InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Eenvoudige recepten voor oud hollandse stamppot

Eenvoudige recepten voor oud hollandse stamppot

Eenvoudige recepten voor oud hollandse stamppot Niets is zo lekker als na een lange (en koude) herfst- of winterdag een bord stamppot te eten. In dit artikel drie eenvoudige recepten voor heerlijke, oud hollandse stamppotten; stamppot bruine bonen, stamppot appel en een variatie of stamppot boerenkool. Eet smakelijk!

Stamppot bruine bonen

Dit heb je nodig:

  • 1 kilo (kruimige) aardappels
  • 500 gram bruine bonen (uit blik)
  • Zout en peter
  • Stroop (normaal voor op de pannekoek)
  • 75 gram margarine
  • Jus
  • Rookworst

Zo maak je het:

Schil de aardappels en kook deze in een ruime hoeveelheid water. Kook ondertussen de bruine bonen uit blik in een andere pan, of kook de bonen samen met de aardappels in dezelfde pan. Giet zowel de aardappels als de bruine bonen af en mix ze (met een stamper of een mixer) door elkaar heen. Om er een smeuïg geheel van te maken voeg je een klont boter toe. Voeg ook zout en peper aan de stamppot toe. Bij de stamppot kun je rookworst serveren, en de jus kun je over de stamppot gieten. Misschien een wat vreemde combinatie, maar stroop (die je normaal op de pannekoek doet) smaakt erg lekker bij deze stamppot!

Stamppot appel

Dit heb je nodig:

  • 1 kilo aardappels
  • 2 kilo appels (kies een zoete soort)
  • Zout en peper
  • Spekjes
  • Jus
  • 75 gram margarine
  • Saucijzenen (worst)

Zo maak je het:

Schil de aardappels en de appels en kook deze. Je kunt ze apart van elkaar koken, maar ook samen in een pan. Als de aardappels en de appels gaar en zacht zijn giet je ze af. Bak ondertussen de spekjes in een pan lekker knapperig en bak ook de saucijzen. Maak van de aardappels en de appels een stamppot door ze met een stamper of een mixer te mixen. Voeg een klont boter toe om de stamppot smeuïg te maken. Voeg nu aan de stamppot zout en peper naar smaak toe en doe ook de gebakken spekjes door de stamppot. Je kunt de stamppot serveren met jus en saucijzen.
Tip: Deze stamppot is een variatie op 'hete bliksem'. Voor een net iets andere smaak kun je bijvoorbeeld nog kaneel aan de stamppot toevoegen.

Stamppot boerenkool 'net even anders'

Dit heb je nodig:

  • 1 kilo aardappels
  • 150 ml. melk
  • 75 gram margarine
  • 400 gram boerenkool
  • Peper en zout
  • 250 gram chorizoworst
  • 6 tomaten
  • Piccalilly

Zo maak je het:

Schil de aardappels en kook ze in een pan. Kook ook de boerenkool. Bak ondertussen plakjes chorizo in een pan en leg ze apart. Bak ook kort plakjes tomaat. Giet de aardappels en de boerenkool af en voeg een klont boter en de melk toe. Mix het geheel samen tot een stamppot. Voeg peper en zout naar smaak toe. Schep de stamppot in borden, en leg op de stamppot de plakjes chorizo en tomaat. Piccalilly smaakt heel lekker bij deze stamppot.
Tip: Gebruik het vet van de gebakken chorizo als jus.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eenvoudige recepten voor oud hollandse stamppot"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 02-10-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!