InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Spaanse gele rijst recepten

Spaanse gele rijst recepten

Spanje is een land met een geweldige keuken en veel bekende lekkernijen, zoals chorizo, fuet, manchego, sangria, churros en natuurlijk paella. Onderstaande recepten zijn weliswaar geen traditioneel Spaans gerechten, maar door de chorizo en gele rijst doen ze toch enigzins Spaans aan. Het is heerlijk met een glas wijn, buiten in de zon, maar ook op een regenachtige dag binnen aan de keukentafel.

Spaanse spinazie

Omdat dit gerecht zo simpel is en de verhoudingen niet erg belangrijk zijn, zijn er geen hoeveelheden aangegeven in de ingrediëntenlijst. Gebruik uw eigen gevoel en creativiteit om zelf de maten te bepalen.

Ingrediënten

  • Gele rijst
  • Diepvriesspinazie
  • Chorizo
  • Kipfilet
  • Ui
  • Knoflook
  • Peper en zout

Bereidingswijze

Kook de gele rijst volgens de verpakking, maar liefst een minuutje korter omdat dit later nog verwarmd wordt in het vocht van de spinazie. Snijdt de kipfilet in stukjes en bak deze goudbruin, in een grote wok, hapjespan of braadpan. Fruit hierbij de ui en knoflook. Voeg de chorizo in stukjes gesneden toe. Voeg hierna de bevroren spinazie toe en roer dit goed door. Daarna kan de afgegoten gele rijst erbij gedaan worden. Roer alles goed door en voeg naar smaak peper en zout toe. Verwarm alles nog enkele minuten, terwijl u blijft roeren.

Variaties

Champignons

Snijdt wat champignons in plakjes en bak deze mee met de kip, ui en knoflook. Vervolg verder het recept.

Doperwten en tomaten

Vervang de spinazie door doperwten uit de diepvries en in stukjes gesneden tomaten. Kook hiervoor eerst de gele rijst in kippenbouillon, doe hier 5 minuten voor de rijst gaar is, de erwten en tomaten bij. Meng vervolgens de kip, ui, knoflook en chorizo met de rijst en groenten. Voeg naar smaak peper en zout toe. Verwarm alles nog enkele minuten

Tapas

Laat de gele rijst en kip achterwege en voeg wat geroosterde pijnboompitjes en citroensap toe. Erg lekker met andere tapashapjes!

Enkele lekkere en simpele tapashapjes

Gevulde pastaschelpen

Kook grote pastaschelpen al dente gaar volgens de verpakking. Spoel ze goed af met koud water. Meng wat roomkaas met pesto of een spaanse kruidenmix (bijv patatas bravas). Vul de schelpen hiermee, doe er een schepje mais bij en een stukje gedroogde tomaat.

Tortilla

Bak een pak aardappelschijfjes in een flinke laag olijfolie, zorg dat ze niet bruin worden! Ze moeten enkel zachter worden. Fruit hier een in partjes gesneden ui bij. Klop 6 eieren los, voeg de uitgelekte aardappelschijfjes en ui bij. Eventueel kan u er nog wat hamblokjes of kalkoenreepjes bij doen. Roer alles goed door elkaar met peper en zout. Giet het mengsel in een koekenpan en doe hier een deksel op. Goed laten bakken totdat het ei in het midden bijna gestold is. Draai nu de tortilla om. Dit kunt u doen door een glad bord/deksel/snijplank op de pan te leggen en dit snel om te draaien. Vervolgens kunt u de tortilla weer in de pan laten glijden. Laat nu nog enkele minuten bakken tot de tortilla geheel gestold is. Serveer warm of koud in stukjes gesneden met satéprikkers.

geitenkaasflapjes

Leg bladerdeegvellen uit en laat ze ontdooien. Verkruimel een stuk geitenkaas en stamp walnoten tot kleine stukjes. Lepel dit mengsel op de bladerdeegvellen en giet hierover per vel een theelepel honing. Vouw de vellen tot driehoekjes en bak deze volgens de verpakking.
© 2011 - 2018 Divinglady, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaanse gele rijst recepten"

Infoteur: Divinglady
Gepubliceerd: 23-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!