InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Winterkost: recept voor soep

Winterkost: recept voor soep

Winterkost: recept voor soep Soep als voorgerecht of als hoofdmaaltijd doet het altijd goed, niet alleen in Nederland. Soep is in vele landen onderdeel van de traditionele keuken. Soep is ook echte winterkost. Zeker de soeprecepten in dit artikel. Door toevoeging van echte winterse ingrediënten als knoflook, aardappel, venkel, bieten en knolselderij, serveert u een stoere winterse soep op tafel. Soep waarin aardse knollen en bollen de smaakmakers zijn. Bovendien brengt elk recept een vleugje buitenland met zich mee.

Soeprecepten

Franse knoflooksoep (Soupe à l´ail)

Een heerlijk winters voor- of lunchgerecht voor 4 personen. Knoflook wordt in de Franse keuken heel vaak gebruikt. In veel traditionele gerechten zit knoflook. De knoflook wordt op veel verschillende manieren toegevoegd aan een gerecht. Voor ingrediënt in sauzen wordt de knoflook eerst geperst. In stoofschotels wordt fijngesneden en daarna gebakken knoflook gebruikt. En als laatste voor de soep wordt de knoflook eerst geroosterd. Zo ook bij deze Franse knoflooksoep.

Ingrediënten

  • 4 hele bollen knoflook
  • 1 el. verse tijmblaadjes
  • Versgemalen zeezout en zwarte peper
  • 4 el. olijfolie
  • 25 gr. bloem
  • 1 volkoren stokbrood
  • 50 gr. geraspte Franse gruyèrekaas
  • 25 gr. rucola

Bereiding

Verwarm de oven voor op 150°C. Maak de knoflook schoon, halveer de teentjes en leg ze in een kleine braadslede. Strooi de verse tijmblaadjes, peper en zout erover. Druppel er 3 eetlepels olijfolie overheen. Rooster de knoflook ruim een uur in de oven tot ze zacht en goudbruin zijn. Laat ze vervolgens afkoelen en knijp ze met de hand uit boven de soeppan. Schenk het bakvet uit de braadslede erbij en maak alles fijn met een vork. Strooi de bloem erover en verwarm het geheel op een zacht vuur. Voeg dan, al roerend, 1 ltr. warm water toe en blijf roeren tot de soep goed gebonden is. Eventueel de soep pureren tot hij mooi glad is. Breng dan de knoflooksoep op smaak met 1 eetlepel zeezout en flink wat zwarte peper. Laat nu nog 20 minuten zachtjes doorkoken. Snijd van het stokbrood 8 dunne, schuine plakken, bestrooi ze met kaas en laat ze onder de grill in 2 à 3 minuten goudbruin worden. Schep de hete knoflooksoep in warme diepe borden en leg de stokbroodsneetjes erop. Garneer de broodjes met een beetje rucola.

Braziliaanse zoete aardappelsoep

Met deze gemakkelijk te bereiden soep zet u in een handomdraai een voedzaam voorgerecht op tafel. Het onderstaande recept is voor 4 personen.

De voor deze soep gebruikte zoete aardappel komt oorspronkelijk uit Brazilië. In ons land vinden we ze inmiddels ook in de schappen van de meeste supermarkten. Zoete aardappelen kunnen worden gestampt, gefrituurd, gebakken en geroosterd. Er zijn 2 varianten; met wit en met oranje vruchtvlees. De smaak is hetzelfde, maar voor deze soep is de zoete aardappel met oranje vruchtvlees wat decoratiever.

Ingrediënten

  • 25 gr. boter
  • 1 grote ui
  • 4 rijpe tomaten
  • 1 tl. chilipoeder
  • 500 gr. zoete aardappelen
  • 1½ l. vleesbouillon
  • Versgemalen zwarte peper, zout
  • 50 gr. feta
  • 2 el. verse korianderblaadjes

Bereiding

Smelt de boter in de soeppan en fruit daarin de gesnipperde ui op heel laag vuur glazig. Ontvel de tomaten, snij ze in vieren en verwijder de zaadjes. Hak het vruchtvlees fijn. Schep de tomatenstukjes en de chilipoeder door de ui en bak het geheel ± 5 minuten op zacht vuur. Schil de zoete aardappelen en snij ze in blokjes. Schep de aardappelblokjes door het tomatenmengsel en voeg dan ook het vleesbouillon toe. Breng alles aan de kook en laat het daarna in 10-15 minuten, op matig vuur, garen. Pureer de soep met de staafmixer en warm hem nog even zachtjes door. Breng op smaak met peper en zout. Schep de soep in vier warme wijde kommen en garneer met verkruimelde feta en blaadjes koriander. Geef er wat kaasstengels bij.

Italiaanse venkelsoep uit de oven

Een heerlijke maaltijdsoep voor 4 personen. Venkel, finocchio in het Italiaans, is een echte wintergroente. Met zijn bijzondere smaak, licht naar anijs smakend, is het een bijzondere toevoeging in salades, stoofschotels en soepen.

Ingrediënten

  • 100 gr. salami (in blokjes)
  • 250 gr. pittige Italiaanse verse worstjes of saucijsjes
  • 600gr. verse spinazie
  • 2 venkelknollen
  • 3-4 el. extra vierge olijfolie
  • Versgemalen zwarte peper, zout
  • 1½ l. warme kippenbouillon
  • 150 gr. pecorino

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200°C. Bak de blokjes salami in een koekenpan zachtjes uit tot ze knapperig zijn. Schep ze op een bord. Bak nu de saucijsjes in 10-15 minuten rondom bruin en gaar. Was de spinazie en laat ze in een vergiet uitlekken. Maak de venkelknollen schoon en snij ze in dunne reepjes. .Verhit 2-3 eetlepels olie in een wok en roerbak de venkel beetgaar. Schep de venkel op een bord en roer er peper en zout doorheen. Roerbak nu de spinazie en laat ze, al omscheppend, slinken. Bestrooi ook de spinazie met peper en zout.

Snijd de saucijsjes in plakken en verdeel ze met de blokjes salami over vier grote ovenvaste (soep)kommen. Schep de spinazie en de venkel in de kommen en giet er de kippenbouillon overheen. Strooi er dan een dikke laag pecorino over en schuif de soepkommen in de oven. Laat de kaas smelten en de soep in ± 20 minuten goed heet worden. Serveren met grof volkorenbrood.

Hollandse bietensoep

Voorgerecht voor 4 personen. Bieten horen bij de Hollandse keuken. Ook in de winter is het een heerlijke groente, vol vitamine C. Bieten zijn lekker zoet van smaak en zijn heerlijk in salades, als groente, of in de soep.

Ingrediënten

  • 250 gr. gekookte bietjes
  • 15 gr. boter
  • 1 el. geraspte mierikswortel (potje) of mosterd
  • 1 l. kippenbouillon
  • Versgemalen peper, zout
  • 1 dunne prei
  • 50 gr. paling of achterham
  • 1 bekertje zure room
  • 1 el. verse dille

Bereiding

Wrijf het velletje van de bietjes en hak ze in blokjes. Verwarm de boter in de soeppan en schep de bietjes met de mierikswortel erdoor. Laat de bietjes 3-4 minuten smoren. Schenk dan de kippenbouillon erbij en breng het geheel al roerend aan de kook. Breng op smaak met de peper en zout en laat de bietensoep 15 minuten zachtjes doorkoken. Maak de prei schoon en snijd hem in dunne ringetjes. Pureer de bietensoep met de staafmixer. Roer er dan ¾ van de prei doorheen en warm de soep nog heel zachtjes goed door. Snijd de paling in reepjes. Schep de bietensoep in warme diepe borden en schep in het midden een flinke lepel zure room. Strooi de rest van de prei er over, leg de palingreepjes op de soep en strooi er de dille over. Doe er tot slot nog wat versgemalen peper overheen.

Belgische knolselderijsoep

Voorgerecht voor 4 personen. Knolselderij wordt in de Belgische keuken veel gebruikt. In salades, maar ook samen met aardappel, als puree bij wildgerechten. Een echte klassieker is deze knolselderijsoep met spek.

Ingrediënten

  • 1 knolselderij (± 600-700gr)
  • 25 gr. boter
  • 1 ui
  • 1 el. verse tijmblaadjes
  • Versgemalen peper, zout
  • Nootmuskaat
  • 3 el. selderijgroen
  • 1 l. kippen- of groentebouillon
  • 8 rechte plakjes ontbijtspek
  • 250 ml. slagroom
  • 2 eidooiers

Bereiding

Maak de knol schoon en snijd hem in blokjes. Snijd ook het selderijblad in grove stukken. Smelt de boter in de soeppan en schep de gesnipperde ui en de knolselderijblokjes erbij. Strooi de tijm, 1 el. selderijgroen, peper, zout en nootmuskaat erover. Smoor het geheel in 10 minuten zachtjes gaar. Schenk dan de bouillon erbij en breng het al roerend opnieuw aan de kook. Laat de soep nog 10 minuten zachtjes koken. Bak de plakjes ontbijtspek in een koekenpan langzaam knapperig bruin. Druk ze met een houten spatel steeds tegen de bodem van de pan, zodat ze recht en plat blijven. Laat ze daarna op een stuk keukenpapier uitlekken. Pureer de soep met een staafmixer. Roer er de slagroom door en breng het opnieuw aan de kook. Klop in een kom de eidooiers los met 3-4 eetlepels hete soep en schenk daarna het mengsel al roerend bij de soep. Verwarm de soep op heel zacht vuur tot hij fluweelachtig is, maar laat hem niet meer koken. Schep de knolselderijsoep in warme diepe borden. Breek de uitgebakken plakjes ontbijtspek in grove stukken en verdeel ze over de borden. Garneer de borden met de rest van de selderijblaadjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
AardappelsoepenAardappelsoepenUit Duitsland een heerlijk recept voor aardappelsoep. Volgens de overlevering het lievelingsgerecht van de laatste Duits…
Zelf soep makenZelf soep makenZelf soep maken is voor veel mensen teveel werk, zeker in deze drukke tijd. Toch is dat erg zonde. Zelfgemaakte soepen b…
Recept: Soepen van vroegerRecept: Soepen van vroegerSoepen van oma blijven de lekkerste. Zij maakt haar soepen namelijk zelf! Heeft u zin in een lekker nostalgisch soepje,…
Bronnen en referenties
  • Seasons

Reageer op het artikel "Winterkost: recept voor soep"

Infoteur: Martina
Laatste update: 03-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Winterkost
Schrijf mee!