InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Luxe gevulde speculaastaart

Luxe gevulde speculaastaart

Deze speculaastaart is heerlijk voor elk jaargetijde, dus niet alleen voor de periode van Sinterklaas. Door de extra en verrassende ingrediënten is deze taart speciaal en weer heel anders dan gewone speculaastaarten.

Wat heeft u nodig voor de vulling?

  • een pakje amandelspijs van 400 gram, b.v. van dr. Oetker of Baukje
  • 2 eieren
  • 50 gram walnoten
  • 50 gram gedroogde abrikozen
  • 50 gram amandelen
  • 50 gram rozijnen

Meng met een vork de amandelspijs met de losgeklopte eieren. Hak de noten en snijd de gedroogde abrikozen in kleine stukjes. Meng de noten, rozijnen en abrikozen door de amandelspijs.

Wat heeft u nodig voor het deeg?

  • 150 gram bruine suiker of 100 gram en 1 eetlepel vloeibare zoetstof
  • 250 gram bloem
  • 150 gram margarine
  • mespunt zout
  • 10 gram speculaaskruiden
  • eventueel 2 à 3 eetlepels koude melk

Meng met een vork de bloem, de suiker, de margarine, het zout en de speculaaskruiden door elkaar. Is het wat te droog doe er dan 2 of 3 eetlepels melk bij. Als het goed gemengd is, kneed het dan tenslotte wat met de hand, maar het meeste moet al met de vork gedaan zijn.

Neem een springvorm van ongeveer 22 cm. doorsnee of een siliconenvorm met dezelfde doorsnee. Smeer de bodem en zijkant in met wat margarine. Dat is niet nodig voor de siliconenvorm. Bedek de bodem en de zijkant met de helft van het speculaasdeeg. Dit kan met een deegroller. Doe het niet te dik, want anders is er niet genoeg voor de bovenkant. Doe het amandelspijsmengsel in de vorm en strijk het glad. Neem een deegroller en rol de rest van het deeg tot een lap. Daarmee bekleed u de bovenkant van de taart. Tenslotte kan er nog een beetje melk op de bovenkant, maar dat is niet echt nodig.

Oventijd

U verwarmt de oven voor op 175 graden. Wilt u de heteluchtoven gebruiken, dan is het 160 graden. Voor een gewone springvorm plaatst u de taart in het midden van de oven en u bakt de taart in 25 minuten. Voor een siliconenvorm is de baktijd korter. Dat is ook het voordeel van een siliconenvorm. De baktijd is dan 18 minuten. De temperatuur en plaats in de oven is hetzelfde als bij de gewone springvorm.

Na het bakken

Als de taart in een springvorm is gebakken, moet de rand voorzichtig losgemaakt worden en kan de taart afkoelen.
Als het een siliconenvorm is, moet de taart op het rooster uit de oven gehaald worden. De vorm heeft n.l. niet voldoende stevigheid als u de vorm zonder rooster eruit haalt. De taart klapt dan dubbel.Is de taart afgekoeld, dan kan met een speciaal kunststofmes de taart in parten gesneden worden. Zo'n mes is verkrijgbaar bij diverse zaken met huishoudelijke artikelen. Gebruik vooral geen gewoon mes in een siliconenvorm, want dan gaat de vorm kapot.
© 2010 - 2019 Mbfr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Luxe gevulde speculaastaart"

Infoteur: Mbfr
Gepubliceerd: 09-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!