InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De lekkerste pizza's om zelf te maken

De lekkerste pizza's om zelf te maken

De lekkerste pizza's om zelf te maken Hoe zorg je ervoor dat je pizzabodem lekker krokant en bruin wordt? En welke ingrediënten maken je pizza tot een groot succes? In dit artikel een aantal recepten voor overheerlijke (echt Italiaanse) pizza's. Eet smakelijk!

Pizzabodem

Het geheim van een knapperige en luchtige pizzabodem schuilt in het klaarmaken van het deeg. Hiervoor heb je (voor ongeveer 4 pizza's) nodig:
  • 600 gram bloem (evt. een deel volkoren)
  • 300 ml. water
  • olijfolie
  • 4 gram gist
  • zout

Doe de bloem in een kom en voeg zout en naar smaak een scheut olijfolie toe. Meng het geheel door elkaar en voeg langzaam de gist en het water toe. Blijf het geheel steeds mengen tot er een kneedbare bal deeg is ontstaan. Kneed vervolgens het deeg goed door en neem hiervoor de tijd (10 minuten). Laat nu het deeg rusten in de kom met een vochtige theedoek erover heen. Na een half uur kun je het deeg opnieuw kneden; je zult zien dat het deeg veel groter is geworden. Na het kneden laat je het deeg opnieuw rusten, nu voor langere tijd. Kneed daarna het deeg weer goed door en laat het voor de laatste keer rijzen. Het is belangrijk om het deeg voldoende rust te geven en goed te laten rijzen, neem er een aantal uren voor. Tenslotte kun je het deeg uitrollen en er de vorm van een pizzabodem aan geven. Bij de Blokker, Action of Marskramer (of een andere winkel) kun je ook speciale pizzavormen kopen waarmee je een echt ronde vorm aan je bodem kunt geven. Gebruik nog een beetje bloem om de bodem te bestrooien; nu kun je ingrediënten op de pizzabodem leggen.

Tomatensaus

Goede tomatensaus waarmee je de pizzabodem kunt bestrijken bestaat uit:
  • Gepelde tomaten
  • Knoflook
  • Ui
  • Tijm
  • Oregano
  • Olijfolie
  • Basilicum (potje)

Fruit de ui in een pan (kleine stukjes). Pers de knoflook uit en doe deze bij de ui. Voeg de gepelde tomaten toe (uit blik eerst laten uitlekken) en voeg tenslotte alle kruiden in kleine stukjes toe. Het geheel goed doorroeren en je tomatensaus is klaar.

Ingrediënten voor op de pizza

Er zijn veel combinaties van ingrediënten mogelijk waarmee je een pizzabodem kunt beleggen. Een aantal bekende pizza's:
  • Pizza Margherita
  • Pizza ai Funghi
  • Pizza Quattro Stagioni
  • Pizza Calzone
  • Pizza Hawaï
  • Pizza Napoletana
  • Pizza Quatro Formaggi

Op een pizza Margherita horen tomaten, mozzarella en basilicum. Pizza ai Funghi is belegd met tomaten, kaas en champignons. Pizza Quattro Stagioni betekent letterlijk: de vier jaargetijden. De pizza is dan ook verdeeld in vier delen met verschillende ingrediënten: tomaten, mozarella, ham, champignons, olijven en artisjokken. Pizza Calzone staat voor een pizza die dubbelgevouwen is. De pizza Hawaï is van origine niet Italiaans, maar Nederlands of Duits. Op de pizza komen tomaat, kaas, ananas en ham. Pizza Napoletana bestaat uit tomaten, kaas en ansjovis. Op de Quatro Formaggi komen vier soorten kaas; waaronder bijvoorbeeld mozarella, gorgonzola, pecorino en parmegiano.

Oven

Wie de echte smaak van een Italiaanse pizza wil hebben heeft daarvoor een goede oven nodig. Een steenoven is dan ook erg geschikt. Deze zijn te koop bij winkels als de Blokker of de Marskramer en online zijn ze te verkrijgen o.a. op www.kookwinkel.nl. Stook (zet) de oven goed warm, op zo'n 240 graden. Pizza afbakken tot de ingrediënten gaar zijn en de kaas gesmolten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De lekkerste pizza's om zelf te maken"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 08-10-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!