InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Ovenschotels met sperziebonen, prei of courgette

Ovenschotels met sperziebonen, prei of courgette

Heerlijke ovenschotels die u een dag van te voren klaar kunt maken, zodat u in no time een stevige maaltijd op tafel kunt zetten.

Sperziebonen uit de oven

Hoofdgerecht voor 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 750 gram sperziebonen
  • 400 gram gare vlees restjes
  • 400 gram kaas, geraspt
  • 1 ei
  • 1 pakje slagroom
  • zout
  • peper
  • roomboter
  • ovenschaal

Bereiding:

Vet de ovenschaal in met wat roomboter en verwarm de oven voor op 220 graden (stand 7). Punt de sperziebonen, breek ze door de midden en spoel ze af met veel koud water.Kook vervolgens de sperziebonen met een beetje water en zout, in ± 10 minuten beetgaar. Giet de bonen daarna goed af. Leg nu de gare stukjes vlees in de ovenschaal en verdeel de sperziebonen er over heen. Meng nu een sausje van het slagroom, de geraspte kaas, het ei en wat peper en zout en schenk dit over de sperziebonen schotel. Schuif vervolgens de bonenschotel in het midden van de oven en laat het in ± 25 minuten gaar en mooi bruin van kleur worden. Serveer aardappelpuree bij de sperziebonen schotel.

Prei uit de oven

Hoofdgerecht voor 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 2 pakjes ontbijtspek (vleeswaren) in stukjes
  • 6 aardappelen, geschild in plakjes
  • 2 deciliter groentebouillon
  • 5 stronken prei, in ringen
  • 200 gram kaas, geraspt
  • 1 pakje slagroom
  • roomboter
  • zout
  • peper
  • paprikapoeder
  • ovenschaalr

Bereiding:

Maak de bouillon en houd deze warm. Vet de ovenschaal in met wat roomboter en verwarm de grill voor. Bak de stukjes spek bruin en knapperig en haal ze dan met een schuimspan uit de koekenpan. Bak vervolgens de plakjes aardappelmet een beetje peper en zout, in het spekvet even aan. Laat dan het overtollige vet weg lopen en schenk de bouillon bij de plakjes aardappel in de pan. Breng het bouillon al roerend aan de kook en zet dan het vuur laag. Doe de deksel op de pan en laat de aardappelen in ± 15 minuten gaar koken. Voeg vervolgens de prei ringen erbij en laat het geheel nog eens­ ± 10 minuten zachtjes pruttelen. Doe dan de stukjes uitgebakken spek en het aardappel/prei mengsel in de ovenschaal. Meng dan een sausje van het slagroom met zout, peper en paprikapoeder en schenk dit over de ovenschotel. Verdeel vervolgens de kaas over de schotel en schuif dan de ovenschaal onder de grill. Laat de prei schotel in ± 25 minuten gaar en mooi bruin van kleur worden.

Courgette uit de oven

Hoofdgerecht voor 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 1 deciliter groentebouillon
  • 6 courgettes, in plakken
  • 100 gram kaas, geraspt
  • 100 gram verse roomkaas
  • 1 pakje slagroom
  • roomboter
  • zout
  • peper
  • 1 ui, fijn gehakt
  • ovenschaal

Bereiding:

Vet de ovenschaal in met wat roomboter en verwarm de oven voor op 220 graden (stand 7).Maak de groentebouillon en houd deze warm. Leg de plakjes courgette in een vergiet en strooi er zout over, laat dit 10 minuten intrekken. Was vervolgens de courgette met veel koud water en drog ze goed af. Verhit vervolgens wat boter in een pan met dikke bodem en roerbak hierin de schijfjes courgette met een beetje zout en peper, op een laag vuurtje. Schenk na enkele minuten de bouillon bij de courgette en laat het ± 10 minuten sudderen. Giet vervolgens de courgette af en vang het kookvocht op. Roer vervolgens de roomkaas, 2 deciliter kookvocht, de fijn gehakte ui, en de kaas blokjes door elkaar en meng het door de courgette. Schep dan het courgette mengsel in de ovenschaal. Schuif vervolgens de ovenschaal in het midden van de oven en laat de ovenschotel met courgette in ± 20 minuten gaar worden.
Gerelateerde artikelen
Stoofpotje met rundvlees, Indonesische jachtschotelEen stoofpotje met rundvlees of een Indonesische jachtschotel zijn altijd lekker en niet moeilijk om te maken.
Ovenschotel met brie of prei of sperziebonenHeerlijke ovenschotels, simpel en snel klaar, zeker als je het een dag van te voren klaar maakt. Als je dan de oven van…
Recepten jachtschotel en stoofschotel met bier of wijnMakkelijk om te maken stoof- of jachtschotel. Deze gerechten worden nog lekkerder van smaak als u ze een dag van te vore…
Soeprecepten: Italiaanse minestrone of KaassoepHeeft u zin om een heerlijke soep te maken, maak dan één van de onderstaande soepen. Italiaanse minestrone of Kaassoep!…
Winterse stoofpotjesStoofpotjes, lekker en gemakkelijk om te maken. Ik ruik nu al de heerlijke geur van ui ,spek en vlees in huis.

Reageer op het artikel "Ovenschotels met sperziebonen, prei of courgette"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 30-11-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!