InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Winterkost; recept voor ovenschotel

Winterkost; recept voor ovenschotel

Winterkost; recept voor ovenschotel Heerlijk toch dat Nederlandse weer. Met zijn vier jaargetijden, waarin de natuur en de temperatuur steeds weer veranderen. En ook in de keuken vind je die verandering van de seizoenen terug. In de winter gaan we voor ovenschotels, stamppotten, stoofpotjes en hartige taarten. Dit artikel gaat over het gemakkelijk en snel bereiden ovenschotels met wintergroente. Heerlijke gerechten waarvan de geur zich langzaam in de kamer verspreidt, terwijl het gerecht staat te garen in de oven. Vindt een recept met boerenkool, prei, aubergine of koolraap.

Recepten voor ovenschotels

Ovengerechten hebben als voordeel dat je de voorbereiding kan doen wanneer het je uitkomt. Tegen etenstijd is het dan nog slechts een kwestie van de oven voorverwarmen en de schotel erin zetten.

Recept voor ovenschotel met boerenkool en prei

Het eerste recept is voor een ovenschotel met boerenkool[, een echte Nederlandse winterse groente! Boerenkool is een super gezonde groente. Het toevoegen van de mosterd en de komijn geven een lekkere pittige smaak aan het gerecht. Verrassend hierbij is ook de toegevoegde prei.

Ingrediënten

  • 300 gr. boerenkool
  • 5 gekookte aardappels
  • 200 gr. geraspte kaas
  • 1 ei
  • 1 theelepel mosterd
  • 1 theelepel komijn
  • 1 eetlepel boter
  • 1½ dl. melk
  • 1 prei
  • Zout
  • 4 tomaten
  • 200 gr. ham

Bereiding

Kook de aardappels gaar & stamp ze fijn. Kook de gewassen boerenkool in het aanhangende water in ±5 min. gaar. Laat de groenten uitlekken. Meng de boerenkool door de aardappelen. Meng er vervolgens alle ingrediënten, behalve de tomaten en 100 gram van de geraspte kaas, door. Verwarm de oven voor op 200ºC. Bak het boerenkool-mengsel in een ingevette ovenschotel in 25 minuten gaar. Snijd de tomaten en leg deze op de boerenkool, strooi er de rest van de kaas over en gratineer de schotel nog enkele minuten.

Recept voor gegratineerde aubergine-gehaktschotel

Het volgende recept is een overheerlijke ovenschotel met aubergine. Niet echt een Hollandse wintergroente, maar aubergine is inmiddels niet meer weg te denken uit onze keuken. Een uitgebreid recept voor 4 personen.

Ingrediënten

  • 3 aubergines (ca. 750 gram)
  • 3 eetlepels (olijf0olie
  • 2 uien
  • 1 eetlepel boter of margarine
  • 2 teentjes knoflook
  • 400 gr. rundergehakt
  • 1 blikje tomatenpuree (70gr.)
  • ½dl droge witte wijn
  • 1 kruidenbouillontablet
  • 1½ theelepel kaneel
  • Zout, peper
  • 2 eieren
  • 1½ dl koffieroom
  • 1 theelepel oregano
  • 3 takjes peterselie
  • 100 gr. geraspte oude kaas

Bereiding

Aubergines wassen, van steeltje ontdoen en in plakken snijden. In koekenpan 1 eetlepel olie verhitten. Hierin 1/3 deel van de aubergineplakken in ca. 5 minuten goudbruin bakken, halverwege keren. Op keukenpapier laten uitlekken. Dit nog tweemaal herhalen. Uien pellen en fijn snipperen. In braadpan boter verhitten. Ui ca. 3 minuten zachtjes bakken. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Gehakt toevoegen en in ca. 5 minuten rul bakken. Erdoor roeren: tomatenpuree, wijn, bouillontablet en de kaneel. Met het deksel op de pan ca. 5 minuten zachtjes laten koken. Op smaak brengen met zout en peper. In een kom eieren, koffieroom en oregano doen. Peterselie erboven fijn knippen. Door elkaar kloppen. Wijde ovenschaal invetten. Bodem bedekken met 1/3 deel van de aubergineplakken. Helft van gehaktmengsel erop scheppen. 1/3 deel van eimengsel erop scheppen. Hierop weer 1/3 deel van de aubergineplakken leggen, de rest van het gehaktmengsel erop leggen en weer 1/3 deel van het eimengsel erover schenken. Afdekken met de rest van de aubergineplakkken en daarna de rest van het eimengsel erover scheppen. Dan de kaas erover strooien. Oven voorverwarmen op 200ºC. In het midden van de oven de schotel in ca. 35 minuten gaar en goudbruin bakken. Eventueel afdekken met aluminiumfolie als de bovenkant te bruin wordt. Serveren met komkommersalade.

Recept voor gegratineerde koolraapschotel

Wél een echte Hollandse groente, maar helaas toegevoegd aan de categorie "vergeten groenten", is koolraap. Gelukkig komt de koolraap langzaam aan weer terug in de schappen van de groenteboer en de supermarkt. Gelukkig, want koolraap heeft een lekkere eigen smaak. Probeer onderstaand recept maar eens uit.

Ingrediënten

  • 1 kleine koolraap
  • 1 ui
  • 50 gr. boter of margarine
  • 1 sneetje witbrood zonder korst
  • 6 eetlepels koffieroom
  • 400 gr. gehakt
  • 2 theelepels paprikapoeder
  • 2 theelepels tomatenpuree
  • 1 theelepel karwijzaad
  • Zout, peper
  • Nootmuskaat
  • 1 theelepel suiker
  • 1 eierdooier

Bereiding

Snijd de koolraap in plakken, schil ze en snijd ze dan in smalle repen. Kook de koolraap in ± ½ uur in ruim water goed gaar en wrijf ze dan door een zeef. Snipper het uitje en fruit de snippers in een beetje boter licht goudgeel. Week het brood in de room. Vermeng het gehakt met brood, room, gefruit uitje, paprikapoeder, tomatenpuree, karwijzaad, zout, peper, nootmuskaat, suiker, eierdooier en de koolraap. Verwarm de oven voor op 200ºC. Schep het mengsel, dat vrij vochtig moet zijn (anders nog wat melk toevoegen) in een beboterde vuurvaste ovenschaal. Leg enkele klontjes boter bovenop en zet de schaal 25 minuten boven in de oven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Winterkost; recept voor ovenschotel"

Infoteur: Martina
Laatste update: 04-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Winterkost
Schrijf mee!