InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Crosne of Japanse aardappel

Crosne of Japanse aardappel

De crosne of de Japanse aardappel, is een heerlijke, vergeten groente. Crosnes bevatten ( ipolysacchariden) inuline en zien er uit als kronkelige wortels, met een dun schilletje.

Crosnessoep

Voorgerecht voor 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 0,75 liter groentebouillon
  • 0,25 liter melk
  • 1 pakje slagroom
  • 500 gram crosnes
  • 25 gram roomboter
  • 25 gram bloem
  • Zout

Bereiding:

Kook de crosnes in een beetje water met wat zout, in ± 15 minuten gaar. Giet de crosnes vervolgens af en haal de schil eraf. Doe de crosnes vervolgens met een beetje water in een keukenmachine en maal ze fijn. Verhit dan de boter in een pan met dikke bodem en voeg hier, al roerend, in een keer de bloem aan toe. Roer het enkele minuten goed door en laat de bloem gaar worden. Schenk dan beetje bij beetje, al roerend de melk en de bouillon erbij, zodat er een mooie gebonden soep ontstaat. Roer vervolgens de fijn gemalen crosnes en wat zout erdoor. Breng de soep aan de kook en laat deze ± 5 minuten zachtjes pruttelen.

Crosnes uit de oven

Hoofdgerecht voor 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 750 gram crosnes
  • 350 gram gemengde paddenstoelen, in stukjes
  • 50 gram kaas, geraspt
  • 0,30 liter volle melk
  • 1 ui, in ringen
  • 25 gram roomboter
  • 25 gram bloem
  • Kerrie
  • Paneermeel
  • Ovenschaal
  • Boter

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 225 graden (stand 6) en vet de ovenschaal in met een beetje boter. Kook de crosnes met een beetje water en zout, in ± 15 minuten gaar. Giet ze vervolgens af, schil de crosnes en laat ze iets afkoelen. Snijd, als ze voldoende zijn afgekoeld de crosnes in plakjes. Verhit vervolgens de roomboter in een koekenpan en roerbak hierin de stukjes gemengde paddenstoelen met wat kerrie en zout. Voeg vervolgens de bloem ineens aan de paddenstoelen toe en roer het enige minuten flink door. Schenk vervolgens beetje bij beetje de melk bij het paddenstoelen mengsel, zodat er een gladde saus ontstaat. Leg vervolgens de plakjes crosnes en ui ringen in de beboterde ovenschaal en schenk de paddenstoelen saus erover. Strooi dan wat paneermeel over de saus en dek het geheel af met de geraspte kaas. Schuif dan de ovenschotel in het midden van de oven en laat het in ± 20 minuten gaar worden. Deze ovenschotel met crosnes smaken prima met een frisse salade.

Gekookte crosnes

Bijgerecht voor 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 850 gram crosnes
  • 35 gram roomboter
  • 1 eetlepel bieslook, fijn gehakt
  • 1 eetlepel peterselie, fijn gehakt
  • Kerrie
  • Peper
  • zout

Bereiding:

Kook de crosnes met een beetje water en zout, in ± 15 minuten gaar. Giet ze vervolgens af en houd ze in een afgedekte schaal warm. Smelt vervolgens op een laag vuurtje de roomboter en roer hier het fijn gehakte bieslook en naar smaak peper en kerrie door. Schenk vervolgens de kruidenboter over de crosnes en garneer ze met de fijn gehakte peterselie.
© 2010 - 2018 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het oranje menuBent u ook zo'n fan van Oranje? U wilt dan ook het lieft een menu met veel oranje, niet te moeilijk, maar wel smakelijk.

Reageer op het artikel "Crosne of Japanse aardappel"

Reactie

Herborist (infoteur), 03-12-2010 14:16 #1
Crosne bevat GEEN insuline, zoals in het artikel beweerd wordt, maar polysacchariden met de naam inuline. Reactie infoteur, 07-12-2010
Hallo Herborist,

Bedankt, ik ga mijn artikel aanpassen. Het is mij zo verteld, misschien heb ik het niet goed begrepen.

met vriendelijke groet,
Anhi

Infoteur: Anhi
Laatste update: 07-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!