InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Russische desserts

Russische desserts

Twee lekkere "Russische" afsluiters na een feestmaaltijd! Ze zijn snel en eenvoudig te bereiden. Laat het je smaken!

RUSSISCHE CREME

Benodigdheden voor 5-6 personen

  • 5 eieren
  • 150 g suiker
  • 4-5 dl room
  • 1-2 glaasjes rum
  • 50 g gekonfijte vruchten in stukjes

Bereiding

De eierdooiers en de suiker tot schuim kloppen, 1 dl room opzij zetten voor de versiering, de overige room alsook het eiwit afzonderlijk stijf kloppen, bij de eierdooiers mengen en op een koele plaats zetten. Een eetlepel rum op de gekonfijte vruchten gieten.

Voor het opdienen de rum bij de créme voegen en deze in schalen verdelen. Garnieren met de stijfgeslagen (opzij gezette) room en de gemarineerde stukjes fruit.

CHARLOTTE RUSSE

Benodigdheden voor 5-6 personen

  • 1/2 liter melk
  • 1/2 vanillestok
  • 2 eieren
  • 50 g suiker
  • 5 bladen gelatine
  • 100 g gekonfijt fruit in stukjes + een paar gekonfijte kersen
  • 1 eetlepel rum of kirsch
  • 18-20 langevinger-biscuits (boudoirs)
  • 4 dl room

Bereiding

De melk met de gespleten vanillestok koken. Suiker en eieren tot schuim kloppen. De gelatine onder koud stromend water laten zwellen. De geklopte eieren onder gestadig roeren bij de melk voegen en verwarmen tot bij het kookpunt. Van het vuur nemen. De uitgeperste gelatine in twee eetlepels kokend water oplossen en aan de crème toevoegen. Deze laten koelen zonder opstijven.

Ondertussen de gekonfijte vruchten marineren in de rum of kirsch. De rand van een springvorm met 18-20 cm diameter op een schotel plaatsen. De koekjes, van onderen afgetopt, langs de binnenkant van de rand opstellen. De helft van de geklopte room en de gekonfijte vruchten bij de nog vloeibare crème voegen en alles voorzichtig in de rand gieten. Enkele uren op een koele plaats laten stijven.

De rand van de springvorm verwijderen en dit feestelijk dessert rijkelijk garnieren met de rest van de slagroom en de gekonfijte kersen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Russische desserts"

Reactie

Lena, 13-05-2010 13:54 #1
Dat meen je niet! Hier is niets russisch aan!
Russische charlotte is een variatie op de appelgebak.
Belachelijk!Als je iets "russisch" noemt, wel graag ook echt iets wat op russische keuken lijkt!

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 17-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!