InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zwarte olijvenjam, wilde rode rozengelei en pruimenjam

Zwarte olijvenjam, wilde rode rozengelei en pruimenjam

Wie houd er nou niet van jam of gelei? Gewoon voor op de boterham, maar ook lekker door de yoghurt of als tussendoortje op toast.

Zwarte olijvenjam

Confiture d'olives

Wat heb je nodig:

  • 250 gram zwarte olijven ( bijvoorbeeldProvence)
  • 175 gram suiker
  • 100 ml Noilly Prat (Franse vermouth, uit de buurt van Marseille)
  • 1 citroen, geperst
  • 1 theelepel venkelzaad (gekneusd)
  • schone potten met afsluitbare dop

Bereiding:

Spoel de olijven flink met warm water, droog ze en hak ze vervolgens in grove stukken. Doe de vermouth met de suiker in een pan met dikke bodem en verwarm het op een half hoog vuur, al roerend, tot alle suiker is opgelost. Voeg vervolgens de olijven er bij en breng alles al roerend, op een hoog vuur aan de kook. Draai vervolgens het vuur laag en laat de jam in ± 15 minuten zachtjes door pruttelen. Roer de jam af en toe flink door en voeg op het laatst het citroensap en de gekneusde venkelzaadjes er door. Schenk de olijvenjam dan in schone potten en sluit ze goed af, zet ze op de kop, zodat ze vacuüm zuigen. Laat de olijvenjam minstens 1 week staan voor dat je ze op eet. Deze zwarte olijvenjam smaakt aangenaam op een stokbroodje of een toastje.

Wilde rode rozengelei

Wat heb je nodig:

  • 150 gram (riet)suiker
  • 1 liter water
  • 1 citroen
  • 50 rode rozen blaadjes, het liefst van wilde rozen
  • Schone potten met afsluitbare dop

Bereiding:

Knip als eerste alle witte en harde stukjes van de rozenblaadjes af. Pers dan de citroen en houd het sap apart. Doe vervolgens in een pan met dikke bodem het water en los hier al roerend de suiker in op, zodat er een stroperig mengsel ontstaat. Voeg dan het citroensap en de rozenblaadjes toe en breng het opnieuw, al roerend aan de kook. Als u dat lekker vindt kunt u ook een klein beetje citroenschil geraspt toe voegen. Zet vervolgens het vuur laag en laat de jam, onder af en toe roeren, in ± 1 uur dik(ker) worden. Schenk daarna de wilde rode rozengelei in schone potten en sluit ze goed af, zet ze op de kop, zodat ze vacuüm zuigen. Deze wilde rozengelei smaakt heerlijk op een beschuitje of een boterham.

Pruimenjam

Wat heb je nodig:

  • 1 kilo pruimen
  • 1 kilo suiker
  • Beetje water
  • 3 tot 5 schone potten met afsluitbaar deksel

Bereiding:

Was de pruimen en snijd eventuele zwarte en harde stukken eruit. Halveer vervolgens de pruimen en haal de pitten eruit. Breng dan in een pan met dikke bodem een beetje water, met de pruimen, al roerend, aan de kook. Laat de massa, onder af en toe roeren, flink inkoken ( tot 2/3). Voeg dan de suiker toe, roer flink en laat de jam nog ten minste 10 minuten koken. Schenk daarna de pruimenjam in schone potten en sluit ze goed af, zet ze op de kop, zodat ze vacuüm zuigen. Pruimenjam smaakt prima op brood, maar is ook erg goed door de yoghurt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwarte olijvenjam, wilde rode rozengelei en pruimenjam"

Reactie

Tineke, 03-06-2016 13:33 #1
Ik wil graag de rozenjam maken en dit lijkt mij een goed en eenvoudig recept. Maar gaan de rozenblaadjes ook mee in de pot? Bij de meeste recepten worden ze eruit gehaald. Of misschien is het dan beter om ze te pureren?
Grt Tineke

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 06-09-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!