InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Aspergesla, asperges met saus, asperge/sperziebonensalade

Aspergesla, asperges met saus, asperge/sperziebonensalade

Het is weer asperge tijd. Heerlijk hoe de lente zich altijd aankondigt met deze goddelijke groente. Gewoon lekker gekookt of als lichte maaltijd salade, kies zelf maar.

Aspergesla

Groentegerecht, klaar in 10 minuten

Wat heb je nodig 2 personen:

  • 2 potjes asperges
  • 2 eetlepels mayonaise
  • Basilicum, fijn gehakt
  • Bieslook, fijn gehakt
  • Paprikapoeder

Voor de dressing:
  • mosterd
  • Olie
  • Citroensap
  • Peper
  • Zout
  • Suiker

Bereiding: Maak de asperges warm, maar laat ze niet koken. Doe ze daarna in een vergiet en vang het groentevocht op. Maak vervolgens een dressing van mosterd, olie, citroensap een beetje peper, zout en suiker. Snijdt de asperges in stukjes en doe ze samen met de mayonaise en wat groentevocht in een schaal. Schenk vervolgens de dressing erbij en schep alles goed door elkaar. Garneer de aspergesla met het fijn gehakte basilicum en bieslook en strooi er voor de kleur nog wat paprikapoeder over. Aspergesla smaakt goed met gebakken aardappeltjes.

Asperges met saus

Groentegerecht, klaar in 40 minuten

Wat heb je nodig voor 4 personen:

  • 500 gram asperges, geschild
  • 2 theelepels dille, fijn gehakt
  • 2 theelepels citroensap
  • Peper
  • Zout

Voor de saus:
  • 50 gram boter
  • 4 eierdooiers
  • Citroensap
  • Zout

Bereiding: Zet een (asperge) pan met ruim kokend water en wat zout op en breng het water aan de kook. Laat dan de asperges in de pan glijden en zet het vuur laag. Laat de asperges vervolgens in ± een half uur gaar worden met de deksel op de pan. Maak ondertussen de saus, klop daarvoor de eierdooiers met een beetje citroensap en zout flink los. Breng een pannetje met water aan de kook en verwarm de geklopte eieren au bain marie in het pannetje water. Klop af en toe de saus goed door en laat de eiersaus dik worden. Smelt vervolgens het boter in een pannetje en voeg al kloppend beetje bij beetje de gesmolten boter bij de eier saus, zodat er een mooie romige eier/boter saus ontstaat. Doe vervolgens de asperges in een vergiet en laat ze goed uitlekken. Leg vervolgens de asperges in een schaal en schenk de saus erover. Garneer de asperges met de fijn gehakte dille.
Tip: Vang het kookvocht op, snijdt wat asperges in stukjes en maak met kruiden bouillonblokje een heerlijk soepje vooraf.

Asperge/sperziebonen salade

Groentegerecht, klaar in 20 mintuen

Wat heb je nodig voor 4 personen:

  • 200 gram sperziebonen, schoon gemaakt
  • 200 gram asperges, schoon gemaakt

Voor de dressing:
  • 2 eetlepels walnootolie
  • 2 eetlepels gemengde zaden
  • 3 theelepels witte wijn azijn
  • 3 theelepels sesamolie
  • Snufje suiker

Bereiding: Kook de asperges en sperziebonen, apart in een pan met veel water en een beetje zout, ongeveer 15 minuten, zodat ze beet gaar zijn. Doe vervolgens de asperges en sperziebonen in een vergiet en laat de groenten goed uitlekken. Maak ondertussen een dressing van de walnootolie, de witte wijn azijn, de sesamolie en een snufje suiker. Bak dan in een droge koekenpan de gemengde zaden ongeveer 1 minuut. Snijdt vervolgens de asperges en sperziebonen in niet al te kleine stukjes en schep de dressing er door. Garneer de salade met de gebakken zaden.
© 2010 - 2018 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aspergesla, asperges met saus, asperge/sperziebonensalade"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 10-05-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!