InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Het maken van kaasstengels en kaasrolletjes met ham

Het maken van kaasstengels en kaasrolletjes met ham

Het maken van kaasstengels en kaasrolletjes met ham Kaasstengels zijn lekker voor bij de borrel, maar vooral wanneer ze natuurlijk zelf zijn gemaakt! En dat is nog niet eens zo moeilijk. Dit recept laat zien hoe leuk, makkelijk en snel je kaasstengels zelf kunt maken. Daarnaast kun je eens variëren met het maken van kaasrolletjes met ham.

Kaasstengels

Ingrediënten

  • 200 gram belegen kaas
  • 1 ei
  • 1 theelepel zout
  • bloem
  • 6 plakjes bladerdeeg

Verdere benodigdheden

  • bakplaat
  • oven
  • deegrol
  • liniaal
  • mesje
  • rasp
  • vork
  • kwastje

Bereidingswijze

Laat eerst het bladerdeeg ontdooien. Hierna verwarm je de oven voor op 180 graden. Rasp vervolgens de kaas. Strooi wat bloem op de tafel, zodat je het bladerdeeg erop kan leggen. Leg een plakje bladerdeeg neer en bestrooi hem met het geraspte kaas. Leg er een plakje bladerdeeg bovenop, en bestooi ook deze met kaas. Leg daarna het derde plakje erboven op, en bestooi deze niet met kaas. Bij de overige 3 plakjes doe je hetzelfde. Rol met de deegroller de stapeltjes uit totdat ze dezelfde dikte hebben als een plakje bladerdeeg. Snij dan met het mesje reepjes van ongeveer anderhalve centimeter dik, dit kan eventueel met een liniaal worden afgemeten. Leg de reepjes vervolgens op de bakplaat. Laat wel ongeveer een halve centimeter tussen de reepjes. Breek nu het ei in een bakje, en klop hem vervolgens los. Het ei gebruik je vervolgens om de reepjes te bestrijken met het kwastje. Vermeng het zout met de overgebleven geraspte kaas en strooi het over de reepjes. Stel de oven in rond de 200 graden en bak de stengels vervolgens in 10 à 15 minuten goudbruin!

Een andere variant: kaasrolletje met ham

Ingrediënten

  • 6 grote plakken belegen kaas (zo groot als een plakje bladerdeeg)
  • 6 grote plakken ham (zo groot als een plakje bladerdeeg)
  • 1 ei
  • bloem
  • 6 plakjes bladerdeeg

Verdere benodigdheden

  • bakplaat
  • oven
  • mesje
  • kwastje
  • houten prikkers

Bereidingswijze

Bestrijk de tafel met bloem en leg er een plakje bladerdeeg op. Vervolgens leg je daar een plak kaas en een plak ham op. Zorg dat het bladerdeeg goed bedekt is. Rol het bladerdeeg op. Je hebt nu een grote rol. Steek aan het begin van de rol een prikker en snij dat stuk af. Hetzelfde doe je voor het tweede stuk. Dit door doen totdat je ongeveer 3 à 4 hapjes hebt met prikker. Dit net zo doen bij de volgende vijf plakjes bladerdeeg. Gebruik het ei om de hapjes mee te bestrijken. Doe ze vervolgens in de oven rond de 200 graden, en bak ze in 10 à 15 minuten goudbruin!

Serveertips

  • Lekker in combinatie met een soepje.
  • Te gebruiken als hapje bij de borrel. Lekker bij een wijntje bijvoorbeeld.
  • Maak de kaasstengels vlak voor je ze wilt serveren, warm zijn ze het lekkerst.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het maken van kaasstengels en kaasrolletjes met ham"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 26-04-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!