InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Een Spaanse maaltijd met gazpacho, paella en tapas

Een Spaanse maaltijd met gazpacho, paella en tapas

Een Spaanse maaltijd met gazpacho, paella en tapas Op warme dagen in de zomer is het heel lekker om Spaans te koken. De gazpacho kan 's morgens al worden klaargemaakt. Met een stevige pan paella en een goed glas wijn of bier kun je dan lekker buiten genieten. Tussendoor kan je dan wat lekkere tapas maken die met een stukje stokbrood ook als lunch kunnen dienen. Dat is erg lekker als je buiten wilt zijn en niet teveel tijd in de keuken wilt doorbrengen. Met tapas kun je altijd variëren en steeds iets nieuws op tafel brengen.

Ontstaan van tapas

Volgens de Spanjaarden die in het zuiden van Spanje wonen zijn de tapas ontstaan in het zonnige zuiden. Men eet hier graag buiten en daar komt een lekker glaasje bij. Om de insecten te verdrijven werd er een dekseltje "tapa" over het glas gelegd waarop vervolgens wat olijven, vis, ham worst of andere kleine hapjes op werden gelegd. Ook nu is het zo dat men in de meeste bars in Spanje bij een glas wijn of bier een schaaltje geserveerd krijgt met wat noten of olijven. Men kan gerust vaststellen dat Sevilla nog steeds als belangrijkste stad gezien wordt met de grootste sortering Tapas.

Tapasbars

Echter ook in Barcelona en Madrid zijn ruime mogelijkheden van tapasbars te vinden. Als je in het zuiden van Spanje verblijft en je zit 's avonds op een terras dan worden bij ieder drankje een schaaltje tapas geserveerd. Je blijft gezellig zitten en je kunt de avondmaaltijd overslaan. Vaak wordt asperges met ham geserveerd of kleine kroketjes. Maar ook de tortilla komt veelvuldig in stukjes als tapa op tafel. Maar thuis kunnen we eveneens tapas eten.

Tapas

Tapas zijn al snel klaar te maken als je de basis ingrediënten hebt. Maak schaaltjes met olijven en noten klaar. Neem wat plakjes ham en chorizo. Er kunnen wat stukjes kaas gesneden worden. Geef stokbrood apart. Tevens een schaal verse salade op tafel zetten. Men kan uitbreiden met bijvoorbeeld wat gegrilde groenten of mini saucijzenbroodjes. In Spanje eet men de salade niet tijdens maar vóór de maaltijd, waarbij de schaal in het midden wordt gezet en ieder prikt met een vorkje wat weg. Men kan met tapas eindeloos variëren en er kan met wat uitbreiding ook een complete maaltijd van worden bereid.

Het ontstaan van gazpacho

Gazpacho stamt al uit de Romeinse tijd toen de herders dit gerecht als verfrissing namen tijdens hun werk. Zij maakten een drank van water, azijn, olie en tomatensap en aten paprika en brood als bijgerecht. Het was een verfrissend drankje en omdat het lekker koel is kun je de gazpacho heel goed afgesloten mee nemen in de picknickmand.

Gazpacho

Benodigdheden

  • 1 snee wit brood zonder korst
  • 1 teen knoflook
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 2 eetlepels witte azijn
  • 6 grote tomaten, ontveld en fijngehakt
  • 1 gesnipperde ui
  • snufje gemalen komijn
  • 2 dl. tomatensap
  • zout en peper

Garnituur

  • 1 groene paprika
  • stuk komkommer
  • 2 sneden brood in blokjes en geroosterd

Bereiding

Giet wat koud water over het witte brood om het te laten weken. Doe knoflook met olie, azijn en tomatensap in de blender en meng dit alles goed door elkaar. Dan de tomaten, ui en kruiden er door roeren. Lekker afgedekt in de koelkast laten afkoelen zodat de smaakjes op elkaar kunnen inwerken. Wees niet te zuinig met de komijn. Sommige Spanjaarden doen er bij het opdienen nog een ijsklontje in maar dat is eigen smaak. Serveer de soep in ruime soepkoppen en geef de kleine stukjes komkommer, paprika en blokjes brood als garnituur.

De Paella in Spanje is een maaltijd voor de hele familie

Paella in Spanje wordt vaak op zondag gegeten als de hele familie bij elkaar komt. Maar ook tijdens dorpsfeesten komt er een grote paella tevoorschijn. De gemeente biedt op de dag dat het feest gevierd wordt van de patroonheilige van het dorp in veel plaatsen aan de burgers een paella en het is een lust voor het oog om te zien hoe deze wordt bereid. Pannen met een doorsnee van een paar meter zijn normaal. De kok gooit hele bollen knoflook erbij en strooit kwistig met de zoutpot. De mensen nemen hun klapstoel en de koelbox met drankjes mee van huis naar het veld waar het feest gehouden wordt en onder het genot van een lekker muziekje kan men elkaar ontmoeten en smullen van paella. Daarom hier het recept om thuis te maken met gezin of familie.

Paella met vis voor 4 personen

Benodigdheden

  • 4 eetlepels olijfolie
  • 250 gram kabeljauw
  • 1 ui in stukjes gesneden
  • 4 tenen knoflook
  • 1 rode paprika schoongemaakt en in repen gesneden
  • 2 tomaten in stukken gesneden
  • 300 gram rijst
  • 1 dl. visbouillon
  • 1dl. witte wijn
  • 1 dl. water
  • 75 gram doperwten
  • 4 saffraandraadjes geweekt in heet water
  • 100 gram gekookte en gepelde garnalen
  • 8 mosselen schoongemaakt en schelpen gebruiken ter garnering
  • zout en peper
  • citroen ter garnering

Bereiding

Doe de olie in de pan en bak de kabeljauw. Zet deze even apart. Daarna olie, ui en paprika langzaam bakken. Knoflook schoonmaken en hele teentjes in de pan doen.Tomaten gaan erbij en dan de rijst in de pan scheppen. Saffraan erbij voegen. De bouillon en de wijn erbij schenken. Op smaak brengen met zout en peper en de doperwten toevoegen. Dan de vis weer toevoegen. Garneren met citroen en de mosselen in de schelp op de rand leggen. Als je de gelegenheid hebt een paar grote gamba's erbij te voegen of wat inktvisringetjes dan is de paella helemaal goed.

Dessert

Wanneer er als dessert een verse meloen op tafel komt of wat andere fruitsalade is iedereen voldaan.Maar men kan ook een lekker ijsje serveren. Aan het eind een kopje koffie of café solo evt. met een Veterano (Spaanse cognac) of Ponche Caballero (Spaanse likeur van sinaasappel) maakt de maaltijd tot een festijn.
Gerelateerde artikelen
Twee heerlijke Spaanse tapas receptenTwee heerlijke Spaanse tapas receptenTwee heerlijke tapas voor vier personen. Een met cherrytomaatjes en olijven, en de andere met paprika en chorizo! Geniet…
Eetcultuur: SpanjeDe Spaanse eetcultuur is meer nog dan andere eetculturen misschien, beïnvloedt door omringende culturen. De Fransen in h…
De Spaanse keuken: de typische Spaanse smaak in gerechtenDe Spaanse keuken: de typische Spaanse smaak in gerechtenDe traditionele, typische Spaanse keuken is beroemd om zijn veelzijdige gerechten, gevarieerde ingrediënten en verrassen…
Spaanse keuken: klassieke en beroemde paella, het recept!Een klassiek, traditioneel en wereldberoemd gerecht uit Spanje is zonder meer de Paella. Aan de oostkust (Valencia en om…
Spaanse keuken: Spaanse regionale specialiteitenDe Spaanse keuken is beroemd om zijn eenvoudige traditionele en typisch Spaanse veelzijdige gerechten en maaltijden.Door…
Bronnen en referenties
  • Culinaria Espana

Reageer op het artikel "Een Spaanse maaltijd met gazpacho, paella en tapas"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 24-11-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!