InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde hoofdgerechten voor een Paasdiner: kip en kalkoen

Gezonde hoofdgerechten voor een Paasdiner: kip en kalkoen

Gezonde hoofdgerechten voor een Paasdiner: kip en kalkoen Hier vind je gezonde hoofdgerechten voor een heerlijk Paasdiner. Het voorjaar is begonnen, dus lichte maaltijden met veel groenten, fruit en salades staan op het menu. Doe hier smaakvolle ideeën op voor een vrolijk, gezond en smaakvol Pasen met kip of kalkoen als hoofdingrediënt van de maaltijd.

Kalkoen met fruit

Ingrediënten (6 personen):
  • 600 gram kalkoenfilets
  • 1 grote citroen
  • 1 theelepel zout
  • Peper
  • 3 teentjes knoflook
  • ½ ananas
  • 1 sinaasappel
  • 200 gram lychees
  • 1 manga
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 2 eetlepels sojasaus
  • Fijngehakte peterselie naar smaak

Snij de kalkoen in kleine reepjes of blokjes en breng het vlees op smaak met citroensap, zout en peper. Laat het vlees zo´n 20 minuten in de marinade staan.

Hak de teentjes knoflook fijn. Schil alle vruchten en verwijder eventuele pitten. Snij de sinaasappel in partjes, de mango in blokjes en de ananas in kleine stukjes. Laat de lychees heel.

Verwarm de olijfolie in een braadpan en voeg de fijngehakte knoflook toe. Voeg de kalkoenreepjes en de sojasaus toe en laat het vlees in enkele minuten onder regelmatig roeren lichtjes gaar worden. Voeg vervolgens het fruit toe en laat het vlees verder gaar worden.

Plaats het geheel op een grote schaal en bestrooi het met wat peterselie naar smaak en smullen maar. Serveer eventueel met wat rijst. Deze gezonde schotel is rijk aan vitamine C.

Kip met olijven

Ingrediënten (4 personen):
  • 1 kip
  • 1 rode paprika
  • 2 rijpe tomaten
  • 2dl rode wijn
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 80 gram zwarte olijven zonder pit
  • 1 theelepel oregano
  • Aluminiumpapier

Verwarm de oven voor op 180ºC. Verwijder het vel van de kip en snij hem in stukken. Doe de stukken kip in een ovenschaal en breng de kip op smaak met wat peper.

Was de tomaten en snij ze in ringen en voeg ze toe aan de kip. Besprenkel het geheel met de rode wijn en olijfolie. Voeg ook de olijven toe en bestrooi het geheel met oregano.

Bedenk het geheel met aluminiumfolie en zet het in de oven. Na 50 minuten is het heerlijk paasgerecht klaar. Eet smakelijk! Dit gerecht is rijk aan proteïne, ijzer, zink en vitamine E.

Kipfilet met yoghurtsaus en rijst

Ingrediënten (4 personen):
  • 4 kippenborsten
  • 2 teentjes knoflook
  • Citroensap
  • 1 theelepel zout
  • Peper
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 3 yoghurtjes naturel
  • fijngehakte peterselie

Snij de kippenborsten in kleinere stukjes. Breng ze op smaak fijngehakte knoflook, citroensap, zout en peper.

Braad de kip in olijfolie lichtbruin. Haal de kip uit de pan. Doe de kip in een schaal en dek deze af zodat de kip warm blijft.

In dezelfde pan als waarin je de kip gebraden hebt, schudt je nu de yoghurtjes. Voer een beetje peper en zout toe en laat het licht opwarmen.

Plaats de kip op een schaal en schud de saus over de kip. Tot slot strooi je de peterselie erover. Serveer met rijst. Dit gerecht is rijk aan proteïne, zink en calcium.

Kip met kokossaus en courgette

  • Ingrediënten (6 personen):
  • 1 kip
  • 1 ui
  • 3 teentjes knoflook
  • 3 eetlepels olijfolie
  • Verse bieslook
  • 3 dl kokosmelk
  • 1 theelepel zout
  • Peper
  • 3 courgettes

Snij de kip in stukken. Snipper de ui in hele fijne stukjes en hak ook de knoflook in kleine stukjes.

Zet een braadpan op het vuur met olijfolie en voeg de ui, knoflook en kip toe. Laat het geheel goed bakken totdat de kip lichtbruin gekleurd is.

Voeg vervolgens de fijngesneden bieslook en de kokosmelk toe. Laat het geheel 25 minuten op laag vuur staan. Indien nodig kan je een scheutje water toevoegen.

Was de courgettes en snij ze in blokjes. Voeg de courgette toe aan de kip totdat de courgettes gaar zijn. Serveer met rijst. Dit gerecht is rijk aan proteïne, ijzer, zink en vitamine B12.
Gerelateerde artikelen
Gezonde desserts voor een PaasdinerGezonde desserts voor een PaasdinerBij een heerlijk paasdiner hoort natuurlijk ook een fris en gezond dessert. Hieronder vind je verschillende fruitige rec…
Gezonde voorgerechten voor een Paasdiner: soepenGezonde voorgerechten voor een Paasdiner: soepenSoep is lekker en gezond. Soepen zijn ideaal wanneer je af wilt vallen. In soep zitten over het algemeen weinig calorieë…
Gezonde bijgerechten voor een Paasdiner: groenten en saladesGezonde bijgerechten voor een Paasdiner: groenten en saladesMaak je paasdiner nog feestelijker met gezonde en smakelijke bijgerechten. Hier vind je enkele heerlijke salades en groe…
Paasrecept Paasbrood - Vlechtbrood zelf bakkenPaasrecept Paasbrood - Vlechtbrood zelf bakkenMet Pasen wordt traditioneel veelal een vlechtbrood gegeten. De luxe broodjes en vlechtbrood horen bij het paasontbijt,…
Twee manieren om je kalkoen te bereidenEen kalkoen bereiden vergt wat werk, maar dan héb je ook wat. Met deze uitgebreide uitleg en stappen kan het niet fout g…

Reageer op het artikel "Gezonde hoofdgerechten voor een Paasdiner: kip en kalkoen"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 08-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!