InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Variaties met broccoli en eerlijke gehaktballen

Variaties met broccoli en eerlijke gehaktballen

Variaties met broccoli en eerlijke gehaktballen Broccoli is een groente die verwant is aan de bloemkool en rijk aan voedingsstoffen zoals calcium, ijzer, vitamen B1, B2 en C. Thuis eten we elke week wel een keer broccoli. Om eentonigheid te voorkomen probeer ik het koken zoveel mogelijk te variëren. Per persoon moet je rekenen op 250 gram, maar dat mag natuurlijk ook meer zijn.

Enkele kookvarianten met broccoli

  • Kook de broccoli in een klein laagje water met wat zeezout binnen zes tot acht minuten gaar. De groente stomen met de deksel op de pan kan natuurlijk ook en dan moet je rekenen op iets langere kooktijd. Prik met een vork in de groente als je niet zeker bent of die gaar is. Afgieten, een beetje nootmuskaat overheen strooien en opdienen.
  • Kook de broccoli in kleine roosjes gesneden in een klein laagje bouillon (runder) binnen zes tot acht minuten gaar. Afgieten, een paar druppels citroensap en olijfolie toevoegen. Goed door elkaar husselen en opdienen.
  • De roosjes zo klein mogelijk snijden, een wortel in heel dunne plakjes samen met reepjes rode paprika toevoegen. In een flinke laag water met wat zeezout acht minuten blancheren, afgieten en opdienen.
  • Verhit in een wok een scheut roerbakolie. Voeg klein gesneden bosuitjes, kleine roosjes broccoli en fijngesneden champignons of oesterzwammen toe. Schenk een weinig sojasaus en water bij en laat zon vier minuten garen. Eventueel cashewnoten toevoegen. Heerlijk met gekookte rijst.

Eerlijke gehaktballen zoals Annie die maakte

Ingrediënten voor vier personen:

  • Pond gehakt (gemengd of runder-)
  • Halve eetlepel bakmeel
  • Broodkruim van twee boterhammen of twee eetlepels paneermeel
  • 1 ei (loskloppen niet nodig)
  • Zeezout naar eigen behoefte
  • Eetlepel gedroogde peterselie
  • Knoflookpoeder naar eigen behoefte
  • Eetlepel gedroogde uitjes
  • Ruime mespunt mosterd
  • Ruime mespunt sambal
  • Klontje bakboter

Bereiding:
Doe een pond gemengd gehakt of rundergehakt (mijn voorkeur) in een schaal. Voeg daar het bakmeel, broodkruim, ei en overige ingrediënten aan toe en kneed het mengsel met schoongewassen handen goed door elkaar tot een gelijkmatige massa. Maak er vier platte ballen van.

Laat een klontje bakboter smelten in de koekenpan en voeg de gehaktballen toe. Op een laag pitje de ballen in de afgedekte koekenpan langzaam laten garen, na zes minuten omdraaien en weer zes minuten zachtjes bakken tot ze gaar zijn. Opdienen met broccoli (zie boven) en aardappelpuree. De gehaktballen zijn ook heerlijk te combineren met gebakken aardappelen, sperzieboontjes, salade en/of rijst.

Eenvoudige salade

Eenvoudige salade van lollo rossa (rode krulsla), komkommer, tomaat en groene olijven voor vier personen.

Ingrediënten voor de salade:

  • 1 lollo rossa
  • 20 dungesneden plakjes komkommer
  • Vier/vijf pruimtomaten (Roma), in dunne plakken
  • 8 groene olijven uit pot

Ingrediënten voor de dressing:

  • Drie eetlepels witte wijnazijn,
  • Twee eetlepels olijfolie
  • Theelepel Franse mosterd
  • Flinke scheut schenkhoning
  • Scheut water

Bereiding:

Was de krulsla in de spoelbak zorgvuldig schoon en laat deze uitlekken in een vergiet. Voeg de dungesneden plakjes komkommer, tomaat en olijven toe. Doe de salade in een schaal en maak de dressing.

Doe in een kom twee etlepels witte wijnazijn en voeg daar de overige ingrediënten behalve het water aan toe. Water alleen toevoegen als de dressing te dik is.

De dressing apart van de salade serveren. En smullen maar!
Gerelateerde artikelen
Afvallen met broccoliAfvallen met broccoliKun je afvallen met broccoli? Broccoli is een hele gezonde groente en afvallen is dan ook niet heel moeilijk wanneer je…
Groente koken: kooktijd, tips en aantal gram per persoonGroente koken: kooktijd, tips en aantal gram per persoonAls u groente gaat koken, wokken of stoven, is het handig om te weten hoeveel u per persoon moet rekenen. Tevens wilt u…
Gezonde recepten bereiden met broccolliGezonde recepten bereiden met broccolliBroccoli is een zeer gezonde en populaire groente en behoort tot de gezondste groenten. Van broccoli worden de nog geslo…
Hoe gezond is broccoli?Hoe gezond is broccoli?Valt er wat negatiefs over broccoli te vertellen? Nou ja, mogelijk dat er een bepaalde groep mensen is die broccoli gewo…
Broccoli: een groente vol met vitamine CBroccoli is een populaire groente. Dit omdat broccoli een zeer gezonde groente is die rijkelijk gevuld is met vitamine C…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Variaties met broccoli en eerlijke gehaktballen"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-09-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!