InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Vegetarische gerechten met bonen en linzen

Vegetarische gerechten met bonen en linzen

Lekkere vegetarische gerechten, van bruine bonen en linzen. Voedzaam, niet moeilijk om te maken en gezond.

Bonengehakt

Vegetarisch bijgerecht

Wat heb je nodig:

  • 150 gram champignons, gesnipperd
  • 0,5 kop bruine bonen, gaar
  • 2 uien, gesnipperd
  • 2 groene paprika's, gesnipperd
  • 1 laurierblad
  • 1 citroen, geperst
  • 1 eetlepel gomasio (sesamzout)
  • Paneermeel
  • Olie

Bereiding:

Als u het gehakt van gedroogde bruine bonen wilt maken ga dan als volgt te werk. Doe de bruine bonen in een pan met zoveel water dat ze onder staan. Breng het water aan de kook, haal de pan daarna van het vuur en laat de bonen minstens 1 nacht weken. De volgende ochtend voegt u dan het laurierblad bij de bruine bonen en kookt vervolgens de bonen in het weekwater gaar. Als u bonen uit blik gebruikt verwarm deze dan met het laurierblad. Vervolgens het laurierblad verwijderen en de bruine bonen met het citroensap fijn maken. Dit gaat het snelst met een keukenmachine. Doe vervolgens de ui, de paprika, de champignons en het zout bij de bonen en maal alle ingrediënten goed door elkaar. Maak van het bruine bonen deeg platte ballen en wentel ze door het paneermeel. Verhit dan de olie in een koekenpan en bak de bruine bonen gehaktballen vlug aan alle kanten. Let op bak ze niet te lang, ze hoeven alleen maar warm te worden. Serveer het bonengehakt warm of koud met brood en smaakt ook prima bij gebakken aardappelen en sla.
Deze gehaktballen kunnen ook met linzen worden gemaakt.

Romeinse bonenschotel

Vegetarisch hoofdgerecht

Wat heb je nodig:

  • 2 tomaten, in plakjes
  • 2 wortels, in plakjes
  • 1 stengel selderie, in stukjes
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 teentje knoflook, uit de knijper
  • 0,5 blik bruine bonen(of 1 kop gedroogde bonen), gaar uitgelekt
  • 2 koppen (bruine) rijst, gaar
  • 1 eetlepel geraspte kaas
  • 3 theelepels basilicum, gedroogd
  • 3 theelepels zout
  • 1 theelepel oregano
  • 1 theelepel peterselie, fijn gehakt
  • Klontje boter
  • Olie
  • Peper
  • Zout

Bereiding:

Kook de bruine bonen en de rijst gaar. Doe wat olie in een pan met dikke bodem en fruit hierin de ui, het knoflook, de selderij, de wortels, de peterselie, de oregano en het basilicum, tot de ui goudgeel van kleur is. Roer vervolgens de bruine bonen en de tomaat erdoor en laat deze warm worden. Maak het geheel op smaak met zout en peper en houdt het warm. Roer vervolgens een klontje boter en de geraspte kaas door de rijst en doe het in een grote schaal. Maak in het midden van de rijst een kuiltje en schep hierin het bonenmengsel. Deze Romeinse bonenschotel smaakt prima met een schaal aangemaakte sla.
Deze Romeinse schotel kan ook met andere peulvruchten( linzen, kapucijners) worden gemaakt.

Pikante linzenschotel

Vegetarisch hoofdgerecht

Wat heb je nodig:

  • 200 gram jonge kaas, geraspt
  • 0,5 kop belegen kaas, geraspt
  • 1,5 kop bruine rijst, gaar
  • 0,5 kop linzen, gaar
  • 1 ui, geraspt
  • 1 rode paprika, gesneden
  • 1 teentje knoflook, uit de knijper
  • 1 bakje kwark
  • Melk
  • Verse kruiden, naar keuze

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 175 graden. Kook vervolgens de rijst en linzen gaar, zoals u gewend bent. Roer vervolgens de rijst, de linzen, het knoflook, de ui en de paprika goed door elkaar. Verdun de kwark met een scheutje melk. Schep vervolgens een beetje van het rijst/linzen mengsel in een ovenschaal en leg strooi daar overheen wat jonge kaas en de verdunde kwark. Doe daar bovenop weer een beetje rijst/linzen mengsel en ga zo laag voor laag verder, eindig met het rijst/linzen mengsel. Schuif dan de ovenschaal in het midden van de voorverwarmde oven en laat het 1 uur garen. Garneer de ovenschotel met de belegen kaas en de verse kruiden. Deze linzenschotel smaakt prima met een schaal frisse sla.
© 2010 - 2017 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bruine bonen schotelsLekker koken met bruine bonen, vegetarisch of met worst, met een frisse sla of uit de oven, het kan allemaal.
Recepten met bruine bonenLekkere verschillende gerechten met bruine bonen, heerlijk en gezond, wie wil dat zijn gasten nou niet voorzetten?
Vegetarische gehaktballenZet eens wat anders op tafel, eet bijvoorbeeld eens 1 dag in de week vegetarisch, lekker anders en goed voor het milieu.
Italiaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwtenItaliaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwtenTypisch een gerecht als u na het werk geen tijd of zin hebt om uitgebreid te koken. Ook heel lekker op warme zomerdagen.…
Verrassende eenpansgerechten met fruitVeel mensen zullen niet snel fruit toevoegen aan een warm gerecht. Toch is er veel voor te zeggen om dat juist wel te do…

Reageer op het artikel "Vegetarische gerechten met bonen en linzen"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 11-01-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!