InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Wafels, informatie en bereiding

Wafels, informatie en bereiding

Wafels, informatie en bereiding Vers gebakken wafels zijn in Nederland makkelijk te verkrijgen. Op vele straathoeken worden ze verkocht, maar het is ook erg gemakkelijk om de wafels zelf te maken. Het kan erg gezellig te zijn om samen te bakken en ook het eten van de versgebakken wafels is een genot op zich. Maar wat is een wafel precies, worden ze wereldwijd net zo gewaardeerd als in Nederland en Belgie, en hoe kun je ze maken?

Wat is een wafel?

Wafels zijn er in vele soorten en maten. Alle soorten hebben echter een ding overeen: het zijn gebakjes die gemaakt zijn in een wafelijzer. Wafels hebben een ruitjes patroon en kunnen zowel koud als warm gegeten worden.

Met name de Belgische wafel is wereldwijd bekend. De wafels zijn relatief groot en dik, worden altijd warm gegeten en is vaak overgoten met poedersuiker. De bekendste Nederlandse wafel is veel dunner en wordt ook vaak koud gegeten. Dit is de stroopwafel. Ze zijn bijzonder omdat er tussen de wafelhelften een hoeveelheid stroop wordt gesmeerd die de wafel erg zoet maakt. Hoewel de wafel oorspronkelijk uit Europa komt, met name uit België, is het tegenwoordig een zeer populair gebakje in de Verenigde Staten. In de VS is het gebruikelijk om wafels te eten als ontbijt. Deze worden dan vaak overgoten met ahornsiroop (maple syrup). De naam wafle, komt regelrecht uit het Nederlands.

Recepten voor wafels

Er zijn veel recepten voor wafels te vinden. Het recept dat hieronder besproken word is een van de velen.

Benodigdheden:

  • 500 mg boter
  • 4 zakjes vanillesuiker
  • 500 gram witte basterdsuiker
  • 8 eieren
  • 1 kilogram zelfrijzend bakmeel
  • 100 ml zonnebloemolie
  • flinke scheut cognac
  • kom
  • wafelijzer
  • mixer

Stappenplan:

  1. Snijdt de boter in blokjes en doe deze in de kom, samen met de vanille suiker en de basterdsuiker.
  2. Mix de boter en de suiker door elkaar, totdat er een egale massa ontstaan is.
  3. Voeg nu de acht eieren toe en mix deze goed door de boter en suiker heen.
  4. Combineer het mengsel nu geleidelijk met het zelfrijzende bakmeel. Zorg dat er wederom een egale massa ontstaat.
  5. Voeg nu de zonnebloemolie toe en breng de substantie vervolgens op smaak met een scheut cognac.
  6. Laat het wafelijzer warm worden.
  7. Doe nu telkens een hoeveelheid deeg in het ijzer en klap het ijzer dan dicht. Hoe dikker de wafel, hoe langer de baktijd. Ervaring zal leren hoeveel deeg u nodig heeft om een perfecte wafel te maken. Zelf gebruik ik altijd een eetlepel om de hoeveelheid deeg te bepalen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wafels, informatie en bereiding"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 29-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!