InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezond Paasgebak

Gezond Paasgebak

Gezond Paasgebak Lekker en gezond gaan heel goed samen. Dat bewijzen de onderstaande recepten wel weer. Wie met Pasen lekker wil eten, gebak op tafel wil zetten en ook nog eens rekening wil houden met de lijn, kan een van de onderstaande cake´s of gebakjes overwegen. Een smakelijke Pasen!

Pompoen notencake

Ingrediënten (6 personen):
  • margarine
  • 150 gram pompoen
  • 2 dl melk
  • 100 gram suiker
  • 100 gram gepelde walnoten in stukjes
  • 4 eieren
  • 200 gram meel
  • 1 volle theelepel gist

Smeer een cakevorm in met wat margarine en strooi er een dun laagje deeg overheen. Verwarm de oven voor op 180ºC.

Snij de pompoen in stukjes. Doe de stukjes pompoen samen met de melk in een pan en zet het op het vuur totdat de pompoen goed gekookt is. Doe de pompoen met de melk in een schaal en voeg de suiker en de stukjes walnoot toe. Maal alles goed fijn. Voeg daarna de eieren, het meel en de gist toe. Meng alles goed tot een fijne massa.

Doe alles in de bakvorm en zet het in de oven. De cake heeft ongeveer 40 minuten nodig om gaar te worden. Om te checken of de cake goed is, kun je er met een prikker in steken. Haal daarna de cake uit de oven en laat hem afkoelen. Deze cake is rijk aan omega-3, bètacaroteen, vitamine C en vitamine A.

Mandarijnenclafoutis

Ingrediënten (4 personen):
  • 4 mandarijnen
  • 5 eieren
  • 2 eetlepels zoetstof
  • 2 eetlepels sojaolie
  • 1 theelepel vloeibare vanille
  • 60 gram meel
  • 2 dl magere melk

Verwarm de oven voor op 180 ºC. Haal de schil van de mandarijnen en verdeel ze in partjes en leg ze in een ovenschaal.

Meng de eieren met de zoetstof en de olie. Voeg de vanille, het meel en de melk toe. Roer alles goed door elkaar en haal daarna door een vergiet en giet het over de mandarijnen die in partjes verdeeld in de ovenschaal liggen.

Zet het geheel 20 minuten in de oven. Deze clafoutis is rijk aan vitamine C, B12 en calcium.

Gedroogde vruchtencake

Ingrediënten (8 personen):
  • Olijfolie om de cakevorm mee in te vetten
  • 220 gram volkoren meel
  • 2 eetlepels gist
  • 50 gram rozijnen
  • 40 gram fijngemalen pinda´s
  • 100 gram gedroogde abrikozen
  • 120 gram suiker
  • 1 ei
  • 2 eetlepels boter
  • 2,5 dl sojamelk

Verwarm de oven voor op 180 ºC. Smeer de cakevorm in met olijfolie.

Meng het meel met de gist en de gedroogde vruchten en meng alles goed door elkaar.

Klop het ei samen met de suiker, de boter en de melk. Voeg ook het mengsel met meel toe. Roer alles goed door elkaar en giet het in de cakevorm.

Laat het geheel 40 minuten in de oven staan en check of de cake goed is. Laat de cake daarna afkoelen en haal uit hem uit de vorm. Deze cake is rijk aan vitamine E, vitamine C en calcium.

Perzikentaart

Ingrediënten (6 personen):
  • 1 blik perziken
  • Olijfolie om de bakvorm mee in te vetten
  • 150 gram suiker
  • 1 dl olijfolie
  • 2 eieren
  • 200 gram meel
  • 1 theelepel gist
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 3 eetlepels melk

Verwarm de oven voor op 180 ºC. Laat de perziken uitlekken. Smeer een bakvorm in met olijfolie en poeder er een dun laagje meel overheen.

Meng de suiker met de olijfolie en de eieren. Klop het geheel tot een fijne massa. Voeg het meel, de gist, de vanillesuiker en de melk toe en klop het geheel verder tot één massa. Giet het geheel in de bakvorm en zet het in de oven.

Snij de perziken in plakjes en verdeel ze over de bovenkant van de taart, nadat de taart al 10 minuten in de oven heeft gestaan. Laat de taart daarna nog eens 40 minuten in de oven staan. Deze perzikentaart is rijk aan vitamine E en onverzadigde vetzuren.
Gerelateerde artikelen
Aantal calorieën in gebakAantal calorieën in gebakHoeveel calorieën zitten er in gebak? Iedereen lust wel eens een stukje taart, cake of ander gebak, bijvoorbeeld tijdens…
De hoeveelheid suiker in zuivel, broodbeleg en gebakDe hoeveelheid suiker in zuivel, broodbeleg en gebakSuiker wordt tegenwoordig steeds meer gezien als een boosdoener. Maar hoeveel suiker zit er nou eigenlijk in zuivel, bro…
Bronnen voor koolhydratenBronnen voor koolhydratenKoolhydraten zijn belangrijk in onze voeding, dus ze moeten voor 55-60% deel uitmaken van onze dagelijkse hoeveelheid vo…
Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek?Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek?Tips voor de beste manier om gebak, koek, taart, cake, brood en broodjes te bewaren. Gebak, brood, taart of koekjes, cra…
Recepten met pompoen; taart en tulbandRecepten met pompoen; taart en tulbandNaast het decoratieve gebruik van pompoen wordt die grote oranje vrucht ook steeds meer toegepast in de keuken. Bekende…

Reageer op het artikel "Gezond Paasgebak"

Reactie

Imara, 03-04-2010 22:22 #1
Betreft de pompoen-notencake, Er staat in de bereiding; "smeer een dun laagje deeg over de cakevorm heen". Maar nergens wordt beschreven hoe ik dat deeg moet maken. Het recept is niet volledig, hoe kom ik aan de ontbrekende informatie?

Infoteur: Faffie
Laatste update: 07-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!