • 3/4 dl olijfolie
  • 60 gram gewelde rozijnen

Bereidingswijze

Schil en bereid de pompoen zoals hierboven beschreven. Snijd het verkregen vruchtvlees in blokjes. Verwarm ondertussen de oven voor op 180 graden. Vet een cakevorm van 24cm in. Zet een pan met water op en kook hierin de blokjes pompoen in ongeveer 9 minuten gaar. Giet ze daarna goed af en laat ze uitlekken. Mix met een handmixer de eieren, suiker doorelkaar en voeg vervolgens de pompoen toe. Voeg vervolgens ook de rozijnen, bakpoeder, kaneel en nootmuskaat toe en mix het geheel tot een glad deeg. Schep het beslag in de cakevorm en bak de cake in ongeveer drie kwartier in de oven gaar.

Bron: MasterTux, PixabayBron: MasterTux, Pixabay

Pompoenen en decoratie

Naast het bereiden van heerlijke pompoengerechten dienen pompoen ook goed als decoratie. Zo kunnen pompoenen uitgehold worden en dienen als sfeerlichtje voor bij de buitendeur. Het verkregen vruchtvlees kan dan alsnog dienen voor consumptie doeleinden.
Gerelateerde artikelen
Halloween milkshakes / Pompoen milkshakesHalloween milkshakes / Pompoen milkshakesPompoen is niet meer weg te denken tijdens de Halloween viering. Gelukkig maar, want pompoen is niet alleen heel lekker,…
Halloween soep recepten en ideeënOp zoek naar soep recepten en ideeën voor Halloween? Wat dacht u ervan om uw soep een keer in een uitgeholde pompoen op…
Recepten met pompoen; soep en stoofpotRecepten met pompoen; soep en stoofpotDe pompoen is een tot de verbeelding sprekende vrucht. Hij is bij velen natuurlijk bekend van het gebruik tijdens Hallow…
Pompoencake en oranje pureePompoencake en oranje pureeIn de herfst en de winter is er niets lekkerder dan lekkere, gezellige avondjes met eten waar je het warm van krijgt. Al…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FraukeFeind, Pixabay
  • http://www.tuinadvies.nl/artikels/bewaren_pompoenen_drogen.htm
  • Afbeelding bron 1: Gellinger, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: MasterTux, Pixabay

Reageer op het artikel "Recepten met pompoenen, pompoensoep, pompoencake,"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!