InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Verrukkelijke chipolatapudding als kerstdessert

Verrukkelijke chipolatapudding als kerstdessert

Deze chipolatapudding is niet moeilijk om te bereiden. Je kunt hem al een dag voor de kerst maken. Doordat deze pudding zo luchtig is en er o.a. amaretto in gaat, is de smaak zeer verfijnd. Kortom een heerlijk dessert bij een goed kerstdiner. De pudding is voldoende voor 4 personen.

Chipolatapudding

Ingrediënten

  • 12 lange vingers
  • Amaretto
  • 6 gedroogde abrikozen
  • een handje rozijnen
  • 4 vellen witte gelatine
  • 3 eieren
  • 1 eetlepel custard
  • 4 eetlepels kristalsuiker
  • 1/4 liter halfvolle melk
  • 1/4 liter slagroom

Bereidingswijze

Stamp 12 lange vingers fijn en doe er een flinke scheut amaretto door. Hak de gedroogde abrikozen en de rozijnen fijn en doe ze bij de lange vingers. Leg 4 vellen witte gelatine in een bakje met koud water en knijp de vellen na ongeveer 4 minuten uit. Splits 3 eieren en klop met een mixer de 3 eiwitten heel stijf. Zet ze daarna in de koelkast. Let er wel op dat de kom en mixerhaken vetvrij zijn, want anders kan je eiwitten niet goed stijf kloppen. Zorg ook dat de eieren op kamertemperatuur zijn voordat je ze gebruikt.

Klop de slagroom zonder suiker stijf. Klop het eigeel met 1 eetlepel custard en 2 eetlepels kristalsuiker zo'n 1 à 2 minuten. Kook de melk met 2 eetlepels kristalsuiker erin.Voeg de gekookte melk bij het eigeel/custardmengsel. Gooi het geheel dan weer terug in de pan en verwarm het wat, maar het mag niet meer koken. Haal de pan van het vuur af en roer de uitgeknepen gelatine erbij. Laat dit afkoelen. Als het goed afgekoeld is, doe er dan de lange vingers en de slagroom bij. Doe dat niet met een mixer, maar voorzichtig met een lepel. Doe er tenslotte het stijfgeklopte eiwit bij, maar let erop dat je dat zeer voorzichtig mengt, want anders gaat de lucht uit het eiwit en wordt de pudding niet luchtig.

Doe het mengsel in een schaal en dek hem af. Zet de schaal minstens 3 uur in de koelkast. De pudding kan ook een dag vantevoren gemaakt worden.

Chipolatapudding met minder calorieën

Bovenstaande chipolatapudding is heerlijk, maar wel calorierijk. Deze pudding bevat geen slagroom en dat scheelt al heel veel.

Ingrediënten

  • 6 eieren
  • een handje rozijnen
  • 100 gram lange vingers
  • 1 dl Marasquin
  • 30 gram kristalsuiker
  • 2 1/2 dl koffieroom
  • 2 1/2 dl melk
  • 10 blaadjes witte gelatine
  • 50 gram gehakte amandelen
  • 10 gedroogde gehakte abrikozen

Bereidingswijze

Week de lange vingers in de Marasquin. Splits de eieren en klop met een mixer de eidooiers met de suiker in een kom schuimig. Kook de melk en koffieroom in een pan en na het koken kan dit voorzichtig bij de eidooiers geschonken worden. Neem een pan met kokend water en zet de pan met de eidooiers erin. Zet de pan op het vuur, maar laat het water niet meer koken. Roer het eimengsel, zodat het gaat binden. Doe de blaadjes gelatine intussen in een bakje met koud water en laat ze zo'n 4 minuten staan, waarna ze uitgeknepen moeten worden. Neem de pan met het eimengsel van het vuur en roer de gelatine erdoor. Daarna moet het afkoelen. Als het afgekoeld is, kunnen de gehakte abrikozen, rozijnen en amandelen erdoor. Roer het even door elkaar.

Klop de eiwitten zeer stijf en schep ze voorzichtig door het eimengsel. Neem een schaal en doe wat van het eiwitmengsel op de bodem. Daarna wat lange vingers, dan weer het eiwitmengsel enz. Je krijgt zo een pudding in laagjes.

Bedek de puddingschaal en zet hem zo'n 3 uur in de koelkast om goed koud te worden.
© 2010 - 2019 Mbfr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verrukkelijke chipolatapudding als kerstdessert"

Infoteur: Mbfr
Laatste update: 02-03-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!