InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Soep, groentesoep,vissoep, uiensoep,venkelsoep,maaltijdsoep

Soep, groentesoep,vissoep, uiensoep,venkelsoep,maaltijdsoep

Soep, groentesoep,vissoep, uiensoep,venkelsoep,maaltijdsoep Elke soep heeft een basis van bouillon. Die kan men trekken van rundvlees, van beentjes, van wild of gevogelte, van vis of van groente. Soep kan helder of gebonden zijn, stevig of licht. Heel gezond en goed als men ziek is. Hier volgen wat recepten die gemaakt zijn op basis van bovenstaande hoofdingrediënten. De recepten zijn gemakkelijk. Als de bouillon trekt, is het tenslotte een kwestie van ingrediënten, die geven er de heerlijke smaak aan.

Bouillon trekken

Soep trekken doet ieder op zijn of haar manier. Ook de "trektijd" verschilt. Wat u in elk geval moet doen:
  • Zet de bouillon op in koud water in een pan met een stevig deksel.
  • Voeg zout toe.
  • Breng de bouillon aan de kook en trek hem dan tegen de kook aan, zo'n uur á anderhalf uur.
  • Verwijder na de trek het schuim met een schuimspaan.
  • Zeef, als de bouillon helder moet zijn, de bouillon door een natte theedoek.

Heldere aspergesoep

Ingrediënten:
  • 1 liter bouillon
  • 300 gram asperges
  • Worcestersauce
  • 1 á 2 eetlepels aardappelmeel
Bereiding:
Trek de bouillon en maak de asperges met een dunschiller schoon. De schillen van de asperges en de kontjes kunnen gebruikt worden om de bouillon mee te trekken. Op basis van rundvlees, een mergpijpje én de schillen krijgt de soep een sterkere smaak.
Na de trek wordt de bouillon gezeefd. Voeg dan de mooie asperges toe, die intussen in stukjes zijn gesneden. Een paar druppels Worcestersauce kunnen de smaak vergroten, maar zijn niet noodzakelijk.
Men kan kiezen de soep te binden: maak het aanrdappelmeel aan met 1 á 2 eetlepels bouillon en voeg dit bij de soep.

Groente-Vermicellisoep

Ingrediënten:
  • 1 liter bouillon
  • groente naar keuze
  • vermicelli
  • balletjes gehakt naar keuze
Bereiding:
Breng de bouillon aan de kook en gaar er de vermicelli in. Kook in een klein beetje bouillon de gehaktballetjes.
De groente kunt u naar believen toevoegen en ze kort dan wel wat langer laten garen in de bouillon, naar uw eigen keuze.

Venkelsoep

Ingrediënten:
  • 1 venkelknol
  • 1 liter bouillon
  • 40 gram boter
  • 30 gram bloem of aanrdappelmeel
  • 2 eetlepels droge witte wijn
  • 3 á 4 eetlepels schenkroom
Bereiding:
Maak de venkel schoon en verwijder bruine delen. Snijd hem daarna in dunne delen.
Smelt een beetje van de boter en smoor de venkel tot die zacht is. Houd dit mengsel even apart.
Doe de rest van de boter in de pan, doe er de bloem bij en maak er een mooi mengsel van.
Schenk dan beetje bij beetje de bouillon bij het bloempapje en gebruik de garde om steeds te roeren. Laat de gladde soep doorkoken tot ze helemaal gebonden is en doe er het venkelpapje bij. Daarna nog de witte wijn.
Maak de soep af met de room.

Uiensoep

Ingrediënten:
  • 4 grote, in ringen gesneden uien
  • 1 liter bouillon
  • 50 gram boter of olijfolie
  • 1 á 2 gesnipperde tenen knoflook
  • halve theelepel peper
  • 2 dl witte wijn
  • geroosterd brood
  • Gruyère kaas, geraspt
Bereiding:
Fruit de gesneden uien en de knoflook in de boter of de olie. Voeg de peper toe. Laat het geheel ongeveer 5 minuten smoren. Voeg de bouillon en de wijn toe. Laat de soep nu ongeveer 15 minuten trekken.
Doe de soep in ovenvaste soepkommen, leg het brood erop en strooi er wat kaas overheen. Zet de kommen in de oven tot de kaas gesmolten is. Geniet van deze heerlijke zeventiger jaren soep.

Vissoep

Ingrediënten:
  • 1 kilo koppen, graten, goedkope vissoorten
  • 1 prei, 2 winterpenen,
  • peterselie, laurierblad,peper, 2 blaadjes foelie, zout
  • 1 á 2 tenen knoflook
  • 300-500 gram vis (soorten naar keuze)
  • 1 paprika
  • 1 prei
  • Worcestersauce
  • tomatenpuree
  • glas droge witte wijn
  • kookroom (als men de soep wat wil binden)
Bereiding:
Doe de kilo vis met de gesneden prei, de penen, de kruiden en de knoflook in een liter water en breng deze aan de kook. Houd de bouillon ongeveer een uur op kooktemperatuur. Zeef daarna de bouillon en druk de vissen goed uit (voor de smaak).
Laat daarna de 300-500 gram vissoorten garen in de bouillon. Afhankelijk van de soorten zo'n tien á 15 minuten. Naar keuze snijdt u een prei en een paprika fijn en voegt die bij de vissoep. Ook kunt u tomatenpuree toevoegen om de kleur op te waarderen.Voeg de witte wijn toe. Om de smaak wat pittiger te maken, kan Worcestersauce worden toegevoegd. Kookroom kán gebruikt worden, als men wil.

Gevulde maaltijdsoep

Ingrediënten:
  • 1 liter bouillon
  • het in stukken gesneden rundvlees van de bouillon
  • 1 ui, 2 winterpenen, 2 tenen knoflook
  • peper, kruidnagel, laurierblad
  • 4 aardappelen
  • 2 paprika's
  • 1 knolselderij
  • 3 preien
  • halve kool
  • pond tomaten
  • 100 gram rijst of pasta
  • evt. bleekselderij en sperzieboontjes
  • een harde Franse saucisson
Bereiding:
Snijd de groenten in stukken en doe ze met de kruiden in de al getrokken bouillon. Deze bouillon hoeft niet geschuimd te worden.
Doe er tevens de rijst bij. Die zorgt voor het gebondene aan de soep en smaakt ook nog lekker.
Laat de soep lekker lang trekken en doe er het laatste half uur de in schijfjes gesneden saucisson bij. (Verwijder bij de worst wel het vel).
Deze soep maakte ik altijd met Carnaval, met liters tegelijk. Iedereen die behoefte had aan een fantastische bodem, genoot van deze soep.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf soep makenZelf soep makenZelf soep maken is voor veel mensen teveel werk, zeker in deze drukke tijd. Toch is dat erg zonde. Zelfgemaakte soepen b…
Recept: Soepen van vroegerRecept: Soepen van vroegerSoepen van oma blijven de lekkerste. Zij maakt haar soepen namelijk zelf! Heeft u zin in een lekker nostalgisch soepje,…
Oosterse tomatensoepOosterse tomatensoepMet soep kunt u zoveel doen. Er zijn verschillende soorten soep en soep is altijd erg lekker en makkelijk te bereiden. T…
Tomatensoepen in vele soortenEr zijn ontzettend veel tomatensoep recepten. Ik ben zelf een groot fan van de tomatensoep. In de loop der jaren heb ik…
Groentensoep, tomaten-groentensoep en kippensoep receptenGroentensoep, tomaten-groentensoep en kippensoep receptenGroentesoep is een prima vervanging voor een uitgebreide warme maaltijd. Er zit zon beetje alles in wat je nodig hebt.…

Reageer op het artikel "Soep, groentesoep,vissoep, uiensoep,venkelsoep,maaltijdsoep"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 13-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!