InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Variëren met witlof

Variëren met witlof

Lekker witlof en nu volop te verkrijgen. Het is niet alleen heel erg lekker maar ook heel gezond en vochtafdrijvend. Witlof kan op vele manieren worden klaar gemaakt, gekookt, gebakken, rauw of uit de oven, kies maar uit.

Witlof gekookt

Als u gekookte witlof wilt eten, houdt er dan rekening mee dat de groente (net als bijvoorbeeld andijvie) erg slinkt. U hebt er dus veel van nodig om genoeg over te houden voor een maaltijd.

Voor vier personen, heb je nodig:

  • 1 kilo witlof
  • 0,5 eetlepel maïzena
  • Melk
  • Zout

Bereiding:

Was het witlof goed af met warm water, het warme water zorgt ervoor dat het witlof minder bitter smaakt Snijdt de pit eruit, dit is het harde gedeelte dat midden in het witlof zit, de pit kun je overigens wel eten, maar smaakt bitter. Ook kan de pit met een appelboor verwijderd worden. Snijdt vervolgens het witlof en doe het in een pan met een beetje zout en een klein beetje water. Laat het aan de kook komen. Laat het vervolgens ongeveer 20 minuten op een zacht vuurtje doorkoken met het deksel op de pan. Maak ondertussen een glad papje van de maïzena en de melk. Giet nu de witlof af, zet het terug op het vuur en maak de witlof aan met het maïzena papje. Roer alles goed door en laat het nog even goed door koken. Als je geen maïzena in huis hebt, kan je ook een groentesaus uit de winkel gebruiken.

Witlof salade (rauw)

Voor 4 personen heb je nodig:

  • 6 stronkjes witlof
  • 0,5 appel, geschild en in kleine stukjes
  • 1 worteltje, geschrapt en in dunne plakjes
  • 1 kleine ui, schoongemaakt en fijngemaakt
  • 2 augurken, in kleine stukjes gesneden
  • Zilveruitjes, naar keus
  • 2 eetlepels mayonaise (of half yoghurt, half mayonaise)
  • Citroensap
  • Zout
  • Peper

Bereiding:

Was het witlof goed af met warm water, het warme water zorgt ervoor dat het witlof minder bitter smaakt. Maak dan de witlofstronken goed droog. Snijdt vervolgens de pit eruit, of boor deze eruit met een appelboor. Snijd dan het witlof in kleine sliertjes en doe ze in een schaal samen met de stukjes appel en meng er een klein scheutje citroensap door, Het citroensap zorgt dat het witlof en de appel mooi wit van kleur blijven Schep daarna de wortel, ui, augurken, zilveruitjes en de mayonaise er door en meng alles goed door elkaar. De witlofsalade kan eventueel op smaak worden gemaakt met wat zout en peper. Heerlijk bij bijvoorbeeld gebakken aardappelen.

Witlof met ham en kaas (uit de oven)

Voor 4 personen heb je nodig:

  • 10 stronkjes witlof
  • 2 pakjes gesneden ham
  • 1 zakje geraspte oude kaas (of kaas na keus)
  • Zout

Bereiding:

Was het witlof goed af met warm water, haal de pit eruit en doe de stronken in een pan met een klein beetje water. Kook de witlofstronken 5 minuten met een beetje zout. Giet daarna het witlof af en laat ze goed uitlekken in een vergiet en wat afkoelen. Draai daarna een (of twee) plak (ken) ham om een stronk witlof en leg deze in een ovenschaal. Doe dit met alle stronken en strooi vervolgens de kaas erover. Schuif het witlof nu in een voorverwarmde oven van 175 graden (stand 3-4) en laat het in een half uur gaar worden. Mooi gerecht voor bijvoorbeeld het kerstdiner.

Gekarameliseerde witlof (gebakken)

Voor 4 personen heb je nodig:

  • 6 stronkjes witlof
  • 2 eetlepels boter
  • 2 eetlepels honing of suiker
  • Scheutje water
  • Zout
  • Peper
  • Snufje tijm

Bereiding:

Was het witlof goed af met warm water en maak de stronken vervolgens goed droog. Snijdt of boor de pit er uit en snijdt het witlof in dunne slierten, Doe vervolgens de boter in een koekenpan met dikke bodem en bak hierin het witlof ongeveer 5 minuten. Voeg dan zout, peper, tijm, water en honing toe, roerbak alles op een hoog vuur tot het witlof beetgaar is en lichtbruin van kleur en gekarameliseerd is, ongeveer 3 minuten. Heerlijk als voorafje, maar ook lekker met gebakken aardappelen.
© 2009 - 2017 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eiercocktail, garnalencocktail, eiersaladeLekkere voorgerechten voor bij een feestelijke maaltijd, maar ook op een door de weekse dag fleurt u maaltijd er van op.

Reageer op het artikel "Variëren met witlof"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 27-11-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!