InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Spaans gerecht, Enfrita

Spaans gerecht, Enfrita

Naast de verschillende varianten van Paella is er ook een heerlijk Spaans gerecht: Enfritar. Hier het recept ervan.

Enfritar

Voor 4 personen

Benodigdheden:

  • 1 kilo hamlappen/varkensfricandeau
  • 2 groene paprika's
  • 2 grote uien
  • 1 eetlepel suiker
  • snufje zout
  • 600 gram aardappelen
  • 2 blikken hele gepelde tomaten
  • 2 doosjes tomato frito

Bereidingswijze

Snijd de paprika's in fijne stukjes. Snijd ook de uien in fijn gesnipperde stukjes. Schil de aardappelen en snijd deze in blokjes van ongeveer 1 bij 1 centimeter.

Bak het vlees in de olie totdat deze een (goud)bruin korstje hebben, maar zorg ervoor dat het vlees niet verbrand. Wanneer het vlees klaar is schep je dit op een bord en bak je de stukjes ui in de pan totdat deze er glazig uitzien. Vervolgens doe je de stukjes paprika erbij en bak je deze goed op tot het gesmoord is. Dit is ongeveer 5 minuten. Wanneer dit is gedaan doe je de vlees er weer bij in de pan en laat je het eventjes pruttelen. Doe er een snufje zout bij en roer het geheel even door. Doe dan de 2 blikken hele gepelde tomaten erdoor en maak de tomaten met een pollepel stuk in de pan. Laat dit 10 minuten sudderen en roer af en toe goed door. Vervolgens doe je de 2 doosjes tomato frito door het vlees, de ui en de paprika, roer dit weer goed door. Laat dit weer 10 minuten pruttelen met de deksel op de pan. In een andere pan, bij voorkeur een wokpan, doe je een geruime hoeveelheid olie (olijfolie, zonnebloemolie etc.) laat dit heet worden en doe hier dan de blokjes aardappel in. De blokjes aardappel frituur je in deze pan, kan ook in de frituurpan maar is toch minder lekker! Als de aardappeltjes klaar zijn serveer het gerecht enfritar met daarop de aardappeltjes.

Tip! Een tip bij dit gerecht is het serveren van stokbrood met aiolie en plakjes Spaanse worst.

Toetje: Arroz con leche

Als echt Spaans toetje heb ik gekozen om hier Arroz con leche te delen. Arroz con leche betekent letterlijk: rijst met melk.

Benodigdheden:

  • (Dessert)rijst
  • Citroen (geschild)
  • Kaneelstokje
  • Pan met water
  • Melk
  • Suiker
  • Kaneelpoeder

Omdat het voor iedereen verschilt of de arroz con leche dik of dun moet zijn, heb ik er geen hoeveelheden bij geplaatst. Vind je de rijstepap te dik, voeg dan wat extra melk toe, vind je het te dun voeg dan wat extra rijst toe.

Bereidingswijze:

Plaats 2 pannetjes op het vuur. Doe in de ene water met de rijst en in de ander melk. Laat het pannetje met het water erin koken (kijk op de verpakking van de rijst hoe lang het koken moet). Roer tijdens het koken goed door voor het blijft plakken op de bodem. Laat het andere pannetje (met melk) koken en voeg hier 2 citroenschillen bij, roer dit even door en voeg vervolgens het kaneelstokje toe. Roer dit nogmaals door en laat het zachtjes koken. Als eenmaal de rijst in het water klaar is giet je deze af en laat het even staan. Voeg ondertussen bij de melk 1 eetlepel suiker toe. Roer dit nogmaals door en doe dan de rijst bij de melk in de pan. Laat dit nog zo’n 10 minuten al roerend koken. Schenk vervolgens de arroz con leche in schaaltjes en doe er nog wat kaneelpoeder bovenop.

Eet smakelijk!
© 2011 - 2019 Delmar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaans gerecht, Enfrita"

Infoteur: Delmar
Laatste update: 20-06-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!