InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Pittige rijst, rijst met kip en kerrie rijst

Pittige rijst, rijst met kip en kerrie rijst

Leuk om te maken en u gast voor te zetten, maar nog veel beter is het om van deze heerlijke gerechten te proeven en te genieten.

Pittige rijst

Hoofdgerecht voor 4 of 5 personen

Wat heb je nodig:

  • 4 deciliter water
  • 600 gram pastasaus
  • 500 gram risotto rijst
  • 230 gram (2 potjes) asperges, voorgekookt, in stukjes
  • 200 gram ham, in stukjes
  • 100 gram Parmezaanse kaas, geraspt
  • 2 stronken prei, in ringen
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 theelepel sambal
  • Peper
  • Zout

Bereiding:

Verhit de olijfolie in een pan met dikke bodem en roerbak hierin de prei ringen, de sambal en een beetje peper en zout, ± 4 minuten. Voeg vervolgens de stukjes ham toe en roerbak alles nog eens 2 minuten. Doe daarna de risotto rijst, de pastasaus en 3,5 deciliter water bij het prei/ham mengsel en breng het al roerend aan de kook. Zet vervolgens het vuur laag, doe de deksel op de pan en laat het gerecht ± 30 minuten, zachtjes sudderen. Roer af en toe de rijst even door en voeg eventueel, als de rijst te droog wordt kokend water toe. Gril ondertussen in een grilpan de stukjes asperge even aan, zodat ze mooi bruin en warm worden, ± 3 minuten. Schep, als de risotto rijst gaar is deze in een grote schaal en garneer deze pittige rijst met de gegrilde stukjes asperge en de geraspte Parmezaanse kaas. Deze pittige rijst smaak prima met een frisse (komkommer) salade.

Kip met rijst

Hoofdgerecht voor 4 personen:

Wat heb je nodig:

  • 0,5 liter water
  • 350 gram rijst
  • 150 gram jong belegen kaas, geraspt
  • 1 braadkip, in stukken
  • 1 ui, in dunne ringen
  • 5 eetlepels olijfolie
  • Kipkruiden

Bereiding:

Dep de stukken kip droog met keukenpapier en wrijf ze daarna in met kipkruiden. Verhit dan in een pan met dikke bodem (bijvoorbeeld braadpan) de olijfolie en bak hierin de stukken kip, op een half hoog vuur, rond om bruin. Bak de laatste 5 minuten de ui ringen op een hoog vuur even mee en blus het af met water. Voeg vervolgens de rijst toe en breng het water al roerend aan de kook. Zet vervolgens het vuur laag, doe de deksel op de pan en kook de rijst en kip in een half uur gaar. Giet vervolgens de rijst af, haal de stukken kip eruit en roer dan de geraspte kaas door de rijst. Leg vervolgens de stukken kip boven op de rijst. Deze kip met rijst schotel smaakt prima met een tomatensalade.

Kerrierijst

Hoofdgerecht voor 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 0,5 liter kippenbouillon
  • 400 gram kippenvlees
  • 250 gram rijst
  • 3 uien, in dunne ringen
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 3 eetlepels droge sherry
  • 2 theelepels (pittige) kerrie
  • 2 tomaten, in plakjes
  • Chilisaus
  • Zout
  • Peper

Bereiding:

Verhit in een pan met dikke bodem de olijfolie en bak hierin de ui ringen, aan tot ze lichtbruin van kleur zijn. Voeg vervolgens het kerriepoeder en de stukjes kip toe en roerbak alles tot de stukjes kip mooi bruin van kleur zijn. Doe dan de sherry, peper, zout en chilisaus naar smaak erbij en roer alles nog enkele minuten. Vervolgens de kippenbouillon en rijst bij aan de pan toevoegen, en roeren tot het kookt. Dan het vuur zacht zetten, de deksel op de pan doen en de kip kerrie in een half uurtje gaar laten worden. Serveer de kip kerrie rijst met de plakjes tomaat als garnering.
© 2010 - 2017 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pittige rijst, rijst met kip en kerrie rijst"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 19-07-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!