InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kroketten, bitterballen en pasteitjes; lekker om te maken

Kroketten, bitterballen en pasteitjes; lekker om te maken

Kroketten, bitterballen en pasteitjes; lekker om te maken Tijdens de koude wintermaanden maar ook met feestdagen eten we graag een kroketje of bitterbal. Meestal kopen we die uit de diepvries en gaan we frituren. Maar eigenlijk is het veel lekkerder om zelf de kroketten en bitterballen te maken. Vroeger werden rond de feestdagen grote hoeveelheden kroketten zelf gebakken. Het is voordeliger en er is variatie mogelijk. Wie zelf de bitterballen maakt weet precies welke ingrediënten hij of zij gebruikt en de hoeveelheid vet en zout kan beperkt zijn. Door wat mager rundvlees te gebruiken wordt het ook gezonder.

Geen diepvries beschikbaar

Vroeger hadden de meeste gezinnen geen diepvrieskist of kast in huis.Ook in de winkels waren diepvriesproducten niet zo ruim aanwezig als thans het geval is. De meeste producten werden vers bereid en daarom ook werden kroketten en bitterballen altijd zelf gemaakt, vaak in grote hoeveelheden. Voor verjaardagen of tijdens de feestdagen was dit een echte lekkernij waar tijd en aandacht aan werd besteed. We kunnen dit nog steeds zelf maken en dan is het mogelijk om naar eigen smaak te variëren. De klacht van veel mensen is dat de kroketten uit de diepvries vaak teveel zout bevatten. Dit kan men minderen en vervangen door kruiden wanneer men zelf aan de slag gaat. Ook als men een restant rundvlees over heeft is het heel handig om hiermee kroketten te bakken. Hier volgt het recept voor kroketten en bitterballen.

Benodigdheden voor kroketten met rundvlees

  • 500 gram rundvlees
  • 1/2 liter bouillon
  • bouillonblokje
  • laurierblad
  • 6 peperkorrels
  • 1/2 theelepel tijm
  • 50 gram witte bloem
  • 50 gram boter
  • 1 ui
  • 6 gram witte gelatine (bladvorm)
  • 2 eieren
  • paneermeel
  • zout en peper naar behoefte
  • olie om in te frituren.

Bereiding

Neem een pond rundvlees, 1 liter water en trek hiervan een stevige bouillon. Daarna maak je de kroketten of bitterballen waarbij je slechts 1/2 liter van de bouillon gebruikt.

Laat boter met heel fijn gesnipperde ui smelten in een pan met gladde bodem. Daarna bloem toevoegen in gedeelten en goed roeren. Afwisselend bloem en bouillon toevoegen tot een gladde massa ontstaat. Het vlees heel klein snijden of zo mogelijk malen en dit toevoegen met de overige kruiden. Even laten doorkoken tot de bloem gaar is en ondertussen de gelatine even weken in koud water. De pan van het vuur halen en de gelatine toevoegen. Goed roeren. Daarna de massa helemaal koud laten worden in een vrij brede schaal. Vervolgens vorm je de kroketten of bitterballen en wentel ze door paneermeel. Het ei even los kloppen. De kroketten door het losgeklopte ei halen en daarna nogmaals door de paneermeel. Er mogen geen scheurtjes in het buitenste laagje zitten. De olie goed verhitten en de kroketten of bitterballen frituren.

Bitterballen

Om bitterballen te maken gebruik je precies dezelfde ingrediënten maar je vormt er ronde ballen van. Sommige mensen zijn hier heel handig in, voor anderen betekent het wat meer oefenen want de ballen mogen geen vet doorlaten.

Variatie met kip

Men kan voor de bitterballen of kroketten ook heel goed kip nemen. De werkwijze is hetzelfde als boven beschreven. Eventueel wat kipkruiden toevoegen.

Kroketten met vis

Voor mensen die van vis houden is het ook mogelijk om kroketten te maken van vis. De werkwijze is eigenlijk hetzelfde als bij vleeskroketten of bitterballen. Gebruik mooie stukjes witvis, bijvoorbeeld kabeljauw en maak hiervan een ragout met behulp van wat visbouillon, een gesnipperde ui en wat bloem. Voeg als kruiden een theelepel verse dille toe. Ook gebruik je hierbij 6 gram gelatine. De kroketten met vis ook ruim door paneermeel halen alvorens te frituren.

Pasteitjes

Als je wat meer vlees en bouillon hebt is het ook leuk bijvoorbeeld met het restant van het vlees pasteitjes te maken. Dit is vooral lekker met kippenvlees. Hiervoor maak je de ragout op dezelfde wijze als boven beschreven, maar zonder de gelatine.

Benodigdheden

  • Restant vlees of kippenvlees
  • Pasteibakjes kant en klaar gekocht.
  • 1/2 doosje champignons
  • scheutje ongeklopte slagroom
  • scheutje sherry
  • takje peterselie

Voeg een half doosje champignons toe die vooraf zijn schoongemaakt en gebakken. Beetje slagroom toevoegen. Op smaak brengen met scheutje sherry. Pastei bakjes even warm maken in de oven en ze daarna vullen met het ragoûtmengsel. Takje peterselie staat leuk om als garnering te gebruiken.

Variatie van pasteitje met vis

Benodigdheden:
  • gesnipperd uitje
  • stukje kabeljauw
  • verse dille of gedroogd
  • witte bloem
  • scheutje witte wijn

Het is heel goed mogelijk om in plaats van vlees pasteibakjes te vullen met een ragout van vis.Gebruik hiervoor kabeljauw of schelvis. Eerst uitje snipperen.Dan zoals beschreven de bloem toevoegen. Deze vermengen met visbouillon. Lekker wat dille toevoegen en een klein scheutje witte wijn. Een pasteitje van vis kan men ook opdienen in een mooie schelp. Als we een etentje hebben is dit een gemakkelijk klaar te maken voorgerecht waarmee veel succes te oogsten valt.
Gerelateerde artikelen
Zelf kroketten makenZelf kroketten makenHet is mischien wel de lekkerste snack van Nederland. De kroket. Maar weinig mensen kunnen zelf kroketten maken, terwijl…
Gezonde snacks: zalmkroketten en kreeftkrokettenGezonde snacks: zalmkroketten en kreeftkrokettenIn de snackbar is een patatje met daarnaast een kroket erg lekker. Meestal kun je in een snackbar aardappelkroketten, ru…
Snacks uit de frietpan: KrokettenBijna elk gezin in Nederland heeft wel een frietpan in huis. Naast de friet die hierin wordt gebakken, worden er ook ste…
Wat zit er in een kroket?Wat zit er in een kroket?Een typisch Hollandse snack is de kroket; een handzame vleessnack met een goudbruin korstje. Hoewel er jaarlijks meer fr…
De Kwekkeboom kroketEen lekkernij dat niet uit het Nederlandse eten is weg te denken, de kroket. Bijna 100 jaar geleden was het de heer Kwek…
Bronnen en referenties
  • Recepten van Nederlandse voedingsraad uit 1960

Reageer op het artikel "Kroketten, bitterballen en pasteitjes; lekker om te maken"

Reactie

Joke, 03-12-2015 12:52 #1
Als ik gelatine toevoeg aan mijn kroketten, kan ik ze dan nog invriezen? Reactie infoteur, 03-12-2015
Beste Joke,
Dank voor je reactie. het toevoegen van gelatine in een hele kleine hoeveelheid zoals beschreven zou geen bezwaar moeten zijn. Over het algemeen kan je de kroketten dan nog goed invriezen.
Veel succes en vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 10-08-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!