InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Winterkost; recept voor stamppot

Winterkost; recept voor stamppot

Winterkost; recept voor stamppot Heerlijk toch dat Nederlandse weer. Met zijn vier jaargetijden, waarin de natuur en de temperatuur steeds weer veranderen. En ook in de keuken vind je die verandering van de seizoenen terug. In de winter gaan we voor de ovenschotels, stamppotten, stoofpotjes en hartige taarten. Dit artikel gaat over gemakkelijk en snel te bereiden stamppotten met wintergroente. Het aantrekkelijke van stamppotten is dat we lekker alles in één pan kunnen doen. Denk bij wintergroente aan witlof, boerenkool, andijvie, uien en winterpeen.

Recepten voor stamppot

Recept voor witlofstamppot met banaan en kaas

De eerste stamppot is misschien niet zo voor de hand liggend: een stamppot met witlof. Een heerlijk gerecht waar kerrie, banaan en kaalsla extra smaakmakers aan worden toegevoegd.

Ingrediënten

  • 1½ kg aardappelen
  • Melk
  • Boter of margarine
  • Zout, peper, kerriepoeder
  • 1 teentje knoflook
  • 250 gr. achterham (dikke plak)
  • 750 gr. witlof
  • 2 bananen
  • 125 gr. Pardanokaas (plak)
  • 2 eetlepels geknipte peterselie

Bereiding

De aardappelen in gelijke stukken snijden en in ±20 minuten gaar koken, dan afgieten en fijn stampen. Er met melk, boter, zout, peper en kerriepoeder een luchtige, pittige puree van bereiden. Ondertussen de onderkant van de witlofstronkjes afhalen, overlangs doorsnijden, de kern eruit halen en de witlof in kleine reepjes snijden. De ham in blokjes snijden en in 2 eetlepels boter met de geperste knoflook al omscheppend bakken. De witlof toevoegen, vervolgens vijf minuten al omscheppend meebakken en daarna door de puree roeren. De banaan in halve plakjes en de kaas in kleine blokjes snijden en in de stamppot mee verwarmen. Dit even 5 minuten warm laten worden. Als laatste met de peterselie bestrooien.

Recept voor stamppot van boerenkool

Stamppot boerenkool is één van de Nederlandse klassieke stamppot-gerechten. Boerenkool is een bijzondere goede en gezonde groente, die eigenlijk wel regelmatig op het (winter-)menu mag staan.

Ingrediënten

  • 750 gr. gesneden boerenkool of 1 kg. aan de stronk
  • 1 Gelderse worst
  • 1½ kg. aardappelen
  • 2½-3 dl. melk
  • Zout, peper
  • 20 gr. boter of margarine

Bereiding

Stroop de blaadjes van de stronk en was ze fijn. Zet de kool op met weinig water en zonder zout. Leg een deksel op de pan en laat de kool zo een half uur op laag vuur koken. Laat de worst in 20 minuten mee gaar worden. Pas op voor het aanbranden van de kool! Kook intussen de aardappelen en stamp ze fijn. Roer ze met hete melk, weinig zout en royaal peper en boter tot een gladde puree. Meng daarna de gare boerenkool erdoor. Leg de worst er bovenop.

Stamppot rauwe andijvie met speklapjes

Stamppot rauwe andijvie is een gemakkelijk één-pansgerecht en lekker snel klaar te maken. Helemaal snel met kant-en-klaar gesneden spekreepjes of -blokjes. En lekker met speciale stamppotaardappelen.

Ingrediënten

  • 600gr. andijvie
  • 1½ kg. aardappelen
  • 2½-3 dl. melk
  • Zout, peper
  • 400 gr. speklapjes (doorregen varkenslappen)
  • 50 gr. boter of margarine

Bereiding

Snijd en was de andijvie. Snij de andijvie zo fijn mogelijk. Snij het vet aan de buitenkant van de speklapjes even in om kromtrekken tijdens het bakken te voorkomen. Laat de boter heet worden en bak hierin de lapjes bruin, waarbij het vet krokant wordt. Niet langer dan 20 minuten bakken. Neem het vlees uit de pan en giet 1 dl. water bij het bakvocht. Schraap met een vork de aanbaksels van de pan bodem los en meng deze goed door de jus. Kook de aardappelen en stamp ze fijn. Roer ze met de hete melk, zout en peper tot een gladde puree en meng hierdoor de rauwe andijvie-reepjes. Laat het mengsel nog even goed heet worden.

Hutspot met klapstuk

Een klassiek gerecht, wat bijna geen toelichting behoeft, maar waarvan het toch handig is om het recept even na te lezen.

Ingrediënten

  • 400 gr. klapstuk
  • 1 blaadje laurier
  • Zout
  • 2 kg. aardappelen
  • 1½ kg. winterpeen
  • 500 gr. uien
  • Peper
  • 25 gr. boter of margarine

Bereiding

Breng ¾liter water met zout en laurier aan de kook en voeg het vlees toe. Laat het ruim 1½ uur zachtjes koken. Schil de aardappelen en snij ze in kleine stukken. Maak de wortelen schoon en snijd ze in plakken. Snipper de uien. Voeg aardappel, wortel en ui toe aan het vlees en laat alles nog ruim een half uur koken. Neem het vlees uit de pan. Stamp aardappelen, wortelen en uien fijn, voeg peper naar smaak en de boter toe en roer alles zeer goed door elkaar. Snijd het vlees in plakken en leg deze erop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Winterkost; recept voor stamppot"

Infoteur: Martina
Laatste update: 04-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Winterkost
Schrijf mee!