InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Hazelnootschuimtaart

Hazelnootschuimtaart

Hazelnootschuimtaart Deze taart is niet moeilijk om te maken. Doordat het schuimgebak is, is het weer eens iets heel anders. De combinatie van hazelnoten, chocola en slagroom zorgen voor een heerlijke taart.

Wat heeft u nodig voor de taart?

  • 6 eiwitten
  • 1/4 theelepel slagroomversteviger, b.v. van dr.Oetker
  • 85 gram gemalen hazelnoten
  • 300 gram basterdsuiker
  • 2 springvormen van 22 cm.

Klop met een mixer in een vetvrije kom 6 eiwitten met de slagroomversteviger stijf (de eidooiers heeft u niet nodig). Doe er dan per eetlepel de basterdsuiker bij. Als de ene lepel door de eiwitten is geklopt, kan de volgende erbij. Als alle suiker erdoor geklopt is, is het geheel zeer stijf. In totaal moet men ongeveer 10 minuten kloppen. Daarna schept men 40 gram gemalen hazelnoten voorzichtig door de eiwitten. Doe het niet te snel, want dan gaat de lucht eruit.

Het bakken

Zet de oven aan op 175 graden. Op de heteluchtstand is het 160 graden. Bedek de bodem van de springvormen met bakpapier. Verdeel het eiwitmengsel over de 2 springvormen en strijk ze glad. Plaats de vormen in het midden van de voorverwarmde oven. Het is het beste als de vormen naast elkaar staan in de oven. Kan dit niet, omdat de oven te klein is, zet dan één vorm bovenin en de andere vorm onderin. De baktijd is 40 minuten. Na het bakken haalt u de taarten uit de oven, maakt u de rand voorzichtig los en keert u heel voorzichtig de taarten om op een groot bord. De taarten zijn nog heel zacht en daarom trekt u behoedzaam het bakpapier eraf. Zet de taarten weer in de uitgeschakelde oven om te drogen. Het schuim wordt dan bros.

Wat heeft u nodig voor het opmaken?

  • 2 1/2 dl. slagroom
  • 45 gram gemalen hazelnoten. Dat is wat nog over is van de 85 gram.
  • hazelnootpasta

Als de taarten goed gedroogd zijn, kunnen ze opgemaakt worden. Besmeer één van de taarten voorzichtig met hazelnootpasta. Smeer er dan de helft van de geklopte slagroom over. Dan wordt de tweede taart erop gelegd. Deze wordt aan de bovenkant besmeerd met de rest van de slagroom. Tenslotte worden de gemalen hazelnoten over de slagroom gestrooid. Eventueel kan met een spuitzak nog slagroom op de hazelnoten gespoten worden voor een fraai gezicht.

Als een schuimtaart eenmaal is bestreken met b.v. slagroom, wordt het schuim zachter. Als men een schuimtaart bros wil hebben bij het opdienen, bestrijk de taart dan pas een uur vantevoren. Ook als de taart zacht is, blijft de smaak heerlijk.

Andere variaties met schuimgebak

Gebruik dezelfde ingrediënten en hoeveelheid als bij de hazelnoot schuimtaart. Neem een spuitzak en vul die met het mengsel. Neem een bakplaat die bedekt is met bakpapier en spuit het mengsel in cirkels van ongeveer 10 cm. doorsnee op de plaat. Het is handig om van te voren op het bakpapier cirkels te tekenen, zodat alle schuimcirkels dezelfde grootte hebben.

Zet de bakplaat in het midden van de op 150 graden voorverwarmde oven ( hetelucht 135 graden ) en bak de schuimcirkels ongeveer 50 minuten. Laat ze opdrogen in de uitgeschakelde oven. Zijn ze afgekoeld, dan kunnen ze bestreken worden met hazelnootpasta en slagroom en per 2 cirkels op elkaar gelegd worden.

Het is ook mogelijk bij dit laatste recept dat de gemalen hazelnoten en de hazelnootpasta weggelaten worden. De schuimcirkels kunnen dan gevuld worden met slagroom en stukjes ananas erbij. Ook dan smaakt het heerlijk.
© 2010 - 2019 Mbfr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hazelnootschuimtaart"

Infoteur: Mbfr
Laatste update: 03-03-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!