InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Winterkost; recept voor stoofpot

Winterkost; recept voor stoofpot

Winterkost; recept voor stoofpot Heerlijk toch dat Nederlandse weer. Met zijn vier jaargetijden, waarin de natuur en de temperatuur steeds weer veranderen. En ook in de keuken vind je die verandering van de seizoenen terug. In de winter gaan we voor de stamppotten, stoofpotjes en hartige taarten. Dit artikel gaat over het bereiden van stoofpotten met echte winterse groenten. Het bereiden van stoofpotten is een waar feest. En later, terwijl het potje lekker staat te stoven, vult de kamer zich alvast met die heerlijke geur.

Recept voor stoofpot

Recept voor een vegetarische pompoenstoofpot

De winter is eigenlijk wel het vleesseizoen bij uitstek. In stamppotten en stoofschotels zit eigenlijk altijd vlees verwerkt. Juist daarom is het onderstaande recept zo verrassend. Het gaat hier namelijk om een vegetarische stoofpot. Deze stoofpot hoeft ook niet zo lang op het vuur te staan. Een handig recept voor wie weinig tijd heeft dus! Een vegetarisch hoofdgerecht, met aubergine, pompoen en bleekselderij, voor 4 personen.

Ingrediënten:

  • 1 aubergine
  • Zout, peper
  • 1 kg. pompoen
  • 2 selderijstengels met blad
  • 1 grote ui
  • 3 el. Zonnebloem- of olijfolie
  • 2 tenen knoflook
  • 1 dl. groentebouillon
  • ½dl. witte droge wijn
  • 1 takje tijm
  • 1 blikje tomaatstukjes
  • 1 bolletje mozzarella

Bereiding:

Snijdt de aubergine in blokjes, bestrooi met zout en laat 30 min. uitlekken. Maak de pompoen schoon en snijd het vruchtvlees in blokjes. Snijd de selderij in schuine boogjes. Snipper de ui. Fruit in de olie de ui en de uitgeperste knoflook. Voeg de pompoen toe en bak nog ± 5 min. Dep de aubergine droog en schep met de selderij door de pompoen. Laat nog 5 min. zachtjes bakken en schep af en toe om. Voeg de bouillon, de wijn, de tij en de tomaatstukjes met vocht toe en laat nog 5 min. zacht stoven. Hak de selderijblaadjes fijn en snijd de mozzarella in plakken. Garneer de stoofpot ermee. Lekker met volkorenrijst of gekookte aardappels

Recept voor Italiaanse kalfsschenkel (Ossobuco)

Ossobuco of Italiaanse kalfsschenkel is natuurlijk geen Nederlandse stoofpot. Maar het gerecht staat in veel Hollandse huishoudens toch minimaal één keer er winter op het menu. Een heerlijke stoofpot, met lekker veel ui en winterpeen. Dat is handig want deze groentes zijn in de winter volop verkrijgbaar en bovendien lekker goedkoop.

Ingrediënten:

  • 4 stukken kalfsschenkel van 200 gr. elk
  • Zout, peper
  • Paprikapoeder
  • Bloem
  • 40 gr. boter of margarine
  • 2 grote uien
  • 1 winterpeen
  • 1 blaadje laurier
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 1 teentje knoflook
  • Stukje citroenschil
  • 1 dl. witte wijn
  • 1 eetlepel maïzena

Bereiding:

Vermeng zout, peper en paprikapoeder en wrijf hiermee de stukken kalfsschenkel in, vlak voor het bakken. Bestuif ze dan met bloem. Laat boter heet worden en bak hierin de stukken schenkel snel aan beide zijden bruin. Temper het vuur. Snij de uien en de winterpeen in grote grove stukken. Fruit de ui in de boter even mee. Voeg dan laurier, tomatenpuree, het gehalveerde teentje knoflook en de citroenschil toe. Roer vervolgens alles goed door elkaar en voeg dan 1 dl. heet water en de wijn toe. Als laatste kunnen de stukken winterpeen toegevoegd worden. Leg een deksel op de pan en laat het geheel ruim 1½ uur sudderen boven laag vuur. Roer maïzena met 2 eetlepels koud water tot een papje en meng het door het stoofvocht tot het licht bindt. Verwijder dan de laurier en de citroenschil. Geef er naar eigen voorkeur en smaak, risotto, rijst of macaroni bij.

Goulash

En als we dan toch op de klassieke tour gaan, dan mag een goed recept voor een echte Goulash ook niet ontbreken. Een stevige stoofpot met aardappelen, paprika en tomaten.

Ingrediënten:

  • 500 gr. doorregen runderlappen
  • 2 grote uien
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 groene paprika
  • 2 tomaten
  • 2 aardappelen
  • 3 eetlepels olie
  • 2 eetlepels paprikapoeder
  • 1 theelepel karwijzaad
  • 500 ml. kippenbouillon
  • 100 ml. volle yoghurt

Bereiding:

Vlees in blokjes snijden. Ui en knoflook pellen en grof snipperen. Paprika en tomaten schoonmaken en in stukjes snijden. Aardappels schillen, wassen en in blokjes snijden. In braadpan olie verwarmen en de ui met de knoflook erin fruiten. Pan van vuur af nemen, paprikapoeder en karwijzaad over uienmengsel strooien en goed doorroeren. Pan weer op vuur zetten, vleesblokjes toevoegen en 2 minuten aanbraden. Zoveel warme kippenbouillon in de pan schenken tot het vlees net onder staat. Geheel aan de kook brengen, vuur laag zetten en deksel schuin op de pan leggen. Vlees ca. 1½ uur laten sudderen. Aardappel, paprika en tomaat door vlees scheppen en de goulash nog 30 minuten met deksel schuin op de pan zachtjes gaar sudderen. Yoghurt op kamertemperatuur laten komen en daarna door de goulash roeren. Goulash vervolgens op smaak brengen met peper en zout. Lekker met gewone witte rijst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Winterkost; recept voor stoofpot"

Infoteur: Martina
Laatste update: 04-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Winterkost
Schrijf mee!