InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Macrobiotische recepten voor op brood

Macrobiotische recepten voor op brood

Macrobiotisch eten is lekker, goed voor u gezondheid en het milieu, omdat het vegetarisch is. U eet groenten en fruit uit de streek die biologisch geteeld zijn.

Miso met groenten

Macrobiotisch broodbeleg voor 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 2 eetlepels miso ( is een dikke zoutige massa dat het karakter van de Japanse kookkunst bepaalt)
  • 1 theelepel sesamolie
  • 0,5 biologische prei, zeer fijn gesneden
  • 0,5 biologische ui, zeer fijn gesneden
  • 150 centiliter water
  • Kruidenzout

Bereiding:

Verhit de sesamolie in een (ijzeren) koekenpan en stoof hierin de stukjes prei en ui met wat kruidenzout, op een laag vuurtje. Laat de groenten in ± 15 minuten gaar stoven, roer het af en toe even door. Los ondertussen de miso op in het water en voeg dit al roerend door de gare groenten. Blijf enkele minuten roeren, zodat er een mooie gladde pasta ontstaat die u op brood kunt smeren.

Pastei met groenten

Macrobiotisch lunchgerecht/ broodgerecht voor 8 personen

Wat heb je nodig:

  • 3 biologische lente uitjes, fijn gesneden
  • 1 biologisch teentje knoflook, fijn gehakt
  • 1 bakje biologische champignons, schoongeveegd in plakjes
  • 0,5 kilo oud (zuurdesem) brood, in blokjes
  • 3 eetlepels tamari (is zeer aromatische pittige sojasaus)
  • 3 eetlepels tarwemeel
  • 2 eetlepel olijfolie (ongeraffineerd)
  • 1 scharrel ei
  • 1 theelepeltje miso (is een dikke zoutige massa dat het karakter van de Japanse kookkunst bepaalt)
  • 1 theelepeltje sojameel
  • Kruidenzout
  • Basilicum
  • Peper
  • Nootmuskaat
  • Tijm
  • Rozemarijn
  • Water
  • Zeef
  • Ovenschaal

Bereiding:

Week de blokjes brood in water, verwarm de oven voor op 150 graden en vet een ovenschaal in met wat olijfolie. Verhit vervolgens in een( ijzeren) koekenpan een eetlepel olijfolie en fruit hierin op een laag vuurtje al roerend de lente uitjes. Doe naar enkele minuten de stukjes knoflook, wat kruidenzout, tijm, rozemarijn, basilicum, peper, nootmuskaat en de tamari erbij. Roer alles flink door en laat het ui mengsel met de deksel op de pan op een laag vuurtje stoven. Verhit ondertussen in een andere (ijzeren) koekenpan de rest van de olijfolie en fruit hierin op een laag vuurtje de plakjes champignons. Knijp vervolgens het water uit de blokjes brood en roer dit door het ui mengsel. Haal vervolgens het ui/brood mengsel door de zeef en vang de puree op in een schaal. Voeg dan de gebakken plakjes champignons, de miso, het ei, het sojameel en het tarwemeel bij de puree en roer alles goed door elkaar. Schep vervolgens de puree in de voor gevette ovenschaal en laat de groetenpastei ± 45 minuten in het midden van de oven gaar worden. Deze groetenpastei dient koud gegeten te worden en daarom moet deze minstens een avond van te voren worden klaar gemaakt.

Broodpasta met prei

Wat heb je nodig:

  • 1,5 theelepeltje sesamolie
  • 1 prei, gewassen, zeer fijn gehakt
  • 125 milliliter water
  • Kruidenzout

Bereiding:

Verhit in een (ijzeren) koekenpan de sesamolie en fruit hierin op een laag vuurtje de prei met wat kruidenzout. Laat de prei gaar worden in ± 15 minuten en roer het af en toe even om. Los ondertussen de miso op met water en voeg het na een kwartier toe aan de gebakken prei. Roer alle ingrediënten, enkele minuten, goed door elkaar, zodat er een mooie, gladde smeerbare pasta ontstaat.
Gerelateerde artikelen
Macrobiotisch etenMacrobiotiek is een levenswijze waarin Yin en Yang, een balans in voeding en de natuur centraal staan. Macrobioten denke…
Is het macrobiotisch dieet gezond?Is het macrobiotisch dieet gezond?De meeste diëten hebben als doel je overgewicht kwijt te spelen en je gezond streefgewicht zo dicht mogelijk te benadere…
Vegetarische gehaktballenZet eens wat anders op tafel, eet bijvoorbeeld eens 1 dag in de week vegetarisch, lekker anders en goed voor het milieu.
Recepten met oud broodOud brood wordt meestal geroosterd of belandt in de GFT-bak. In dit artikel eenvoudige recepten om oud brood om te tover…
Biologisch voedsel eten is gezonder en beter voor dierenBiologisch voedsel eten is gezonder en beter voor dierenBiologisch eten is beter voor het welzijn van de dieren, beter voor het milieu en het is lekkerder dan de gewone variant…

Reageer op het artikel "Macrobiotische recepten voor op brood"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 16-01-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!