InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten jachtschotel en stoofschotel met bier of wijn

Recepten jachtschotel en stoofschotel met bier of wijn

Makkelijk om te maken stoof- of jachtschotel. Deze gerechten worden nog lekkerder van smaak als u ze een dag van te voren bereidt, de kruiden kunnen dan goed door het gerecht trekken.

Stoofpotje met bier

Wat heb je nodig:

  • 700 gram sukadelapjes
  • 150 gram ontbijtkoek, in stukjes
  • 8 jeneverbessen, geplet
  • 4 kruidnagelen
  • 2 tomaten, in plakjes
  • 2 uien, in vieren
  • 2 laurierbladeren
  • 1 bakje champignons, gehalveerd
  • 1 winterwortel, grote stukken
  • 1 flesje bier
  • 1 prei, grote stukken
  • Stukje foelie
  • Boter
  • Pittige mosterd
  • Zout
  • Peper

Bereiding:

Besmeer de sukadelapjes met mosterd en strooi er zout en peper over. Verhit in een braadpan boter en braad hierin het sukadevlees tot ze rondom mooi bruin van kleur zijn. Voeg vervolgens de stukken prei, winterwortel en de ui toe en roer alles goed door. Laat alles 10 minuten sudderen, roer af en toe flink om. Voeg vervolgens de plakjes tomaat, de champignons, de foelie, de jeneverbes, de kruidnagelen, de laurierbladeren, de ontbijtkoek en het bier erbij. Breng het stoofpotjes al roerend aan de kook en zet dan het vuur laag en doe de deksel op de pan. Laat het stoofpotje zo 4 uur sudderen. Haal vervolgens de sukadelapjes en de champignons uit de pan en houdt deze apart. Doe de rest van de braadpan door een zeef en vang de saus op. Doe vervolgens de saus, de sukadelapjes en de champignons terug in de braadpan en laat het stoofpotje nog een half uurtje zachtjes door koken. Dit stoofpotje smaakt heerlijk bij patat of andijviestamppot.

Jachtschotel

Wat heb je nodig:

  • 5 deciliter melk
  • 2 deciliter bouillon (of jus verdund)
  • 1,5 kilo aardappelen, geschild
  • 500 gram uien, gesnipperd
  • 400 gram gaar vlees (wild), naar keuze in stukjes
  • 100 gram boter
  • 3 goudrenetten, geschild in plakjes
  • 1 ei
  • Laurierblad
  • Kruidnagelpoeder
  • Nootmuskaatpoeder
  • Zout
  • Peper

Bereiding:

Verwarm de oven voor op stand 5 (220 graden). Kook de aardappelen in flink water met wat zout, in ± 25 minuten gaar. Ondertussen wat boer verhitten en de ui fruiten, tot ze bruin van kleur zijn. Voeg vervolgens de stukjes vlees, laurierblad, wat kruidnagelpoeder, zout en peper, bij de ui en laat deze al roerend even mee warmen. Schenk vervolgens de bouillon erbij en breng het aan de kook. Zet dan het vuur laag en laat onder af en toe goed roeren de ingrediënten, met de deksel op de pan, 30 minuten zachtjes pruttelen. Giet dan de aardappelen af en laat ze even droog stomen. Breng ondertussen de melk aan de kook. Maak een lekker luchtige puree van de aardappelen, de hete melk,50 gram boter, het ei, een beetje peper en nootmuskaat. Beboter een ovenschaal met een inhoud van 2,5 liter. Haal vervolgens het laurierblad uit de pan met het vlees en doe de helft ervan in de ovenschaal. Leg de helft van de plakjes appel op het vleesmengsel en doe de helft van de aardappelpuree op de appels. Daar boven op de rest van het vlees, dan de appels en als laatste de puree. Smelt de rest van de boter en schenk dit over de aardappelpuree. Zet de ovenschotel 10 minuten onder de grill, totdat de jachtschotel mooi lichtbruin van kleur is.

Stoofpotje met witte wijn

Wat heb je nodig:

  • 2,5 deciliter bouillon
  • 1,5 deciliter droge witte wijn
  • 700 gram aardappelen, geschild
  • 400 gram tomaten, ontveld in plakjes
  • 4 lamskoteletten
  • 4 groene paprika's, in reepjes
  • 2 uien, in ringen
  • 8 eetlepels olie
  • 4 eetlepels bloem
  • Paprikapoeder
  • Zout
  • Cayennepeper

Bereiding:

Vet de ovenschaal in met wat olie. Verwarm de bouillon en houdt deze warm. Verwarm de oven voor op 200 graden (stand 4) Meng de bloem, wat paprikapoeder, zout en peper en wentel daar om en om de lamskoteletten door. Verhit in een pan met dikke bodem 5 eetlepels en bak hierin de koteletten aan beide kanten mooi bruin. Doe dan de ui erbij en fruit deze even mee. Voeg vervolgens de reepjes groene paprika en de droge witte wijn toe, roer het goed door en laat het grootste gedeelte van de wijn verdampen. Doe daarna de plakjes tomaat erbij en zet dan het vuur laag. Doe de deksel op de pan en laat het 20 minuten sudderen. Voeg na 20 minuten de bouillon, een snufje aroma en cayennepeper bij de lamskoteletten en schep alles nog eens goed door. Kook ondertussen de aardappelen in weinig water 15 minuten en giet ze daarna af. Snijd de aardappelen in dunne plakjes en leg deze in de ovenschaal. Strooi wat zout over de aardappel plakjes en schep het vleesmengsel met de bouillon er boven op. Doe dan de deksel op de ovenschaal en schuif het de stoofschotel nog 55 minuten in de voorverwarmde oven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recepten jachtschotel en stoofschotel met bier of wijn"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 26-01-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!